بازار سنگ آهن در حال گریز از چنگال اژدهای زرد/ نوسانات مقطعی زیاد در معاملات جهانی

موج متلاطم عرضه و تقاضا در بازار جهانی سنگ آهن که از دو هفته قبل آغاز شده بود، در هفته قبل نیز ادامه پیدا کرد اما با این تفاوت که افزایش تقاضای این محصول باعث آن شد تا حدودی ریزش شدید هفته قبل قیمت ها جبران شود اما همچنان بازار ناآرام بوده و پیش بینی ها حکایت از افت مجدد قیمت ها دارد.

به گزارش فولادبان،تحلیل وال استریت ژورنال از اوضاع بازار سنگ آهن اینگونه است که کاهش تقاضای چین مهم ترین عامل اثرگذار روی کاهش قیمت 40 درصدی از اواسط ماه جولای بوده که ضربه نسبتا شدیدی را به تولیدکننده ها نظیر استرالیا و برزیل آن هم در این شرایط کرونایی که نیازآنها به درآمد فروش سنگ آهن بیش از پیش بود ه است.

موسسه S&P Global Platts در گزارش پنج شنبه هفته گذشته اش پایین ترین نرخ سنگ آهن از نوامبر 2020 یعنی 130 دلار را ثبت کرد که البته از روز جمعه اندکی ورق برگشت و روند نسبتا صعودی با رسیدن قیمت به 139 دلار آغاز شد.

اما شرکت استرالیایی BHP روز سه شنبه در وب‌سایت خود نوشت که چشم‌انداز تولید بسیار کمتر فولاد در نیمه دوم سال 2021 آزمایش عزم صعودی بازارهای آتی است. قیمت سنگ‌آهن از زمان صعود به بالاترین سطح در ماه مه، یک‌سوم سقوط کرده است و معاملات در چین نیز کاهش محسوسی را پیدا کرده است.

در همین حال اما بررسی معاملات بورس سنگاپور نشان می دهد که در آخرین معاملات دیروز این محصول به نرخ 163 دلار نیز رسیده است و تا حدی جبران افت شدید هفته قبل را کرده است اما کارشناسان بین المللی معتقد هستند اجبار فولادسازان چینی برای کاهش تولید توسط دولت این کشور از این روند افزایشی حمایت نمی کند.

دو هفته گذشته بازار سنگ آهن با یک روند سینوسی همراه بوده که تقریبا مسیر های طی شده بر خلاف جهت یکدیگر بوده است که فعالان بازار آن را در اثر تلاطم بخش تقاضا و همچنین نگرانی از تعطیلی های احتمالی به خاطر شیوع سویه های جدید ویروس کرونا می دانند و معتقد هستند، تا پایان سال 2021 قیمت سنگ آهن در همین بازه بین 130 تا 165 دلار نوسان خواهد داشت.

نکته قابل توجه در مسئله قیمت سنگ آهن احتمال کاهش صادرات از مبادی تولیدکننده طی هفته های جاری است که می تواند اثرات کاهشی سیاست تولید سبز چین را تحت شعاع قرار داده و این بازار را از چنگال اژدهای زرد نجات داده و از ثبات یا افزایش قیمت ها حمایت کند.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *