بررسی مجوز صادرات به دولت جدید سپرده شد

عضو هیئت مدیره انجمن نوردکاران فولادی ایران با تأکید بر اینکه کف عرضه‌های در نظر گرفته شده برای کارخانه‌های نورد غیر منطقی است، گفت: با نامه نوردکاران، مهلت یک ماه‌ای برای صادرات در نظر گرفته شد تا دولت جدید این موضوع را مورد بررسی قرار دهد.

مصطفی عبدالهی در گفتگو با فولادبان در رابطه با صادرات شمش و مقاطع فولادی گفت: در حال حاضر، سطح قیمت‌ها به جایی رسیده است که صادرات مقاطع توجیه اقتصادی ندارد، اما شمش یک کالای استراتژیک است و اکثر کشورها خریدار آن هستند و حتی نوسانات برق، نمی‌تواند مشکل زیادی در صادراتشان ایجاد کند، ولی به دلیل اینکه کشورهای دیگر روی مقاطع ما عوارض واردات تعیین کرده‌اند، این روزها بازار عراق را از دست داده‌ایم چراکه سطح قیمت‌ها به جایی رسیده است که وقتی به دلار تبدیل می‌کنیم، تجارت مقرون به صرفه نیست.

وی در ادامه تصریح کرد: به دلیل مابه‌التفاوتی که بین شمش و مقاطع وجود دارد، سود بیشتری به وسط زنجیره می‌رسد، اما شمش پتانسیل کاهش قیمت دارد چون هزینه نهایی تولید در این حلقه زیاد نیست. در این میان، باید به این نکته توجه داشت که کشور ما مازاد نیاز خود تولید شمش و مقاطع دارد، ولی به هر حال امکان صادرات مجدد شمش راحت و امکان صادرات مقاطع دشوارتر است.

عضو هیئت مدیره انجمن نوردکاران فولادی ایران با اشاره به اینکه قیمت مقاطع ترکیه 5 دلار گران‌تر از مقاطع ایرانی است، افزود: امروزه در کشور عراق، محصولات ترکیه را 5 دلار بالاتر از بار ایرانی خریداری می‌کنند ولی خریداران باز هم ترجیح می‌دهند اجناس ترک را خریداری کنند زیرا سال‌ها با هم همکاری دارند و می‌توانند به صورت اعتباری از یکدیگر خرید کنند، اما باید به فروشندگان ایرانی دلار نقدی بدهند. به همین دلیل قیمت صادرات ایران باید کمتر از کشورهای همسایه باشد.

عبدالهی درباره صادرات شمش گفت: فارغ از همه این بحث‌ها، افزایش قیمت شمش باعث کاهش صادرات خواهد شد. فقط موضوع اینجاست که برای به دست گرفتن بازار مقاطع باید تلاش زیادی کرد در حالی که شمش خریداران زیادی دارد و ما امیدواریم وزارت صمت به گونه‌ای صادرات را مدیریت کند تا قیمت‌ها مناسب‌تر باشند که تولیدکنندگان هم در داخل کشور عرضه کنند و هم بتوانند به اندازه کافی صادرات داشته باشند.

وی تأکید کرد: کلیه تولیدکنندگان شمش و مقاطع بر اساس بخشنامه ستاد تنظیم بازار موظف به این هستند که 70 درصد تولید سال گذشته خود را در بورس کالا عرضه کنند، اما نوردکاران این موضوع را قبول ندارند زیرا تولیدکننده‌ای که ساز و کار بورسی ندارد و شمش خود را در بازار آزاد تهیه می‌کند و علاوه بر این، در طول دوران قطعی برق هیچ شمشی در بازار عرضه نشد بنابراین در نظر گرفتن 70 درصد تولید به عنوان کف عرضه عدد معقولی نیست و در عوض، باید 70 درصد آنچه که نوردکار از بورس خریداری کرده است، به عنوان کف عرضه نوردکاران در نظر گرفته شود.

عضو هیئت مدیره انجمن نوردکاران فولادی ایران در پایان اضافه کرد: سال گذشته میزان تولید در کشور بیشتر بود، اما امسال به دلایل مختلفی از جمله کرونا، قطعی برق و بازار افزایشی تولید و صادرات بیشتر تولیدکنندگان مقاطع به حداقل رسیده است؛ به نحوی که صادرات از 100 به 20 درصد و حتی در برخی واحدها به 10 درصد رسیده است. بنابراین، وزارتخانه استنباطی از شیوه‌نامه کرده بود که با توجه به نامه نوردکاران مبنی بر کمبود تولید به دلیل کمبود برق و شرایط ویژه کشور، کاهش صادرات یک ماه تمدید شد تا این موضوع در دولت جدید مجدداً مورد بررسی قرار گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *