بازار آهن از جو صعودی دلار متشنج نشد/ پروفیلی‌ها پیش‌قراول گرانی در روز نسبتا آرام

بازار فولاد کشور این روزها کماکان در شرایط رکود معاملات فصل سرما به سر می‌برد و امروز هم بر اثر همین موضوع با وجود این که قاعدتا سیگنال افزایشی دلار می‌بایست نرخ محصولات فولادی را با شیب تندی بالا می‌برد، اما در نرخ‌های اعلام‌شده برای مقاطع طویل تا حد زیادی شاهد ثبات نسبی بودیم و البته برخی نوردکاران عمدتا خصوصی نیز به میزان نسبتا محدودی قیمت محصولات خود را افزایش دادند و البته شیب افزایش قیمت‌ها در حوزه لوله و پروفیل بیشتر بود.

به گزارش فولادبان؛ از میان عوامل اثرگذار بر بازار فولاد کشور نیز نرخ دلار در بازار آزاد امروز در ابتدای بازگشایی بازار با شیب تندی رو به رشد گذاشت و در ادامه کمی کمتر شد و بعد هم مجددا به ریل صعودی بازگشت؛ به نحوی که تا این لحظه در مجموع قیمت دلار نقدی با رشدی 620 تومانی نسبت به عصر دیروز به 24 هزار و 720 تومان رسیده، اما نکته جالب اینجاست که در سراسر تحولات امروز بازار ارز، بانک مرکزی قیمت فروش اسکناس دلار صرافی ملی را روی رقم 23 هزار و 700 تومان نگاه داشته است.

امروز البته در مقایسه با دیروز که وضعیت بازار ارز هنوز در شرایط مبهمی قرار داشت، می‌توان گفت اوضاع این بازار کمی روشن‌تر شده و با توجه به صحبت‌های دیروز بایدن درباره این که حاضر نیست تا پیش از متوقف شدن اقدامات خارج از برجام ایران، هیچ تحریمی را لغو کند، تقریبا دیگر هیچ امیدی به تحقق سناریوی کاهش شدید نرخ ارز وجود ندارد.

بنابراین اگر بانک مرکزی بتواند در ماه‌های آتی اوضاع را مدیریت کند، شاید تا زمان انتخابات ریاست جمهوری شاهد اوج‌گیری مجدد نرخ دلار نباشیم؛ یعنی در مجموع بازگشت قیمت دلار به کانال 23 هزار تومان بسیار بعید به نظر می‌رسد و رشد آن تا بالای مرز 26 هزار تومان نیز گرچه بعید است، اما در صورت وقوع اتفاقی غیرمترقبه در صحنه سیاسی کشور غیرممکن نیست.

اما دیگر المان اثرگذار بر بازار فولاد کشور نیز قیمت پایه محصولات فولادی در بورس کالاست که این روزها با افت نرخ محصولات فولادی منطقه CIS به قیمت‌هایی کمتر از کف بازار رسیده و بنابراین جایی برای تحریک بازار آزاد از سوی بورس کالا باقی نمی‌ماند؛ بخصوص که عمده پیش‌بینی‌ها برای آینده بازار جهانی فولاد نیز از احتمال تداوم سیر کاهشی ملایم یا حداقل ثبات نسبی قیمت محصولات فولادی در سطح جهان در هفته‌های آتی حکایت دارد.

در این میان، براساس قیمت‌های اعلام‌شده برای نرخ مقاطع طویل فولادی در عرضه‌های فردای بورس کالا، میلگرد آجدار با قیمت پایه 11 هزار و 738 تومان با احتساب مالیات بر ارزش افزوده به تابلوی بورس خواهد آمد که این نرخ بیش از 800 تومان از برآورد ما برای متوسط نرخ میلگرد 14 آجدار در معاملات امروز بازار آزاد پایین‌تر است؛ بنابراین جا دارد که وزارت صمت با استفاده از ابزارهای نظارتی خود مانع توزیع رانت به دلیل فاصله زیاد ایجادشده میان قیمت مقاطع فولادی در بورس کالا و بازار آزاد شود.

در هر صورت، هم‌اکنون (15:20 دوشنبه 20 بهمن)؛ براساس قیمت‌های اعلامی درب کارخانه نوردکاران فولادی، بیشتر تولیدکنندگان میلگرد آجدار نرخ محصولاتشان را بین 20 تا 180 تومان افزایش داده‌اند و البته تعداد زیادی از تولیدکنندگان محصولات این حوزه نرخ محصولاتشان را ثابت نگه داشته‌اند. همچنین بعضا کاهش 50 تا 80 تومانی نیز در نرخ انواع میلگرد آجدار مشاهده می‌شود و در برخی مبادی نیز شاهد اعلام قیمت دوم افزایشی بودیم؛ در هر صورت محدوده قیمتی میلگرد 14 آجدار در کانال 12 هزار و 250 تا 13 هزار و 150 تومان قرار گرفته است.

امروز اما بیشتر تولیدکنندگان محصولات حوزه نبشی و ناودانی هم نرخ‌هایشان را تا 200 تومان افزایش داده‌اند و البته بعضا ثبات نسبی هم در نرخ محصولات این حوزه نسبت به روز گذشته مشاهده می‌شود. امروز همچنین برخی تولیدکنندگان تیرآهن قیمت محصولاتشان را ثابت نگه‌داشته‌اند و برخی دیگر نرخ کالاهای خود را بین 50 تا 100 تومان افزایش داده‌اند. اما شنیده‌های ما از بنگاه‌های تهران از کاهش محدود صفر تا 20 هزار تومانی قیمت هر شاخه از سایزهای مختلف تیرآهن ذوبی حکایت دارد.

در روز جاری تولیدکنندگان محصولات حوزه لوله و پروفیل که عمدتا پیش‌قراولان افزایش قیمت‌ها در روزهای ملتهب بازار آهن هستند، در این روز تقریبا آرام هم عمدتا قیمت محصولات خود را بین 100 تا 300 تومان افزایش داده‌اند و بعضا ثبات نسبی و کاهش 100 تومانی هم در قیمت سایزهای مختلف این محصولات مشاهده می‌شود؛ محدوده قیمتی پروفیل با ضخامت 2 نیز بسته به ورق استفاده‌شده و شرکت تولیدکننده در کانال 21 هزار و 200 تا 22 هزار تومان قرار گرفته است.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *