تحلیل متال بولتن از سقوط قیمت سنگ‌آهن

متال بولتن درباره علل سقوط قیمت سنگ‌آهن نوشته است: سقوط بازار سنگ‌آهن و آشفتگی بازار بر سر بحران در شرکت چینی توسعه املاک Evergrande Group بر مشکلات اقتصادی ناشی از نوع دلتای کرونا در ادامه سال جاری می‌افزاید.

به گزارش فولادبان،حرکت دولت چین در زمینه افزایش کنترل آلودگی و محدودیت تولید فولاد در سراسر چین باعث شده قیمت سنگ‌آهن کاهش یابد.

این امر ارزش سنگ‌آهن را به کمتر از زغال‌سنگ و قراضه آهن، مواد اولیه مکمل فولاد در کوره‌های بلند و کوره‌های قوس الکتریکی، کاهش داده است. قیمت سنگ‌آهن به یک‌ششم قیمت زغال‌سنگ کک‌شو و یک‌پنجم قیمت قراضه کاهش یافته است.

فضای روانی نزولی تا چه مدت می‌تواند در بازار سنگ‌آهن باقی بماند؟ علائم گویای فراوانی وجود دارد.

فعالان بازار انتظار دارند که عرضه سنگ‌آهن به آسیا ادامه یابد زیرا شرکت‌های معدنی اصلی به دنبال افزایش تولید خود هستند. BHP انتظار دارد 246 تا 255 میلیون تن سنگ‌آهن در سال مالی 2022 تولید کند. شرکت واله برزیل هم کل تولید سنگ‌آهن خود را 2 درصد افزایش داده است.

دستورالعمل تولید سنگ‌آهن واله برای سال 2021 همچنان بین 315 تا 335 میلیون تن است و فعالان بازار با وجود کاهش سریع تقاضا از بازار چین، انتظار کاهش تولید واله را ندارند.

داده‌های انجمن آهن و فولاد چین نشان داده که واردات سنگ‌آهن این کشور در دوره ژانویه تا آگوست 1.7 درصد کاهش یافته و به 746.45 میلیون تن رسیده است. در آسیا، محموله‌های سنگ‌آهن در حال تغییر مسیر است و فولادسازان اصلی به دنبال کاهش تعهدات قرارداد خود و ارسال محموله به سایر خریداران در منطقه هستند.

تأثیر این امر بر قیمت‌های موجود قابل توجه است. سنگ‌آهن در 20 سپتامبر به پایین‌ترین سطح سالانه یعنی 92.98 دلار در هر تن رسید. این میزان 61 درصد از بالاترین سطح سال جاری یعنی 237.57 دلار در تن در 12 مه کمتر است.

مشکلات مالی Evergrande دومین شرکت بزرگ توسعه‌دهنده املاک چین نیز بر بازارها تأثیر منفی گذاشته است.

علاوه بر کاهش تقاضای فولاد در چین، این خطر وجود دارد که این روند بسیار فراتر از ساخت‌وساز به بازارهای مالی گسترش یابد و درنتیجه نظارت دولتی بر شرکت‌های بزرگ چینی افزایش یابد.

به گفته منابع مطلع، سقوط اورگراند و تأثیرات آن بر بخش ساختمان چین می‌تواند به کاهش تقاضای میلگرد در ماه‌های سپتامبر و اکتبر، دومین فصل اوج تقاضای سال، منجر شود.

یک معامله‌گر میلگرد آسیای جنوبی به Fastmarkets گفت: بازار واردات میلگرد آرام است زیرا خریداران به دنبال این هستند که ببینند آیا وضعیت اورگراند بدتر می‌شود یا خیر.

این همچنین می‌تواند به معنی کاهش شدید تقاضا برای شمش وارداتی در چین باشد. همان معامله‌گر به Fastmarkets گفت: اگر این اتفاق بیفتد، قیمت شمش می‌تواند به شدت کاهش یابد. چین یکی از مصرف‌کنندگان اصلی بازارهای جهانی شمش و قراضه فولاد است.

ارزیابی قیمت Fastmarkets برای شمش وارداتی چین در سال جاری تا حد زیادی ثابت مانده است. این ارزیابی در 17 سپتامبر 710 تا 720 دلار در هر تن بود که 60 تا 80 دلار به ازای هر تن (8 تا 10 درصد) نسبت به قیمت 770 تا 800 دلار به ازای هر تن در 14 مه کاهش یافت.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *