روسیه قصد دارد به طور موقت صادرات فلزات را محدود کند

با دستور نخست‌وزیر روسیه در ماه ژوئن، روسیه صادرات فلزات خود را با وضع عوراض به صورت موقت محدود کرد.

به گزارش فولادبان؛ در اواخر ماه ژوئن، میخائیل میشوستین، نخست‌وزیر روسیه دستور داد تا فوراً طرحی برای تعیین عوارض موقت صادرات محصولات فلزات آهنی و غیر آهنی تهیه شود.

اکنون طرح مسکو نشان می‌دهد که این عوارض از اول آگوست تا 31 دسامبر 2021 لازم‌الاجرا است که با هدف جبران خسارات مصرف‌کنندگان در بازار داخلی به علت افزایش شدید قیمت محصولات فولادی در نیمه اول سال جاری اتخاذ شده است.

این عوارض برای طیف وسیعی از کالاها (حدود 340 گروه کالایی) اعمال می‌شود و شامل یک نرخ پایه (15 درصد) و یک یک مقدار ثابت است که به طور جداگانه برای هر دسته کالا محاسبه می‌شود. عوارض مذکور به شرح زیر است:

کنسانتره سنگ‌آهن – 54 دلار در هر تن

میلگرد و فولاد نورد گرم تخت – 115 دلار در هر تن

محصولات نورد سرد – 133 دلار به ازای هر تن

فولاد ضدزنگ و فروآلیاژها – 150 دلار در هر تن

آلومینیوم – 254 دلار در هر تن

مس – 1،226 دلار در هر تن

نیکل – 2،321 دلار در هر تن

این عوارض در مورد صادرات روسیه به کشورهای اتحادیه اقتصادی اوراسیا (ارمنستان، بلاروس، قزاقستان و قرقیزستان) اعمال نخواهد شد.

وضع این عوارض بدون شک بر هزینه‌های واردات فروآلیاژها و فلزات تولیدشده در روسیه توسط کشورهای اتحادیه اروپا تأثیر خواهد گذاشت. طبق اعلام سازمان ملل متحد، در سال 2020 روسیه یکی از مهمترین تأمین‌کنندگان فروتیتانیوم به اروپا (حدود 3 هزار تن یا 20 درصد از کل واردات) و همچنین فروتنگستن (1.2 هزار تن یا بیش از 50 درصد)، نیکل (44.5 هزار تن یا 34 درصد) و آلومینیوم (842 هزار تن یا 16 درصد) بود.

علاوه بر این، روسیه حدود 30 درصد از کل واردات فروسیلیسیم ژاپن (109.5 هزار تن در سال) و حدود 40 درصد از واردات آلیاژ آمریکا (60 هزار تن) را پوشش می‌دهد.

طبق گزارش روزنامه روسی ودوموستی، دولت روسیه این موضوع را که عوارض مذکور برای مجازات صنایع فلزی اتخاذ شده را رد کرده است. با این حال، طبق برآوردهای وزیر توسعه اقتصادی این کشور، سود شرکت‌های برجسته فلزی روسیه در سه‌ماهه اول سال 2021 نسبت به مدت مشابه سال‌های گذشته 3.5 برابر شده است. این مقام گفته که صنایع فلزی با بهره‌گیری از روند مطلوب قیمت در بازارهای صادراتی، قیمت محصولات خود را در بازار داخلی افزایش می‌دهند که به‌ویژه بر هزینه‌های ساخت‌وساز تأثیر منفی می‌گذارد.

طبق گزارش ودوموستی، سهام بزرگ‌ترین شرکت‌های متالورژی روسیه با انتشار خبر تصمیم دولت برای وضع عوارض صادرات به شدت سقوط کرد.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *