جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اخبار 18 مهر 1400 - 3 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

دلار تک‌نرخی و واقعی کردن قیمت ارز؛ اولویت اصلی بانک مرکزی

رئیس اسبق کانون صرافان با تأکید به تک‌نرخی کردن قیمت ارز در کشور، گفت: انتظار صرافان از رئیس جدید بانک مرکزی زیاد است که واقعی‌تر کردن قیمت ارز و تزریق درست ارز در بازار از اولویت‌های اصلی آن هستند.

علی‌اصغر سمیعی در گفتگو با فولادبان انتظارات صرافان از رئیس جدید بانک مرکزی را مطرح کرد و گفت: در وهله اول انتظار می‌رود که ایشان هرچه زودتر و به صراحت تکلیف خود را با  قیمت ارز تعیین کند و مشخص کند قیمت فعلی تا چه اندازه واقعی است. آیا قیمت‌های چند گانه برای ارز ادامه خواهد یافت؟ یا به این وضعیت رانتی و فسادزا خاتمه داده می‌شود و با واحد و واقعی شدن قیمت ارز، پرونده رانت و فساد در بازار ارز بسته می‌شود؟

وی در ادامه تصریح کرد: سوال دیگر اینکه آیا محدودیت‌های بی‌وجهی که از اول سال ۹۷ برای صرافان، به خصوص صرافان بخش خصوصی به وجود آمده و آنان را از خدمت‌رسانی به مردم محروم ساخته، برطرف خواهد شد؟ و اجازه خدمت‌رسانی به مردم را به آن‌ها داده خواهد شد؟ یا خیر کماکان با فشار به صرافان کوچک، راه را برای صرافان بانک‌ها و صرافی‌های بزرگ برای سودجویی بیشتر باز خواهند گذاشت؟

رئیس اسبق کانون صرافان مشخص شدن موضع رئیس کل بانک مرکزی درباره ارزهای تحصیل شده توسط صادرکنندگان را الزامی دانست و تأکید کرد: آقای صالح‌آبادی باید مشخص کنند که آیا کماکان به الزام صادرکنندگان به فروش ارز حاصل از صدور کالا به قیمت‌های  دستوری ادامه می‌دهند یا به آن‌ها اجازه داده می‌شود که ارز حاصل از صادرات کالاهای خود را به بهترین قیمت‌ها در بازار آزاد  بفروشند و با شور و شوق بیشتر به گسترش فعالیت مثمر ثمر خود ادامه دهند؟

سمیعی درباره کنترل نرخ ارز توسط بانک مرکزی گفت: حداقل انتظار از ایشان کنترل تلاطمات و نوسانات ویرانگر در بازار ارز به وسیله واحد و واقعی کردن قیمت‌ها از یک طرف و تزریق مثبت و منفی در مقاطع حساس از طرف دیگر است، اما مردم و رسانه‌ها نباید از بالا رفتن نرخ ارز وحشت کنند و دولت را برای پایین آوردن آن تحت فشار بگذارند.

وی اضافه کرد: اگر فرضا ما در طبقه دهم یک عمارت باشیم و با آرامش از پله‌ها پایین بیاییم و به طبقه پنجم برسیم و در آنجا مستقر شویم، خیلی بهتر است از اینکه از طبقه دهم به پایین پرتاب شویم و باز با وسایلی ما را تا طبقه نهم بالا بیاندازند و باز به پائین  پرتاب کنند تا به طبقه سوم برسیم و باز بالا بیاندازند تا به طبقه هشتم، این تلاطمات باعث آزار ما می‌شود و خیلی بیشتر آزار دهنده است از اینکه ما با تصمیم خودمان جایگاه خودمان را که مثلا طبقه پنجم است را بشناسیم و با استفاده از پلکان با آرامش به آن برسیم.

رئیس اسبق کانون صرافان در توضیح این مسئله تأکید کرد: درست است که طبقه دهم جایگاهی والاتر است و همه دوست داریم، پول ملی ما جایگاهی بهتر داشته باشد، ولی بهتر است با توجه به موقعیت‌ها و وضعیت اقتصاد کشور، جایگاه واقعی را انتخاب کنیم و از انتخاب جایگاهی لغزنده و موقت و غیرواقعی پرهیز کنیم.

سمیعی تصریح کرد: در حال حاضر، با توجه به تفاوت بیش از ۳۰ درصدی نرخ تورم در کشور ما و کشورهای حوزه دلار حتی با فرض حل شدن مشکلات سیاسی و آزاد شدن پول‌های بلوکه شده ما و ایجاد  درآمدهای سرشار، باز هم  تثبیت دستوری نرخ ارز  برای دراز مدت یا حتی میان مدت، نه ممکن است و نه حتی مفید و هیچگاه در شرایطی که نرخ تورم در کشور ما بیش از ۱۰ برابر در کشورهای حوزه دلار است نباید از بالا رفتن قیمت ارز جلوگیری شود.

وی افزود: فقط باید مراقب بود که این افزایش قیمت همراه تلاطم و نوسان نباشد و تا وقتی هیچ دلیل علمی و اقتصادی برای ریزش قیمت‌ها مشاهده نشود نباید اجازه داده شود قیمت‌ها با دستکاری، یا جو زدگی ریزشی شود چون معلوم است که قیمت‌های مصنوعی و دستوری پایدار نخواهد بود.

رئیس اسبق کانون صرافان در پایان تصریح کرد: در واقع، باید اجازه داده شود نرخ ارز همراه تفاضل نرخ تورم و بهره در کشور ما و کشورهای حوزه دلار تعدیل و تصحیح شود و البته این کار با مدیریت صحیح و با شیب ملایم و با کمترین نوسانات انجام شود.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors