جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اخبار 15 مهر 1400 - 3 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

برای حذف رانت باید از تصمیمات خلق الساعه پرهیز کرد

دبیرانجمن سنگ آهن ایران گفت:حذف رانت از زنجیره صنعت فولاد به معنای این است که ما شاهد پارادایم جدید در عرضه و تقاضا هستیم و با این مدل جدید می خواهیم عدالت را به زنجیره آهن و فولاد بازگردانیم .

 سعید عسگرزاده در گفتگو با پایگاه خبری فولادبان بااشاره به سه راهکار پیشنهادی وزیر جدید صمت بویژه حذف رانت از صنعت فولاد افزود: به جرات می توانم بگویم هیچ یک از مقامات و مسئولان دولت سیزدهم و قبلی نمی توانند به یکباره رانت های موجود درزنجیره فولاد را حذف کنند.

وی تصریح کرد: دلیل آن هم این است که تصمیمات ضرب الاجلی باعث وارد آمدن شوک به بازار می شود و می تواند تاثیرات منفی داشته باشد اما ماهیت این تصمیم نشان دهنده رویکرد جدید دولت است و من فکر می کنم باید از آن استقبال کرد.

این فعال حوزه معدن ادامه داد: براساس رویکرد دولت  شاهد پارادایم جدید در عرضه و تقاضا هستیم وبا این مدل جدید می خواهیم عدالت را به زنجیره آهن و فولاد برگردانیم و با حذف رانت ها، شاهد بهبود تمام حلقه های زنجیره فولاد باشیم.

دبیرانجمن سنگ آهن ایران گفت : رانت زدایی از صنعت فولاد بسیار ارزشمند و شایسته  است واثرات آن را نمی توان به صورت صفر و صدی ارزیابی کرد. تصور می کنم میزان موفقیت اجرای آن در همان ماه اول یعنی مهرماه ، ملموس و قابل مشاهده است زیرا قطعا به نیمی از آنچه که مد نظر پیشنهاد دهندگان است خواهد رسید و باید به دولت بابت کسب این موفقیت و رویکرد تبریک گفت.

عسگرزاده میانه و مرکز زنجیره فولاد را بیشترین فضا برای تراکم رانت دانست و افزود: متاسفانه در صنایع پایین دستی و بالادستی صنعت فولاد محدودیت هایی وجود دارد و بیشترین رانت در مرکز این زنجیره تراکم پیدا کرده است وعلت ان هم بیشتربه فضاسازی رسانه ای برای کسب درآمدهای بیشتر در این حوزه باز می گردد.

وی تصریح کرد: اما از یک نکته هم نباید از نظر دور داشت که صنایع کشور از جمله صنعت فولاد با این مدل از بازار و بازاریابی خو گرفته و ادامه این شیوه می تواند صنعت فولاد را به صنعتی همانند صنعت خودرو تبدیل کند که بسیار بسیار خطرناک است.

دبیرانجمن سنگ آهن ایران ادامه داد: وجود رانت در صنعت فولاد ناشی از بخشنامه های خلق الساعه ای بود که هر لحظه صادرمی شد و اقدام دولت در حذف رانتهای صنعت فولاد می تواند به حذف بخشنامه ها هم منجر شود.

عسگرزاده وجود رانت در صنعت فولاد را ناشی از فضاسازی رسانه ای و جریان های غیر کارشناسی ذکر کردو گفت : من فکر می کنم دولت برای این تصمیمات باید فکری کند زیرا متاسفانه برخی تصمیم سازان این عرصه هم به این فضا وارد شده اند و باید تصمیم سازان از فضای رسانه ای دور شوند تا فضای حاکم بر صنعت فولاد که اقای وزیر از آن به عنوان رانت نام می برد جای خود را به شفافیت دهد و رانت در زنجیره فولاد کمرنگ شود.

وی تصریح کرد: چنانچه تصمیمات دولت دقیق ، کارشناسی و بدون هیچ ملاحظه ای باشد و دولت موقعیت های ویژه و شرایط رانت در زنجیره فولاد را به حداقل برساند مسلما افرادی که از رانت های زنجیره فولاد به نفع خود استفاده می کردند، خودبخود از صحنه کسب و کار کنار زده خواهند شد و شاهد نتایج شفاف و خوب در صنعت فولاد خواهیم بود.

 

 

 

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors