رویکرد بورس کالا باید تقاضا محور شود

دبیر انجمن سنگ آهن با بیان اینکه در صورت حذف سهمیه بندی ها و تغییر رویکرد بورس کالا از عرضه محور به تقاضا محور،منظور آقای وزیر خواهد شد افزود: با تشکیل یک کمیته کارشناسی در مدل تقاضا محور تولیدکنندگان نیز نگران سهمیه های عرضه خود در بورس کالا نخواهند بود.

سعید عسگرزاده در گفتگو با فولادبان تاکید کرد: راهکارهای سه گانه وزیر صمت درباره زنجیره فولاد از دو جنبه امکان اجرایی شدن و اثر بخشی آن قابل بررسی است و طبیعتا اگر این راهکارها قابلیت اجرایی نداشته باشد،بحث در ارتباط با اثربخشی آن بی معنی است.

وی در ادامه تصریح کرد: تصور من این است راهکارهای فاطمی امین تئوریک بوده اما امکان اجرایی شدن ندارد چرا که الزام همه واحدهای تولیدی برای خرید مواد اولیه مورد نیازشان از بورس کالا امکان پذیر نیست و اگر در سامانه جامع تجارت فضای عرضه و تقاضا فراهم آیند،اجرایی شدن آن امکانپذیر تر است.

دبیرانجمن سنگ آهن ایران با بیان اینکه من اگر جای اقای وزیر بودم حتما مهمترین موانع عدم موفقیت در بورس کالا را حذف می کردم اضافه کرد: در صورتی موضاعاتی مانند سهمیه بندی حذف شده و مدل بورس کالا از عرضه محور به تقاضا محور تغییر کند و در کنار آن کمیته کارشناسی قرار گیرد،آنچه مدنظر فاطمی امین بوده محقق خواهد شد و تولیدکنندگان نیز نگران سهمیه عرضه خود در بورس کالا و یا اینکه عرضه ها آنها حساب خواهد شد یا خیر نخواهد بود.

عسگرزاده سهمیه بندی عرضه را با ماهیت بورس در تناقض دانست و افزود: موضوع دیگری که آقاید وزیر باید به آن توجه کند،بحث قیمت محصولات است چرا که عرضه خارج از بورس باید در سامانه جامع تجارت ثبت شده و ضمنا قیمت تبادل آن نیز باید برابر با قیمت های کشف شده بورس کالا باشد تا این نهاد در جایگاه واقعی خود قرار بگیرد.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *