جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
عینک فولادی 14 بهمن 1400 - 2 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 0 دقیقه
کپی شد!
0

تسهیل امور صادراتی، اصلی‌ترین وظیفه صمت

برخی از کالاها در زنجیره فولاد، برخی دیگر از مواد معدنی که در زنجیره فولاد استفاده‌ای ندارند و برخی دیگر نیز مازاد تولید دارند که با صادرات این محصولات ارزآوری بیشتری برای کشور رقم خواهد خورد.

دبیر کل انجمن سنگ آهن کشور با اشاره به اینکه در بخش زنجیره معادن محصولاتی مازاد نیاز کشور داریم، گفت: وزارت صمت باید راه صادرات محصولاتی که مازاد نیاز کشور در داخل تولید می‌شوند، باز کند تا ارزآوری بیشتری در کشور صورت گیرد.

سعید عسگرزاده در گفتگو با فولادبان در رابطه با صادرات برخی از محصولات زنجیره فولاد گفت: برخی از کالاها در زنجیره فولاد، برخی دیگر از مواد معدنی که در زنجیره فولاد استفاده‌ای ندارند و برخی دیگر نیز مازاد تولید دارند که با صادرات این محصولات ارزآوری بیشتری برای کشور رقم خواهد خورد.

وی با اشاره به اینکه مازاد تولید تنها منحصر به سنگ آهن هماتیت نمی‌شود، افزود: به تدریج باید به سمتی حرکت کنیم که وزارتخانه بپذیرد محدودیتی برای محصولات مازاد نیاز مصرف داخلی در نظر نگیرد. اگر بتوانیم آمار دقیقی از محصولات تولید شده در کشور را به دست آوریم، خواهیم دید که میزان زیادی از سنگ آهن هماتیت مورد استفاده در صنایع سیمانی در کشور وجود دارد که استفاده‌ای در داخل کشور ندارند.

دبیر کل انجمن سنگ کشور آهن تأکید کرد: در داخل کشور حدود یک میلیون تن مازاد سنگ آهن هماتیت تولید می‌شود که معادل همین میزان در کشور عراق مورد استفاده قرار می‌گیرد و وقتی چنین بازاری در کشور عراق وجود دارد، بهتر است محدودیتی برای محصول مازاد در کشور اعمال نکنیم. صادرات این محصولات تأثیر چندانی روی زنجیره فولاد نخواهد داشت.

عسگرزاده گفت: وزارت صمت با صادرات هماتیت به کشورهای همسایه مشکل خاصی ندارد، اما وزارتخانه نسبت به این مسئله کند حرکت می‌کند و در این بخش نگرانی‌هایی نیز وجود دارد که بیشتر به تعیین قیمت صادراتی بازمی‌گردد. این مسئله نیز به گمرکات کشور مربوط می‌شود که برای نزدیک شدن به قیمت‌های واقعی باید اقداماتی صورت گیرد تا زنجیره تولید معدن بتوانند به فعالیت خود ادامه دهند.

وی اضافه کرد: وقتی قیمت‌های زنجیره تولید معدن با قیمت‌های واقعی فاصله داشته باشند و یا عوارض صادراتی برای محصولات در نظر گرفته شود، باعث می‌شود تا بنگاه‌های تولیدی هم عوارض پرداخت کنند و هم ارز به کشور بازگردانند. وقتی ارزی وجود ندارد، برگرداندن آن ارز هم کار سختی است؛ به همین دلیل، از وزارتخانه انتظار می‌رود تا در امر صادرات سهولت ایجاد کند.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors