ترس دوباره سهامداران از بورس به بهانه افت قیمت دلار

یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه بازار سرمایه تحت تأثیر ترس سهامداران از افت قیمت دلار افت کرده است، گفت: در صورت به نتیجه رسیدن مذاکرات، دلار افت شدیدی نخواهد داشت، اما صحبت‌های نمایندگان مجلس و سیاست‌گذاران می‌تواند اثر منفی روی بازار بگذارد.
بازار سرمایه

به گزارش فولادبان؛ هفته پایانی تابستان برای بازار سرمایه بیشتر شبیه به پاییز بود چراکه اکثر سهم‌های این بازار افت قیمت داشتند و این هفته را به کام سرمایه‌گذاران تلخ کرد. اکثر سهامداران با افت مجدد بازار در هفته‌های اخیر، سیگنال خروج از بازار دریافت کرده‌اند و خروج نقدینگی به وضوح چنین پیامی را مخابره می‌کند. با این حال، نباید اخبار برجامی را هم بی‌تأثیر دانست چراکه خبرهای مربوط به این مذاکرات باعث شدند که قیمت دلار فعلا در کانال 27 هزار تومان تثبیت شود.

به هر روی، ذذ بازار این هفته هم مانند هفته گذشته با افت 6.8 درصدی، 101 هزار و 746 واحد ریزش کرد و کانال 1.4 میلیون واحدی را از دست داد و رقم یک میلیون و 386 هزار و 466 واحد را ثبت کرد. شاخص کل هم‌وزن نیز با افت 7.8 درصدی همراه بود و این هفته در نقطه 415 هزار و 499 واحدی به کار خود پایان داد. شاخص فلزات اساسی هم این هفته از نماگرهای دیگر بازار جا نماند و 6.3 درصد نسبت به هفته قبل افت کرد.

یاسر فلاح، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با فولادبان در رابطه با معاملات این هفته بورس گفت: همانگونه که پیش‌بینی می‌شد، شاخص تغییرات زیادی نداشت و نوسان شاخص می‌تواند بین یک میلیون و 400 تا یک میلیون و 500 هزار باشد، اما شاخص برخی از مقاومت‌های تکنیکال خود را از دست داد یعنی از چیزی که تصور می‌شد، پایین‌تر آمد و این مسئله نشان می‌دهد که مجدداً، یک فضای ترس در بازار حاکم شده است.

وی در ادامه تصریح کرد: بورس ما بنا به دلایلی برجام‌گریز شده است یعنی به محض شنیده شدن زمزمه مذاکرات، بورس دچار تنش می‌شود. به نظر می‌رسد بخشی از سرمایه‌گذاران احساس می‌کنند با انجام شدن مذاکره، دلار به شدت کاهش پیدا می‌کند و این مسئله را در تصمیم‌گیری خود دخیل می‌کنند که این کار درست نیست و تصور می‌شود قیمت دلار در حالت پذیرفته شدن، زیر 22 هزار تومان بیاید زیرا قیمت‌های پایین‌تر برای دلار منطقی نیست.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه ریزش دلار روی سهم‌های دلاری و صادرات‌محور تأثیر بسزایی دارد، ادامه داد: ترس عمومی بازار از ریزش دلار به این دلیل است، اما شاهد هستیم که قیمت دلار در حال حاضر، تغییری نکرده است و در بازار آزاد نرخ دلار روی 27 هزار و 500 تومان تثبیت شده است، اما ترس سرمایه‌گذاران معنای خاصی ندارد.

فلاح درباره دیگر عامل اثرگذار روی معاملات بورس گفت: سیاست‌گذار بازار پول و بازار سرمایه هنوز مشخص نیست. رئیس کل بانک مرکزی اعلام نشده است و مشخص نیست که رئیس سازمان بورس قرار است ابقا شود و یا تغییر در سازمان بورس داشته باشیم. همه این‌ها دلایلی برای افت شاخص محسوب می‌شوند چراکه سمت و سوی سیاست‌های بازار پول و سرمایه هنوز مشخص نیست.

وی تأکید کرد: از طرفی، در بازارهای جهانی شاهد افت قیمت کامودیتی‌ها و در چین شاهد کاهش تقاضای سنگ آهن بودیم. به این ترتیب، قیمت فلزات کاهش یافت. شاخص دلار بالا رفت و قیمت جهانی طلا هم کم شد و این مسائل بر بازار سرمایه اثرگذار است.

این کارشناس بازار سرمایه درباره آینده بورس تصریح کرد: در دو هفته اخیر بازار حدود 10 درصد افت داشته است، اما از نظر بنیادی، عواملی که می‌تواند روی بازار تأثیر منفی بگذارد، زیاد نیست، ولی همچنان ابهامات زیادی در بازار وجود دارد.

فلاح با مطرح کردن یک مثال گفت: وقتی شخصی برای سنجش درجه حرارت بدن وی به پزشک مراجعه می‌کند و دماسنج دمای بدن شخص را بالا نشان می‌دهد، آن شخص نسبت به پزشک و دماسنج پرخاش نمی‌کند چون دماسنج و پزشک به ما اعلام می‌کنند که وضعیت بدن ما خوب نیست.

وی افزود: نمایندگان مجلس و سیاست‌گذاران باید توجه کنند که بورس وضعیت اقتصاد را مشخص می‌کند و بورس باعث بالا رفتن قیمت نمی‌شود و بورس محل قرار گرفتن عرضه و تقاضا مقابل یکدیگر است. به نظرم این مسائل مواردی هستند که باید در بین مردم و افراد جامعه جا بیفتد و در این میان، بورس اوراق بهادار، بورس کالا و بورس انرژی باید تلاش کنند که سیاست‌گذاران هم دانش مالی خود را افزایش دهند و کارکرد اصلی بورس را بشناسند.

این کارشناس بازار سرمایه در مورد وضعیت سهم‌های فولادی در بورس هم تصریح کرد: شرکت‌های فلزی تحت تأثیر چند عامل تغییر می‌کنند که یکی از آن‌ها قیمت‌های جهانی کامودیتی‌هاست و دومین عامل هم قیمت ارز است. وضعیت شرکت‌ها از جمله میزان تولید، فروش و شرایط بنیادی هم در وضعیت سهام آن‌ها تأثیرگذار است.

فلاح در پایان اضافه کرد: شرکت‌های فلزی گزارش‌های خوبی از وضعیت تولید منتشر می‌کنند و وضعیت سودآوری آن‌ها عالی است، اما ممکن است تأثیر نرخ ارز و تأثیر قیمت‌های جهانی روی سهامشان اثرگذار باشد. با توجه ویژه به این عوامل برخی از شرکت‌های فلزی و فولادی شرایط خوبی دارند و نگهداری آن‌ها ارزنده است.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *