ظرفیت تولید فولاد ایران 80 برابر شده است/ صادرات لوازم خانگی به اروپا در شرایط تحریمی  

وزیر صنعت معدن و تجارت با اشاره به 80 برابر شدن ظرفیت تولید فولاد ایران در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی گفت: ایران در حوزه فولاد از ظرفیت تولید 700 هزار تن در اوایل انقلاب به ظرفیت تولید 56 میلیون تن در حال حاضر رسیده است. همچنین کارخانجات لوازم خانگی ما در شرایط سخت تحریمی بازار صادراتی خوبی در کشور‌های همسایه به دست آورده‌اند و حتی به کشور‌های اروپایی نیز صادرات دارند.

به گزارش فولادبان و به نقل از تسنیم؛ علیرضا رزم‌حسینی، وزیر صنعت، معدن و تجارت در برنامه «در انتهای الوند» شبکه دو سیما با اشاره به پیشرفت‌های کشور در صنعت فولاد در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی گفت: ایران در حوزه فولاد از ظرفیت تولید 700 هزار تن در اوایل انقلاب به ظرفیت تولید 56 میلیون تن در حال حاضر رسیده است. همچنین ما تا 15 سال پیش واردکننده فولاد بودیم، اما اکنون به یک صادرکننده مهم در این حوزه تبدیل شده‌ایم.

وی درباره دستاوردهای کشور در صنعت لوازم خانگی نیز عنوان کرد: کارخانجات لوازم خانگی ما در شرایط سخت تحریمی با فعالیت شبانه‌روزی، بازار صادراتی خوبی در کشور‌های همسایه به دست آورده‌اند و حتی به کشور‌های اروپایی نیز صادرات دارند.

رزم‌حسینی با بیان اینکه قبل از انقلاب تنها دو نشان تجاری (ارج و آزمایش) در این حوزه فعال بودند، اضافه کرد: اکنون با وجود همه تحریم‌های ظالمانه و خروج شرکت‌های خارجی تولید لوازم خانگی ازکشورمان، پنج شرکت داخلی با نشان‌های تجاری معروف در این حوزه فعال هستند که صادرات نیز انجام می‌دهند.

ورود به عرصه صادرات مس، سیمان و پتروشیمی در سال‌های پس از انقلاب 

وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: ما در حوزه تولید مس نیز در اول انقلاب ظرفیتی نداشتیم، اما اکنون به ظرفیت تولید 512 هزار تن در این حوزه رسیده‌ایم و رتبه دهم دنیا را داریم. هم‌اکنون نیز طرح‌های توسعه در حوزه مس در حال اجراست و سالانه حدود 1.5 میلیارد دلار صادرات از انواع محصولات مس کسب می‌کنیم.

وی درباره دستاوردهای کشور در حوزه تولید خودرو در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز گفت: ظرفیت تولید خودرو در کشورمان از سالیانه 160 هزار دستگاه در اول انقلاب به 2 میلیون و 600 هزار دستگاه در هر سال در حال حاضر رسیده است، البته ارتقای کیفیت خودرو‌ها نیز حائز اهمیت و در دستور کار است.

رزم‌حسینی درباره پیشرفت‌های ایران در حوزه سیمان نیز گفت: کشور ما از ظرفیت تولید 7 میلیون تنی سیمان در اول انقلاب، هم‌اکنون به ظرفیت تولید 88 میلیون تن رسیده است، به نحوی که اکنون در حوزه سیمان یک صادر کننده هستیم.

وزیر صمت در ادامه بیان کرد: در حوزه پتروشیمی نیز قبل از انقلاب ظرفیتی نداشتیم، اما اکنون به ظرفیت تولید 77 میلیون تن انواع محصولات پتروشیمی رسیده‌ایم و توان صادراتی مطلوبی در این حوزه داریم.

وی با بیان این که در حوزه صنایع غذایی نیز پیشرفت‌های خوبی به دست آورده‌ایم، عنوان کرد: اکنون صادرات ایران در حوزه صنایع غذایی حدود 5 میلیارد دلار در سال است؛ به نحوی که کشورمان توانسته در زمینه صادرات شیرینی و شکلات ایران به 58 کشور دنیا موفق باشد.

صادرات غیرنفتی 26 میلیارد دلاری در ده ماهه نخست امسال

رزم‌حسینی با تاکید بر رشد چندین برابری حجم صادراتی غیرنفتی کشور در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلانی تصریح کرد: ایران قبل از انقلاب سالیانه فقط 500 میلیون دلار صادرات غیر نفتی داشت، اما اکنون شرایط به گونه‌ای است که در همین 10 ماهه امسال، 26 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داشته‌ایم و 54 میلیارد دلار نیز حجم تجارت خارجی کشورمان منهای حوزه نفت بوده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به دیگر ظرفیت‌های توسعه کشور، گفت: کشور ما فقط نفت‌خیز نیست، بلکه معدن‌خیز نیز هست و ما اکنون 5 میلیارد تن معادن کشف‌شده در حوزه‌های مختلف داریم که باید از این ظرفیت برای توسعه کشور به صورت بهینه استفاده کنیم.

وی در پایان تاکید کرد: ایران در سال‌های اخیر در حوزه‌های معدنی از جمله سنگ آهن، مس، سرب و روی به پیشرفت‌های خوبی دست پیدا کرده و اکنون نیز وزارت صمت در حال راه‌اندازی هلدینگ استخراج طلا و فرآوری آن با تعامل و هماهنگی بخش خصوصی است.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *