سهمیه‌های واردات فولاد به اروپا، عامل کمبود مواد و افزایش شدید قیمت‌ها شده است

متال بولتن در تحلیلی درباره وضعیت بازار فولاد اروپا نوشته است:کمتر از یک ماه از شروع دوره جدید سهمیه واردات فولاد به اروپا طی دوره آوریل تا ژوئن 2021، سهمیه تعدادی از محصولات یا کاملاً تمام‌شده یا تقریباً پرشده است.

به گزارش فولادبان؛ در فوریه سال جاری، کمیسیون اروپا تحقیق درباره تمدید احتمالی اقدامات حمایتی موجود تا 26 ژوئن امسال را که 26 دسته از محصولات فولادی وارد شده به اتحادیه اروپا را شامل می‌شود، آغاز کرد.Fastmarkets اثراتی را که این محدودیت‌ها در دسترسی به واردات فولاد و قیمت‌های داخلی داشته است، بررسی می‌کند.

 

فولاد تخت

خریداران محصولات فولاد تخت در اروپا به دلیل کمبود مواد در تلاشند تا حجم مورد نیاز برای ذخیره‌سازی مجدد را تأمین کنند. درنتیجه، آن‌ها مجبور شده‌اند توجه خود را به گزینه‌های خارج از اتحادیه معطوف کنند، اما با اقدامات حمایتی و ضد دامپینگ محدود شده‌اند. Fastmarkets شاخص روزانه کویل نورد گرم تحویل درب کارخانه در شمال اروپا را در روز پنجشنبه 965.00 یورو (1160.35 دلار) محاسبه کرد که نسبت به هفته قبل 51.67 یورو در هر تن و نسبت به ماه قبل 167.00 یورو افزایش داشت. شاخص پنجشنبه بر اساس تخمین قیمت فعالان بازار از 960 تا 970 یورو برای هر تن بود.

چند فعال بازار خاطرنشان کردند که ArcelorMittal برای سومین بار در ماه جاری قیمت پیشنهادی کویل خود را در سراسر اروپا افزایش داده است.

روز پنجشنبه پیشنهادهای جدید کویل نورد گرم با قیمت 1000 یورو تحویل درب کارخانه شنیده شد، در حالی که هفته گذشته 970 یورو بود.

اگرچه خریداران آماده پذیرش قیمت‌های بالاتر بوده‌اند و قیمت‌ها در حال افزایش است، اما فعالان بازار گفتند که معاملات اندک بود.

گزارش شده است که برخی از کارخانه‌ها مانع معامله می‌شوند در حالی که منتظر هستند خریداران آماده پرداخت حتی قیمت‌های بالاتر باشند. اگر تولیدکننده‌ای قادر به ارائه فوری هرگونه کالا باشد، قیمت ممکن است حتی بیشتر باشد زیرا آن‌ها می‌دانند که خریداران در تلاش برای تهیه مواد بوده‌اند.

کمبود گزینه‌های واردات از روند رو به رشد قیمت فولاد حمایت می‌کند. ارزیابی هفتگی Fastmarkets برای کویل نورد گرم وارداتی به اروپای جنوبی در 21 آوریل 880 تا 920 یورو در هر تن سی.اف.آر بود که 10 تا 20 یورو در هر تن نسبت به قیمت 870 تا 900 یورو در هفته قبل افزایش داشت. این ارزیابی بر اساس آخرین پیشنهادات ترکیه، هند و ژاپن صورت گرفت.

تأمین‌کنندگان در هند سهمیه ویژه این کشور برای صادرات کویل نورد گرم به اروپا در سه‌ماهه دوم سال را در همان روز اول دوره سه‌ماهه جدید به پایان رساندند. آن‌ها همچنین تا 22 آوریل، از 76 درصد از سهمیه اختصاص داده شده در صورت اتمام سهمیه‌های ویژه هر کشور در آخرین دوره سه‌ماهه استفاده کرده‌اند.

تأمین‌کنندگان در ترکیه و روسیه نیز در کمتر از یک ماه بیش از 20 درصد سهمیه خود را استفاده کرده‌اند. فعالان بازار گفتند که هر دو کشور در حال حاضر تحت تحقیقات ضد دامپینگ جداگانه از سوی اروپا هستند که احتمالاً منجر به کاهش بیشتر صادرات آنها به اتحادیه اروپا می‌شود.

در ژانویه سال جاری، کمیسیون اروپا شروع به بررسی اقدامات ضد دامپینگ در مورد کویل نورد گرم تولیدشده توسط Severstal، تنها تولیدکننده روسی که هنوز در بازار اتحادیه اروپا فعال است، کرد.

اتحادیه اروپا همچنین در اوایل ژانویه 2021 عوارض ضددامپینگ موقت 4.80 تا 7.60 درصد را بر کویل نورد گرم وارداتی از ترکیه وضع کرد. مقرر شد عوارض قطعی ضد دامپینگ تا 13 جولای تعیین شود.

فعالان بازار گفتند که تأمین‌کنندگان در ترکیه بر روی فروش کویل نورد گرم به بازارهای جایگزین مانند ایالات متحده که قیمت‌ها بالاتر هستند تمرکز کرده‌اند. درنتیجه، خریداران اروپایی در استفاده کامل از این سهمیه مطمئن نبودند. فعالان بازار همچنین معتقد بودند که صربستان قادر نخواهد بود تمام سهمیه خود را برای آوریل تا ژوئن استفاده کند، زیرا تنها تولیدکننده این کشور، HBIS Group Serbia & Iron، فقط یکی از دو کوره بلند خود را فعال کرده است و هیچ برنامه‌ای برای راه‌اندازی مجدد تاسیسات دیگر در کوتاه‌مدت نداشته است.

درنتیجه، اقدامات حمایتی و دسترسی محدود به کویل منشأ خارج از اروپا سبب رشد قیمت‌ها شده است.

منابع مطلع گفتند، حتی اگر اقدامات حمایتی از جولای سال جاری متوقف شود، قیمت‌های فولاد در بازار اروپا باز هم کاهش نخواهد یافت زیرا قیمت‌های بین‌المللی هم بالا است اما به خریداران اتحادیه اروپا اجازه می‌دهد تا حجم مورد نیاز خود را تأمین کنند.

مقاطع فولادی

سهمیه‌های سه‌ماهه دوم برای واردات مقاطع فولادی توخالی از ترکیه و روسیه در تاریخ 1 آوریل، حتی سریع‌تر از سه‌ماهه قبلی، به اتمام رسید. سهمیه‌های مقدونیه شمالی، اوکراین، بلاروس و سوئیس و همچنین سهمیه سایر کشورها تازه به روز شده است. استفاده سریع ترکیه و روسیه از سهمیه خود برای سه‌ماهه دوم، روند پیش‌بینی‌شده در تجدید سهمیه قبلی برای ژانویه تا مارس را تکرار کرد، زمانی که ترکیه سهمیه خود را در 4 ژانویه به پایان رساند و روسیه در 6 ژانویه.

تقاضای زیاد برای واردات نتیجه این است که بازار داخلی اروپا همچنان با کمبود مواد اولیه کویل نورد گرم دست‌وپنجه نرم می‌کند. این کمبود باعث شده است که قیمت کویل نورد گرم و متعاقباً قیمت مقاطع توخالی، به بالاترین سطح تاریخی برسد.

قیمت مقاطع فولادی در اروپا اخیراً به بالاتر از 1000 یورو در هر تن افزایش یافت و رکورد آگوست 2008 را شکست.

ارزیابی قیمت مقاطع فولادی (متوسط)، تحویل درب کارخانه در شمال اروپا در 21 آوریل، 1050 یورو بود که 70 تا 100 یورو نسبت به 14 آوریل افزایش داشت.

فشار بیشتر بر استفاده از سهمیه‌ها تشدید شده زیرا سهمیه‌های استفاده نشده از دوره سهمیه قبلی به دوره جدید منتقل نشده است.

در دوره‌های سهمیه قبلی، تناژ استفاده نشده هر کشور به سهمیه دوره جدید منتقل می‌شد اما در دوره سهمیه اخیر، فقط سوئیس و مقدونیه شمالی تناژ باقی‌مانده برای انتقال داشتند.

فعالان بازار ابراز ناراحتی خود را از سیستم سهمیه‌بندی اتحادیه اروپا اعلام کرده‌اند که این باعث شده است قیمت‌ها بالا رود و در دسترس بودن موجودی را به یک چالش تبدیل کند.

یک توزیع‌کننده گفت: قیمت مقاطع فولادی در اروپا آنقدر زیاد است که منطقی است محدودیت‌های سهمیه را شل کنند تا مواد وارداتی بیشتری وارد شود. این حباب سالم نیست، تقریباً واردات صفر است، اما تقاضای زیادی وجود دارد. اروپا باید کاری کند که بازار را آرام کند وگرنه بازار محکوم به داغ شدن کامل است. این به تحلیل کامل سطح موجودی‌ها منجر شده است.

وی افزود: پاسخ اروپا به جنگ تجاری ایالات متحده و چین هرگز با این هدف نبود که قیمت مقاطع فولادی به بالاتر از 1000 یورو در هر تن افزایش یابد و هیچ ماده‌ای در دسترس نباشد. هیچ وارداتی برای مقاطع فولادی باقی نمانده است، بنابراین کشورهایی مانند ایتالیا، آلمان و هلند نیاز دارند که تمام تقاضای اروپا را تأمین کنند اما آن‌ها نمی‌توانند کویل نورد تهیه کنند. تقاضای مواد وارداتی به شدت بالا است اما و واردات بیش از حد سهمیه منجر به 25 درصد جریمه می‌شود که باعث می‌شود قیمت محصولات وارداتی از مواد تولیدشده در اتحادیه اروپا هم گران‌تر شود. برخی از مقاطع برای عمده‌فروشان و یا مشتریان بزرگتر هم در دسترس نیست. اروپا باید کاری کند در غیر این صورت شرکت‌ها ورشکسته می‌شوند. این یک وضعیت وحشتناک است.

یکی از منابع تولیدکننده اروپایی هم گفت که بازار اروپا با معرفی سهمیه‌های واردات برای محصولات مختلف فولادی، جذابیت خود را کاهش داده است و اکنون بازارهای بهتری برای صادرات وجود دارد مثلا ترکیه بازارهای صادراتی بهتری نسبت به اروپا پیدا کرده است.

وی افزود: اگرچه قیمت‌ها در اروپا بهبود یافته است، اما در سایر نقاط فرصت‌های بهتری وجود دارد، بنابراین هیچ کس دیگر برای صادرات به اروپا عجله ندارد. تغییر سهمیه واردات سه‌ماهه برای مقاطع فولادی، از دوره سال گذشته، منجر به افزایش قیمت مواد در هر سه‌ماهه شده است. پس از آن واردات موقتاً متوقف می‌شود تا یک بار دیگر سهمیه تجدید شود و همه اینها فشار بر تولیدکنندگان داخلی را افزایش می‌دهد.

میلگرد

عرضه میلگرد و میلگرد کلاف در بازار اتحادیه اروپا بسیار محدود شده است زیرا دو تا از سه تأمین‌کننده اصلی سهمیه خود را خیلی سریع استفاده کردند. روسیه اولین کشوری بود که یک هفته پس از آغاز دوره جدید سهمیه‌ها در 1 آوریل، از سهمیه سه‌ماهه دوم خود برای صادرات میلگرد کلاف به اتحادیه اروپا به طور کامل استفاده کرد.

یک منبع در ایتالیا گفت هفته گذشته یک کشتی میلگرد کلاف از روسیه وارد ایتالیا شد، اما به دلیل پر شدن سهمیه روسیه مسدود شده است. مشتریان باید 25 درصد عوارض بپردازند یا مواد را در انبار قرار دهند و آن را تا ابتدای دوره سهمیه بعدی بگذارند تا در صورت امکان آن را ترخیص کنند.

Fastmarkets مطلع شده که سهمیه صادرات میلگرد کلاف ترکیه تا پایان آوریل استفاده می‌شود و انتظار می‌رود حجم قابل توجهی به زودی وارد اتحادیه اروپا شود. اوکراین، یکی دیگر از تأمین‌کنندگان عمده میلگرد کلاف اروپا، از سهمیه خود بسیار کندتر از دو کشور دیگر استفاده کرده است. تا 22 آوریل، اوکراین از 11.27 درصد از حجم مجاز خود استفاده کرده بود.

یکی از خریداران در شمال اروپا گفت: سهمیه روسیه و ترکیه برای میلگرد کلاف دیگر تمام‌شده است؛ بنابراین اوکراین تنها تأمین‌کننده بزرگ باقی‌مانده است و همه ما می‌دانیم که سهمیه اوکراین تا حد زیادی توسط ArcelorMittal Kryvyi Rih تأمین می‌شود که برای جلوگیری از رقابت با دارایی‌های اتحادیه اروپا گروه ArcelorMittal در فروش اتحادیه اروپا بسیار فعال نیست.

وضعیت واردات میلگرد بسیار مشابه بود. تا جمعه 22 آوریل، روسیه 92.64 درصد از سهمیه سه‌ماهه دوم خود را مصرف کرده بود و ترکیه از 91.67 درصد و اوکراین از 47.66 درصد سهمیه خود استفاده کرده بودند. با کاهش سریع سهمیه واردات، خریداران اروپایی چاره‌ای ندارند جز اینکه در بازارهای داخلی حجم بالاتری را با قیمت‌های بالاتر بخواهند؛ اما گفته می‌شود که خریداران اروپایی، به‌ویژه در بخش میلگرد کلاف، در انتقال قیمت‌های بالای فعلی به مصرف‌کنندگان نهایی دچار مشکل شده‌اند.

علی‌رغم مقاومت خریداران، برخی از تولیدکنندگان هنوز به دنبال افزایش قیمت میلگرد برای رزروهای ماه مه بین 20 تا 30 یورو در هر تن بودند. اکثر منابع تولیدکنندگان اروپایی تا پایان سال 2020 به قیمت باورنکردنی برای میلگرد رسیدند و در سال 2021 این سطح گرانی را حفظ کرده‌اند. آن‌ها ترس از رقابت ندارند.

ارزیابی هفتگی Fastmarkets برای میلگرد کلاف تحویل‌شده در شمال اروپا، 660 تا 690 یورو در هر تن در 21 آوریل بود که از 3 مارس بدون تغییر بوده است. اگرچه خریداران اعتقاد دارند که قیمت عملیاتی حدود 660 یورو به ازای هر تن است اما پیشنهادات تولیدکنندگان تا 690 یورو بود. ارزیابی هفتگی Fastmarket برای میلگرد تحویل‌شده در شمال اروپا در 21 آوریل، 650 تا 670 یورو در هر تن بود که تغییری نسبت به هفته قبل نداشت.

محصولات تخت فولاد ضدزنگ نورد سرد

سهمیه سه‌ماهه اول محصولات تخت نورد سرد (محصولات گروه 9)، در بیشتر موارد تا 22 آوریل مصرف قابل توجهی نداشت و واردکنندگان اروپایی نگران احتمال محدود شدن واردات در کوتاه‌مدت نیستند. درواقع، واردکنندگان معتقدند که مواد با قیمت رقابتی آسیا می‌تواند هرگونه افزایش بیشتر قیمت در اروپا به علت تقاضای زیاد و عرضه داخلی کم را خنثی کند.

از هفت سهمیه ویژه کشورها برای این گروه محصول، بیشترین سهمیه مصرف‌شده مربوط به ترکیه بود که 57 درصد بود. تایوان هم 37 درصد سهمیه خود را مصرف کرده است. اندونزی هم 54 درصد سهمیه خود برای صادرات محصولات تخت فولاد ضدزنگ نورد سرد به اروپا را مصرف کرده است.

یک توزیع‌کننده اروپایی که مواد داخلی و وارداتی را خریداری می‌کند، گفت: سهمیه کافی برای کشورهایی مانند تایوان باقی‌مانده است. در حال حاضر مشکلی در واردات وجود ندارد. قیمت‌های آسیا بسیار رقابتی هستند. این اختلاف بین قیمت‌های آسیا و اروپا حدود 8 درصد است. البته، برخی از گریدهای خاص وجود دارد که ما فقط می‌توانیم از کارخانه‌های اروپایی دریافت کنیم، اما برای کالاهای اصلی کالاهای وارداتی جذاب است.

به گفته فعالان بازار قیمت وارداتی محصولات تخت فولاد ضدزنگ نورد سرد درجه 304 از آسیا با حدود 2،600 یورو در هر تن سی.اف.آر شمال اروپا در دسترس بود. این در حالی است که قیمت این محصولات در بازار داخلی اروپا 2،800 تا 2،850 یورو در هر تن در 16 آوریل بود.

منابع بالا گفتند که قیمت‌های بالای اروپا باعث افزایش جذابیت مواد منشأ آسیا می‌شود. از سهمیه‌های مختلف برای محصولات تخت فولاد ضدزنگ نورد قدیمی، فقط محصولات ترکیه و کشورهای دیگر در سه‌ماهه اول سال مصرف شده‌اند. منابع اظهار داشتند که اختلاف بیشتر بین قیمت‌های منطقه‌ای می‌تواند منجر به واردات حجم بیشتری از واردات در سه‌ماهه دوم شود و این می‌تواند افزایش بیشتر قیمت اروپا را محدود کند.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *