جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اخبار 16 آبان 1402 - 6 ماه پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0
گزارش فولادبان از معاملات «پشت خطی»؛

تحلیل روزانه بازار آهن سه‌شنبه 16 آبان؛ سیاست فولادی چین چه پیامدی در بازار دارد؟/ میلگرد جهانی در مسیر رشد

تازه ترین خبرها از بازار فولاد از افزایش قیمت‌ میلگرد و تیرآهن حکایت دارد.

تحلیل روزانه بازار آهن سه‌شنبه 16 آبان؛ سیاست فولادی چین چه پیامدی در بازار دارد؟/ میلگرد جهانی در مسیر رشد اخبار آهن, احتمال افزایش قیمت آهن, افزایش قیمت میلگرد, تیرآهن, دلار, فولاد, میلگرد, ناودانی, نبشی, ورق سرد, ورق گرم

به گزارش خبرنگار فولادبان، دلار امروز با نرخ 51 هزار و 300 تومان در بازار معامله شد که نسبت به روز گذشته ثبات نسبی را نشان می‌دهد. امروز شاهد رشد قیمت در بازار میلگرد بودیم. رشدی که دیروز هم بر خلاف کاهش نرخ ارز اتفاق افتاد .

برخی کارشناسان بر این باورند ممکن است برخی تقاضاها به دلیل افزایش صادرات باشد که آمارها تنها رشد 15 درصدی را نشان می‌دهد. از سوی دیگر برخی می‌گویند مقاطع فولادی به صورت غیر رسمی از کشور خارج می‌شوند که این موضوع نیز هنوز تایید نشده است.

امروز در بازار ناودانی و نبشی شاهد ثبات قیمتها بودیم. همچنین افزایش قیمت در بازار کیلویی و شاخه‌ای تیرآهن اتفاق افتاد. کاهش قیمت در بازار پروفیل نیز بدون تغییر قیمت نسبت به دیروز به کار خود ادامه داد.

امروز در بازار جهانی شمش دریای سیاه با نرخ 475 دلار در هر تن قیمت خورد که نسبت به روز گذشته تغییری نداشت. شمش داخلی چین و شمش آسیای جنوب شرقی هم با همان نرخ قبلی معامله شد. شمش آسیای جنوب شرقی امروز در بازار جهانی با قیمت 513 دلار در هر تن معامله شدند. میلگرد صادراتی ترکیه 560 دلار در هر تن قیمت خورد که افزایش اندکی داشت. افزایش قیمت میلگرد ترکیه به دلیل رشد تقاضا در بازار نیست و عامل اصلی آن بالا رفتن قیمت نهاده‌های تولید از جمله قراضه آمریکا است. ورق گرم و سرد CIS نیز با قیمت‌های 560 و 690 دلار در هر تن معامله شدند.

قیمت سنگ آهن به دلیل خوش‌بینی بازار ناشی از محرک‌های اقتصادی و عوامل بنیادی مطلوب در چین، بزرگترین مصرف‌کننده این کالا در جهان، برای دومین هفته متوالی روند افزایشی به خود گرفت. باید توجه داشت که رشد بازار به دلیل ترس از مداخله احتمالی دولت از سوی مقامات چینی در بحبوحه افزایش سرسام آور قیمت‌ها متوقف شده بود.

براساس داده‌های بازار بورس نزدک، معاملات آتی سنگ آهن ژانویه، به عنوان بیشترین معامله در بورس کالای دالیان، برای دوره ۲۷ اکتبر تا ۳ نوامبر ۲۰۲۳، نسبت به هفته قبل با افزایش ۶.۳ درصدی تا ۹۲۴.۵ یوان/ تن (۱۲۶.۳۸ دلار در هر تن) رسید. همچنین، در بورس سنگاپور نیز معاملات آتی پایه دسامبر تا ۳ نوامبر ۲۰۲۳، ۵.۱ درصد نسبت به قیمت یک هفته قبل افزایش یافت و به ۱۲۲.۵ دلار در هر تن رسید.

در هفته گذشته، قیمت سنگ آهن به دلیل خوش بینی بازار ناشی از محرک‌های اقتصادی و عوامل بنیادی مطلوب در چین، بزرگترین مصرف کننده این کالا در جهان، برای دومین هفته متوالی روند افزایشی به خود گرفت. باید توجه داشت که رشد بازار به دلیل ترس از مداخله احتمالی دولت از سوی مقامات چینی در بحبوحه افزایش سرسام آور قیمت‌ها متوقف شده بود.

انگیزه بازار نیز با نشست مالی سیاستگذاران چینی در ۳۰ تا ۳۱ اکتبر تقویت شد. همچنین، هفته گذشته چین انتشار یک تریلیون یوان اوراق قرضه دولتی را تصویب کرد که به دولت‌های محلی اجازه می‌دهد از بخشی از سهمیه اوراق قرضه ۲۰۲۴ خود برای حمایت از اقتصاد خود استفاده کنند. موجودی پایین انبارها، تقاضای پایدار، شکاف بین قیمت‌های نقدی و آتی و بهبود محرک‌های اقتصادی، در هفته‌های اخیر از بازار حمایت کرده است. با این حال، به دلیل کنترل احتمالی تولید به دلیل بدتر شدن شرایط هوا در شمال چین، خطر کاهش تقاضا وجود دارد.

تحلیلگران بر این باورند که سنگ آهن در مقایسه با سایر کالاهای متالورژیکی در حال حاضر مستعدترین حمایت از اقدمات سیاستی بوده و تا ۱۳۰ دلار در هر تن افزایش یافته است. شرکت‌های فولاد چین در سپتامبر ۲۰۲۳ واردات سنگ آهن را ۴.۹ درصد نسبت به ماه قبل کاهش دادند و به ۱۰۱.۲ میلیون تن رساندند. کاهش واردات سنگ آهن احتمالاً به دلیل کاهش تولید فولاد در کارخانه‌های فولاد چین در اواخر سپتامبر به دلیل افزایش تلفات است. البته اخیرا، شاخص‌های تولید افزایش یافت.

در حالیکه در بازه زمانی ژانویه تا سپتامبر، فولادسازان این کشور واردات سنگ آهن را با ۶.۷ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ۸۷۶.۶۵ میلیون تن ارتقاء دادند. متوسط قیمت واردات در این مدت ۱۱۱.۹ دلار در هر تن بوده است.

همچنین یکی از عوامل اصلی افزایش تقاضای سنگ آهن، افزایش صادرات محصولات فولادی چین است. در ژانویه تا سپتامبر ۲۰۲۳، شرکت‌های فولادی چین صادرات محصولات فولادی را ۳۱.۸ درصد نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۲ افزایش دادند و تا ۶۶.۸۲ میلیون تن رساندند. در سپتامبر ۲۰۲۳، فولادسازان چینی ۸.۰۶ میلیون تن فولاد برای صادرات ارسال کردند که ۲.۶ درصد کمتر از ماه اوت است. متوسط قیمت صادراتی در ماه اوت ۸۱۴.۲ دلار در هر تن بود که ۳.۵ دلار در هر تن یا ۰.۴ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

آخرین وضعیت بازار آهن چه خبر؟

بررسی بازار آهن در روز سه‌شنبه نشان می‌دهد، در بازار میلگرد قیمت ها با 200 تا 750 تومان افزایش اعلام شد.

علاوه بر این، فروشندگان در بازار نبشی و ناودانی قیمت محصولات را با سکون اعلام کردند.

در بازار تیرآهن قیمت محصولات در بخش کیلویی 92 تومان افزایش قیمت داشتند و در بخش شاخه ای ثابت اعلام شد.

در بازار پروفیل، قیمت محصولات شرکت ها 500 تومان کاهش داشت .

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors