خبری در بازار سرمایه نیست/ انتخاب صالح‌آبادی؛ فال نیک برای بورس

یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه همچنان وضعیت بازار سرمایه به صورت تعادلی پیش خواهد رفت، گفت: انتخاب علی صالح‌آبادی به عنوان رئیس کل بانک مرکزی می‌تواند از طرف بازار مثبت تلقی شود.

به گزارش فولادبان؛ این هفته، خبرهای مربوط به بورس حول محور دلار و ادامه تغییر و تحولات به دنبال عوض شدن دولت می‌چرخید که شایعه‌های زیادی هم در رابطه با رئیس کل جدید بانک مرکزی در بر می‌گرفت. از هفته گذشته که دلار در کانال 28 هزار تومان بسته شد، پایین‌تر نیامد و به واسطه همین مسئله بسیاری از سهامداران روی به خریداری سهام در بازار بورس آوردند، اما تکلیف رئیس جدید بانک مرکزی تا آخرین روز کاری هفته مشخص نشد و در نهایت، مشخص شد که علی صالح‌آبادی سکان این بانک را در درست می‌گیرد و پس از این، باید دید چه سیاست‌هایی منتظر سیستم بانکداری کشور است.

به طور کلی، بازار این هفته هم چندان نوسان خاصی نداشت و متعادل دنبال شد. شاخص کل این هفته 3.6 درصد رشد کرد و با 51 هزار و 308 واحد افزایش، به یک میلیون و 488 هزار و 292 واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن نیز 1.5 درصد افزایش داشت و این هفته در ارتفاع 427 هزار و 282 واحدی قرار گرفت، اما شاخص فلزات اساسی عملکرد چندان خوبی نداشت و به دلیل کاهش قیمت‌های جهانی نتوانست متناسب با شاخص کل رشد کند و این هفته با 0.6 درصد رشد، روی پله یک میلیون و 118 هزار و 122 واحدی ایستاد.

مهدی قلی‌پور، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با فولادبان در رابطه با وضعیت معاملات این هفته گفت: این هفته همچنان با خروج پول حقیقی مواجه بودیم، ولی ارزش معاملات خرد اندکی بهبود یافت و بازار به‌واسطه رشد شرکت‌های بزرگ و دلار محور به‌ویژه در صنعت شیمیایی و پالایشی رشد داشت.

وی با اشاره به اینکه در چهار روز معاملاتی طی هفته شاهد خروج 940 میلیارد تومان پول توسط حقیقی‌ها بودیم، افزود:  این میزان خروج نقدینگی تقریباً دو برابر هفته گذشته بود و خالص خروج پول حقیقی طی یک ماه گذشته به 5 هزار و 40 میلیارد تومان و از ابتدای سال به 25 هزار و 300 میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات خرد روزانه به‌طور متوسط 6 هزار و 609 میلیارد تومان بود که نسبت به هفته گذشته 15 درصد و میانگین از ابتدای سال 29 درصد رشد نشان می‌دهد.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: شاخص کل بورس طی هفته رشد 3.57 درصدی را تجربه کرد تا بازدهی شاخص کل از ابتدای سال به 13.8 درصد برسد. نکته جالب در رشد شاخص این هفته این بود که بار رشد شاخص کل بیشتر بر دوش شرکت‌های بزرگ بود و شرکت‌های کوچک اکثراً متعادل یا منفی بودند. رشد 4.6 درصدی شاخص سی شرکت بزرگ و رشد 1.5 درصدی شاخص هم‌وزن گویای این مسئله است.

قلی‌پور درباره اخبار تأثیرگذار این هفته گفت: اخبار و شایعات مربوط به نرخ خوراک شرکت‌های پالایشی و پتروشیمی در کنار نوسانات نرخ ارزهای خارجی، افت قیمت جهانی برخی فلزات و فراورده‌های معدنی مهم‌ترین عوامل اثرگذار بر بازار سرمایه بودند. حرف‌وحدیث‌ها در مورد حذف ارز مرجع برای برخی صنایع نیز اثرات خود را داشت.

وی تأکید کرد: انتخاب دکتر صالح‌آبادی با سابقه سکان‌داری در بازار سرمایه خبر خوبی برای اهالی بازار سرمایه و فعالان در این حوزه است چراکه از یک طرف اثرات تصمیم‌گیری‌های بانک مرکزی و بدنه اقتصادی دولت بر بازار سرمایه با حضور ایشان تعدیل‌ شده و با ملاحظات حرفه‌ای بیشتری صورت خواهد گرفت.

این کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد: از سوی دیگر، منجر به بهبود تعامل بازار پول و بازار سرمایه خواهد شد به‌ویژه از بعد اثرگذاری شدید نرخ بهره چه در بازار بین‌بانکی و چه در نرخ سود سپرده در سطح شعب و نهایتاً نرخ‌ها در بازار بدهی بر بازار سرمایه.

قلی‌پور در پیش‌بینی وضعیت هفته آینده بازار سهام گفت: پیش‌بینی به علت شوک‌های متعدد خبری دشوار شده و باید دید که در معاملات ارز پنج‌شنبه چه روی خواهد داد و همچنین در دو روز آخر هفته غالباً با شاهد اخبار داخلی یا جهانی اثرگذاری بوده‌ایم. با اطلاعات فعلی به نظرم بازار در هفته آینده متعادل خواهد بود یعنی انتظار رشد یا افت شدید را ندارم ولی محرکی نیز نمی‌بینم و انتخاب رئیس جدید بانک مرکزی ممکن است با استقبال بازار مواجه شود.

وی در پایان تصریح کرد: با توجه به تحولات این هفته بازار به‌ویژه روز جاری، به نظر می‌رسد که صنعت پالایشی و شیمیایی توجه زیادی را به خود جذب کرده همچنین در صنعت دارو، خودرو، ماشین‌آلات و دستگاه‌های برقی شاهد ورود نقدینگی بودیم. همچنین به دلیل عقب ماندن برخی از صنایع به‌ویژه فولادی‌ها به نظرم هرلحظه امکان اقبال بازار به این گروه وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *