ایجاد اشتغال، مهم‌ترین دغدغه دولت جدید/ تمرکز صنعت روی یک حلقه زنجیره نباشد

عضو هیئت مدیره انجمن نوردکاران فولادی ایران با اشاره به اینکه ایجاد اشتغال مهم‌ترین اولویت دولت آینده است، گفت: تمرکز زنجیره فولاد در حال حاضر تنها روی یک حلقه است، اما این حرکت به ضرر کشور و ملت است و باید از کارشناسان و فعالان بخش خصوصی در امور صنعتی استفاده شود.

مصطفی عبدالهی در گفتگو با فولادبان در رابطه با انتظار عالان صنعت فولاد از دولت آینده گفت: انتظار ما از دولت آینده این است که بیشتر به ایجاد اشتغال اهمیت دهد چراکه کشور ما این روزها به ایجاد اشتغال و تولید بیشتر نیاز دارد. اگر مواد اولیه مورد نیاز انتهای زنجیره فولاد با قیمت مناسب به دست تولیدکنندگان این بخش برسد، می‌تواند این محصولات را هم صادر کند و هم در داخل به فروش برساند.

وی در ادامه تصریح کرد: انتظار ما از دولت آینده این است که وزارت صمت تمام فعالان زنجیره فولاد را به یک چشم نگاه کند چرا که اگر به یک حلقه از زنجیره نگاه خاص داشته باشیم، قاعدتا حلقه‌ها به فکر فعالیت در حلقه‌های دیگر می‌افتند و تولیدکنندگان سنگ آهن و نوردکاران به فکر تولید فولاد می‌افتند. اتفاقی که در این میان می‌افتد این است که کارخانه‌های تولید فولاد به قدری زیاد می‌شوند که با کمبود مواد اولیه روبه‌رو هستند.

عضو هیئت مدیره انجمن نوردکاران فولادی ایران با اشاره به اینکه با افزایش تولید شمش، تمرکز سرمایه در یک بخش زنجیره زیاد می‌شود، تأکید کرد: تمرکز سرمایه روی یک بخش زنجیره به ضرر کشور و ملت است و کل زنجیره به صورت هماهنگ فعالیت نمی‌کند. بنابراین، در کل زنجیره باید قیمت‌ها به خاطر مردم و حلقه‌های پایین‌دستی کمتر از قیمت‌های جهانی باشد و منافع حاصل از زنجیره نسبت به سرمایه‌گذاری و نسبت به تولید عادلانه اتفاق بیفتد.

عبدالهی افزود: اگر چنین اتفاقی بیفتد، تمام زنجیره با هم پیشرفت می‌کند و تقاضا و عرضه متناسب خواهند شد و ما در افق 1404 می‌توانیم با یک توازن به تولید بالای 55 میلیون تن برسیم؛ نه اینکه قمت شمش را قوی کنیم و کارخانه‌های شمش مواد اولیه نداشته باشند، از طرفی، بخش نورد را ضعیف کنیم و شمش در زنجیره فروش نرود. در ابتدای زنجیره هم همین اتفاق نباید بیفتد نباید با کاهش اکتشاف و توسعه معادن، سنگ آهن را تضعیف کنیم تا شمش بدون مواد اولیه بماند.

وی درباره نقش وزارت صمت در دولت آینده گفت: وزارت صمت باید در جهت یکسان‌سازی منافع در زنجیره فولاد از متخصصان و کارشناسان زبده در این امر استفاده کند و بیشتر این کارشناسان در بخش‌های خصوصی به فعالیت پرداخته‌اند و از تجربه کافی برخوردارند که می‌توانند تأثیر خوبی در وزارتخانه بگذارند.

عضو هیئت مدیره انجمن نوردکاران فولادی ایران در پایان تصریح کرد: وزارت صمت حداقل می‌تواند نظرات کارشناسی بخش خصوصی را بشنود تا بتواند واقعیت‌ها در زنجیره فولاد را متوجه شود و به بررسی مسائل روز بخش‌های مختلف برسد.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *