آرامش نسبی بازار آهن در پی کاهش قیمت دلار/ پروفیلی‌ها مجبور به عقب‌نشینی شدند

امروز که دلار آمریکایی در جاده گرانی دوربرگردان زد، نوردکاران ایرانی نیز با ثابت اعلام کردن قیمت محصولات خود یا اعمال برخی کاهش‌های محدود حاضر به پیاده شدن از اسب گرانی شدند. در روز جاری همچنین با وجود قیمت پایه عجیب ورق گرم B مجتمع فولاد گیلان و رقابت عجیب‌تر شکل‌گرفته بر سر خرید آن در بورس کالا و البته غیبت فولاد مبارکه در عرضه‌های ورق گرم، بخش زیادی از پروفیلی‌ها هم از قیمت‌های نجومی روز گذشته خود دست کشیدند.

به گزارش فولادبان؛ با وجود این که هنوز اتفاق مثبت خاصی در حوزه برجام پیش نیامده و گشایش خاصی در حوزه تحریم‌های بانکی و نفتی ایران حاصل نشده و اوضاع پول‌های بلوکه‌شده نیز مانند قبل است و البته بایدن همچنان به رفتارهای ترامپ‌گونه خود ادامه می‌دهد و قصد ندارد به این راحتی از سیاست فشار حداکثری دست بکشد، اما از امروز با سیاست‌های بانک مرکزی مبنی بر ثابت نگه داشتن نرخ اسکناس دلار روی تابلوی صرافی ملی و البته نزدیک کردن قیمت حواله‌جات دلار در سامانه نیما به نرخ اسکناس، قیمت دلار نقدی در بازار آزاد با شیب نسبتا تندی رو به کاهش گذاشته و به نظر می‌رسد حباب هیجانی دلار اندکی در حال تخلیه شدن است.

به نحوی که امروز نرخ فروش اسکناس دلار روی تابلوی صرافی ملی بدون تغییر با رقم 24 هزار و 980 تومان اعلام شده، میانگین موزون هفتگی نرخ حواله‌جات دلار در سامانه نیما مربوط به گزارش روز کاری قبل با رشد 217 تومانی به 23 هزار و 714 تومان رسیده، اما آخرین نرخ دلار نقدی با کاهش محسوس 300 تومانی نسبت به عصر دیروز رقم 25 هزار و 700 تومان را ثبت کرده است. در این میان برخی پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که اگر تغییر محسوسی در شرایط برجامی پیش نیاید حداقل تا روز سوم اسفند که دولت براساس قانون مجلس ناچار به خروج از پروتکل الحاقی آژانس انرژی اتمی است، نرخ دلار نیز در کانال 25 تا 26 هزار تومان رنج خواهد زد.

در این میان نوردکاران هم که در یک هفته گذشته براساس جو صعودی نرخ دلار قیمت محصولاتشان را افزایش داده بودند، امروز کمی عقب‌نشینی کرده و با وجود ثبات نسبی قیمت بیشتر مقاطع طویل فولادی در بازار آزاد، امروز شاهد آن بودیم که تعداد زیادی از تولیدکنندگان این محصولات بخصوص در حوزه میلگرد آجدار با شیب ملایمی نرخ اجناس خود را پایین کشیدند. علت اصلی این عقب‌نشینی نیز آن است که اکنون به دلیل تداوم ابهام در آینده نرخ ارز در میان‌مدت و همچنین رکود شدید حاکم بر بخش ساخت‌وساز همچنان طرف تقاضا از ورود سنگین به بازار فولاد پرهیز می‌کند و بنابراین در روزهایی که سیر دلار نزولی می‌شود، نوردکاران نیز چاره‌ای جز کاهش قیمت محصولات خود برای جذب مشتری ندارند.

امروز در بازار محصولات تخت فولادی نیز در بورس کالا مشاهده کردیم که فولاد مبارکه برای دومین هفته متوالی غیبت فولاد مبارکه در عرضه ورق گرم اتفاق افتاد و البته برخی شنیده‌ها از احتمال جبران این کمبود عرضه در معاملات فردا یا هفته ابتدایی اسفند حکایت دارد. در میان شرکت‌های دیگر نیز امروز مجتمع فولاد گیلان ورق گرم B خود را با قیمت پایه بیش از 10 درصد گران‌تر از ورق گرم فولاد کاویان به بورس آورد و آن را با رقابت 16.7 درصدی به فروش رساند. سایر تولیدکنندگان ورق گرم نیز هنوز حضور به شدت کمرنگی در بورس کالا دارند و با وجود توقف نسبی جو صعودی نرخ این نوع از ورق در بازار آزاد همچنان جای این سوال باقی است که چه زمانی مساله عرضه مناسب ورق در بورس کالا سر و سامان می‌یابد؟

در بازار لوله و پروفیل نیز که شنبه و یکشنبه مجوعا شاهد رشد بیش از هزار تومانی متوسط نرخ انواع پروفیل با ضخامت 2 در بازار آزاد بودیم، امروز بسیاری از تولیدکنندگان از نرخ‌های نجومی بالای 23 هزار تومان برای این نوع از پروفیل عقب‌نشینی کردند و ظاهرا تولیدکنندگان این حوزه بعد از این که با واقعیت کمبود مشتری در بازار مواجه شده‌اند، از موج‌سواری‌های دلاری روزهای گذشته دست کشیده‌اند.

نکته دیگری که نباید از آن غفلت کرد نیز رشد 15 دلاری قیمت بلیت صادراتی منطقه CIS در گزارش امروز متال بولتن است؛ افزایش نرخی که احتمالا به‌زودی برای سایر محصولات صادراتی این منطقه نیز پدید خواهد آمد و قطعا اگر تب افزایش نرخ دلار در بازار آزاد و بخصوص در سامانه نیما نخوابد، این مساله موجب رشد محسوس قیمت‌های پایه بورسی در عرضه‌های هفته آینده خواهد شد، البته در صورتی که این افزایش نرخ‌ها در حد ملایمی باقی بماند، به نظر می‌رسد احتمالا در هفته آینده نیز قیمت پایه محصولات فولادی در بورس کالا از بازار آزاد پایین‌تر خواهد بود.

در هر صورت، هم‌اکنون (15:10 دوشنبه 27 بهمن) براساس نرخ‌های اعلامی درب کارخانه نوردکاران فولادی؛ شاهد ثبات نسبی قیمت بیشتر انواع میلگرد آجدار در بازار آزاد هستیم و البته برخی تولیدکنندگان این حوزه نیز نرخ محصولاتشان را بین 50 تا 200 تومان کاهش داده‌اند؛ محدوده قیمتی میلگرد 14 آجدار نیز در کانال 12 هزار و 650 تا 13 هزار و 700 تومان قرار گرفته است.

امروز همچنین عمده تولیدکنندگان محصولات حوزه نبشی و ناودانی نرخ کالاهای خود را ثابت اعلام کرده‌اند و به صورت پراکنده نیز کاهش یا افزایش 100 تومانی در قیمت‌های این حوزه مشاهده می‌شود. در روز جاری عمده تولیدکنندگان تیرآهن نیز قیمت محصولاتشان را ثابت اعلام کرده‌اند و البته شنیده‌های ما از بنگاه‌های تهران از نوسان محدود قیمت هر شاخه از سایزهای 14 تا 20 تیرآهن ذوبی در کانال 20- تا 30+ هزار تومان نسبت به روز گذشته حکایت دارد.

امروز همچنین عمده تولیدکنندگان لوله و پروفیل حاضر به کاهش شدید بین 100 تا 500 تومانی قیمت محصولات خود شدند، اما با توجه به این که برخی واحدهای این حوزه امروز هم از نرخ‌های تند خود عقب نکشیدند، محدوده قیمتی پروفیل با ضخامت 2 در کانال 22 هزار و 23 هزار و 100 تومان قرار گرفته است.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *