تأثیرپذیری قیمت فولاد از متغیرهای داخلی و خارجی

معاون فروش فولاد مبارکه اصفهان گفت:محصولات فولادی داخلی ممکن است درصدی نسبت به قیمت های جهانی کاهش قیمت داشته باشد ولی نمی تواند فاصله زیادی از قیمت های جهانی داشته باشد زیرا تاثیرپذیری  قیمت های داخلی از قیمت های خارجی قطعی است و الزاما به بازارهای جهانی واکنش دارد.

طهمورث جوانبخت در گفتگو با فولادبان در واکنش به برنامه وزیر صمت برای صنعت فولاد درباره عدم تاثیر پذیری بازار فولاد داخلی از نوسانات خارجی،افزود: اگر قیمت تمام شده که ترکیبی از مواد اولیه ، نیروی انسانی و هزینه های جانبی تولید است پایین بیاید قیمت تمام شده هم پایین خواهد آمد.

وی ادامه داد: وقتی قیمت سنگ آهن مگنتیت که درصدی از قیمت شمش خوزستان است کاهشی باشد قیمت روی تمام محصولات  نهایی فولاد هم اثرمی گذارد که در واقع نوعی تولید مدار محور است که در صورت پایین نگه داشتن قیمت مواد اولیه ، قیمت محصولات فولادی تولیدی زنجیره بعد هم کاهشی خواهد بود.

این فعال صنعتی تصریح کرد: کاهش قیمت اول زنجیره،دامنه این کاهش را تا انتهای زنجیره به پیش خواهد برد و حتی نبشی و لوله و پروفیل هم با کاهش قیمت مواجه خواهد شد.

معاون فروش فولاد مبارکه اصفهان گفت: درحال حاضر بازار کشور در شرایطی است که اگر ابتدای زنجیره یک قیمت تعیین شود ، محصولات میانی قیمتی دیگر و محصولات فولادی انتهای زنجیره به روش دیگر قیمت گذاری خواهد شد و حتی وارد دستورالعمل نویسی و ضوابط نویسی می شوند و این شیوه قیمت گذاری زنجیره و حلقه هایی هستند که با یکدیگر جلو نمی روند.

جوانبخت افزود: بازارداخلی تا جایی که محصولات خود را از مواد اولیه داخل تامین کند می تواند قیمت محصولات خود را با قیمت پایین تر تولید کند ولی از آنجا که کشور نیاز به ارز و صادرات از محصولات فولادی دارد و برخی از مواد اولیه کشور باید به ارز تبدیل شود، بنظرمی رسد تفاوت قیمت داخلی با خارجی نمی تواند خیلی زیاد باشد.

وی ادامه داد:محصولات فولادی داخلی ممکن است درصدی نسبت به قیمت های جهانی کاهش قیمت داشته باشد ولی نمی تواند فاصله زیادی از قیمت های جهانی داشته باشد بنابراین باید دانست تاثیر پذیری قیمت های داخلی از قیمت های خارجی نشدنی است و نمی تواند از بازارهای جهانی تاثیر نپذیرد.

معاون فروش فولاد مبارکه اصفهان در پایان گفت: بسیاری از مواد اولیه محصولات داخلی وارداتی است و با ارز خریداری می شود، پس نمی توان همه هزینه ها را با ریال سنجید و قیمت های داخلی را از بازار جهانی منفک کرد.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *