جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اخبار 22 بهمن 1399 - 3 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

نوردکاران با عرضه تمام محصولات فولادی در بورس مخالفند/ توازان زنجیره فولاد با عرضه کامل شمش قوسی و آهن اسفنجی در بورس کالا

عضو هیات مدیره انجمن نوردکاران فولادی ایران درباره نکات قابل اصلاح شیوه‌نامه فولادی اخیر دولت گفت: نوردکاران بارها مخالفت خود را با عرضه تمام محصولات زنجیره فولاد در بورس اعلام کرده‌اند و معتقدند اگر تمام حجم مقاطع طویل یا تخت به بورس بیاید، امکان خرید آنها برای تمام مشتریان پایین‌دستی فراهم نیست و به این صورت فقط افرادی که توانایی مالی بالا دارند، می‌توانند از رانت خرید از بورس بهره‌مند شوند. اما به نظر می‌رسد با عرضه 100 درصد شمش قوسی و آهن اسفنجی تولیدی در بورس کالا، زنجیره فولاد توازن خواهد یافت و بازار هم روی آرامش خواهد دید.

به گزارش فولادبان؛ از ۲۸ آبان امسال که شیوه‌نامه ساماندهی عرضه و تقاضای زنجیره فولاد ابلاغ شد تا امروز که نزدیک سه ماه از ابلاغ این شیوه‌نامه می‌گذرد، تازه‌ترین دستورالعمل دولتی برای تنظیم بازار فولاد در مسیر اجرا با چالش‌های زیادی مواجه شده و این چالش‌ها نیز دو مسئول مهم دولتی را از مرکب مدیریت به زیر کشانده است.

شیوه‌نامه‌ای که البته از همان نخستین روزهای ابلاغ آن با نقدهای زیادی از سوی حلقه‌های مختلف زنجیره فولاد بخصوص در میان فولادسازان روبه‌رو شد و همین مخالفت‌ها هم اجرای بخش‌های زیادی از آن از جمله تلاش برای انتقال حداقل ۲۰ درصد از صادرات محصولات فولادی به انتهای زنجیره را ابتر نگه داشته است.

اگرچه که در سه ماه اخیر شاهد بهبود محسوس حجم عرضه محصولات میانی و پایانی زنجیره فولاد در بورس کالا بودیم و حتی در ایام اجرای شیوه‌نامه، بسیاری از تولیدکنندگانی که پیش از این کمتر حاضر به عرضه محصولاتشان در بورس بودند، پایشان به بورس کالا باز شده است، اما بعد از گذشت حدود سه ماه از ابلاغ و البته اجرای ناقص شیوه‌نامه فولادی اخیر دولت، هنوز هم بازار فولاد کشور به‌درستی تنظیم نشده و همچنان دست واسطه‌ها از زنجیره فولاد کوتاه نشده است.

در این شرایط اما بعد از آن که در روز ۴ بهمن معاون اول رئیس‌جمهور در پاسخ به نامه وزیر کار، به معاون اقتصادی رئیس‌جمهور دستور داد که شیوه‌نامه فولادی اخیر دولت را اصلاح کند، روز ۱۳ بهمن نیز اردشیر سعدمحمدی، سرپرست جدید معاونت امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت در سخنرانی خود در هفتمین همایش سالانه استیل پرایس از این خبر داد که طبق رایزنی‌هایش در جلسه 12 بهمن با نمایندگان کمیسیون صنایع و معادن مجلس قرار شده است که شیوه‌نامه ظرف ۱۵ روز با هم‌فکری فعالان زنجیره فولاد اصلاح شود.

فولادبان به همین دلیل به سراغ فعالان بخش‌های مختلف زنجیره فولاد رفته است تا از آنها نکاتی را که از نظرشان باید در شیوه‌نامه فولادی اخیر دولت اصلاح گردد، جویا شود.

مصطفی عبداللهی، عضو هیات مدیره انجمن نوردکاران فولادی ایران در همین راستا به خبرنگار فولادبان گفت: مساله مهمی که فارغ از کافی بودن یا نبودن مهلت 15 روزه برای ویرایش شیوه‌نامه وجود دارد، ضمانت اجرایی این مصوبه است؛ چراکه در یک سال اخیر و بعد از عوض شدن پیاپی وزیر و معاون وزیر صمت، هر دستورالعملی که برای محصولات فولادی پیشنهاد یا تدوین شده است، فولادسازان به نوعی با آن مخالفت کرده و مانع از اجرای آن شده‌اند یا با قیمت‌ها و تاریخ تحویل محصولات در بورس بازی کرده‌اند تا منافعشان تامین شود؛ حال با این شرایط باید پرسید اگر اصلاحات لازم هم در شیوه‌نامه اعمال شود، آیا اجرای کامل این مصوبه تضمین خواهد شد یا خیر؟

وی با اعلام مخالفت انجمن نوردکاران با ماده هشتم شیوه‌نامه مبنی بر لزوم عرضه تمام محصولات فولادی در بورس کالا عنوان کرد: نوردکاران بارها مخالفت خود را با عرضه تمام محصولات زنجیره فولاد در بورس اعلام کرده‌اند و معتقدند اگر تمام حجم مقاطع طویل یا تخت با حدود 15 هزار مشتری به بورس بیاید، امکان خرید آنها برای تمام مشتریان پایین‌دستی فراهم نیست و به این صورت فقط افرادی که توانایی مالی بالا دارند، می‌توانند از رانت خرید از بورس بهره‌مند شوند.

عبداللهی در ادامه با اشاره به سرمایه‌های سرگردان در کشورمان اظهار داشت: اگر قرار باشد تمام محصولات فولادی به بورس کالا بیاید، برخی افراد برخوردار از توان مالی بالا با حضور در بورس، تمام محصولات را خریداری می‌کنند و سپس آن‌ها را با قیمت‌های بالاتری در بازار آزاد به فروش می‌رسانند و موجب گرانی محصولات نهایی زنجیره فولاد می‌شوند؛ ولی نوردکاران معتقدند که با عرضه  100 درصد شمش قوسی و آهن اسفنجی تولیدی در بورس کالا، زنجیره فولاد توازن خواهد یافت و بازار هم روی آرامش خواهد دید.

عضو هیات مدیره انجمن نوردکاران فولادی ایران ادامه داد: اصولا برای تمام فعالان پایین‌دست زنجیره فولاد از جمله نوردکاران، آهن فروشان و توزیع‌کنندگان امکان خرید از بورس وجود ندارد و از طرف دیگر عرضه تمام محصولات در بورس کالا منطقی نیست، زیرا به طور مثال در تمام دنیا شمش طلا به بورس می‌رود، ولی محصولات پایین‌دست مانند مصنوعات  طلا به بورس نمی‌روند. باید به این موضوع توجه داشت که خریداران شمش حداکثر صد کارخانه هستند، ولی خریداران مقاطع فولادی حدود  15 هزار کارخانه یا فرد هستند و همین موضوع علت مخالفت ما ماده هشت شیوه‌نامه دولت است.

وی در ادامه تصریح کرد: با عرضه کامل شمش قوسی و آهن اسفنجی در بورس کاملا موافقیم، زیرا اگر تمام شمش قوسی و آهن اسفنجی از کارخانه‌های دولتی و خصولتی به بورس کالا بیاید، مشکل القایی‌ها هم حل خواهد شد و نوردکاران معتقدند اگر این اتفاق بیفتد، کل گره محصولات فولادی بازمی‌شود و توازن در شرکت‌های زیرمجموعه ایجاد خواهد شد.

عبداللهی با اشاره به بحث‌های اخیر مطرح‌شده درباره لزوم عرضه مواد اولیه زنجیره فولاد در بورس کالا و همچنین صادرات این محصولات گفت: نوردکاران معتقدند ابتدای زنجیره فولاد باید به بورس بیاید و بهتر است 10 تا 20 درصد حجم تولید سنگ آهن نیز صادر شود تا نیاز ارزی تولیدکنندگان این ماده اولیه برای خرید ماشین‌آلات و فناوری نو تامین شود. همچنین باید توجه داشت که صادرات حجم محدودی از سنگ آهن تاثیری بر قیمت تمام‌شده این محصول نخواهد گذاشت.

وی در واکنش به نامه اخیر فولادسازان به رئیس مجلس مبنی بر لزوم تعویق بررسی طرح توسعه و تولید پایدار زنجیره فولاد در مجلس گفت: نوردکاران ترجیح می‌دهند پس از پایان مهلت 15 روزه و عکس‌العمل سرپرست معاونت معدنی وزارت صمت به این موضوع نظر بدهند، هرچند که به اعتقاد ما اگر موضوعات اصلی زنجیره فولاد به قانون تبدیل بشود، بهتر است و چنانچه قانون فولادی مجلس مبتنی بر تامین نیاز حلقه‌های پایین‌دست زنجیره یعنی مردم و کارخانجات و بعد صادرات مازاد تولید فولاد باشد، بخش زیادی از مشکلات زنجیره فولاد حل خواهد شد.

عبداللهی در پایان تصریح کرد: اگر قرار بر تصویب قانونی برای محصولات فولادی است، این قانون باید با مشورت تمام کارشناسان و به صورت آگاهانه تدوین شده باشد، چون پس از تصویب یک قانون، تغییر آن به آسانی امکان‌پذیر نیست.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors