جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اتحادیه صنفی آهن و فولاد ایران 19 اردیبهشت 1402 - 1 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0
گزارش فولادبان از معاملات «پشت خطی»؛

تحلیل روزانه بازار آهن ‌سه‌شنبه 19 اردیبهشت؛ وضعیت «ثبات- کاهشی» در بازار آهن باوجود صعودی شدن نرخ دلار

تحلیل بازار داخلی فولاد از وضعیت «ثبات- کاهشی» در بازار ؟آهن باوجود صعودی شدن نرخ دلار حکایت دارد.

تحلیل روزانه بازار آهن ‌سه‌شنبه 19 اردیبهشت؛ وضعیت «ثبات- کاهشی» در بازار آهن باوجود صعودی شدن نرخ دلار اتحادیه صنفی آهن و فولاد ایران آینده بازار فولاد, اخبار کمیسیون اجتماعی مجلس, اخبار معدن, قیمت جهانی آهن اسفنجی, محمدرضا فرزین رئیس بانک مرکزی

به گزارش خبرنگار فولادبان، دلار امروز با نرخ جول و حوش 53 هزار و 400 تومان عرضه شد که این نرخ نسبت به دیروز افزایش نشان می دهد، این در حالی است که در روزهای گذشته دلار وارد کانال 51 هزار تومان هم شده بود اما دیروز و امروز روند افزایشی طی کرد و اکنون با نرخ 53 هزار و 400 تومان در بازار معامله می‌شود. با این وجود، امروز در بازار آهن وضعیت «ثبات- کاهشی» حاکم بود و به نظر می رسد ردپای افزایش امروز و دیروز نرخ ارز در بازار آزاد را در روزهای آینده در بازار مشاهده کرد.

در این میان، در حالی شاهد روند افزایشی نرخ ارز در دو روز اخیر هستیم که محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی امروز در جلسه علنی مجلس آمارهای قابل توجه و تاملی از تخصیص ارز ارائه کرده است: از ۱۱ میلیارد و ۸۴۰ میلیون دلار ارز پیش‌بینی شده، 6 میلیارد و ۷۳۸ میلیون دلار تاکنون تأمین شده است، در حالی که طی همین مدت در سال گذشته ۵ میلیارد دلار تأمین شده بود.

وی می گوید: در بانک مرکزی کمیته تخصیص و تامین ارز را تشکیل دادیم و در آن برآورد کردیم که منابع ارزی مورد نیاز برای هر بخش و هر دستگاه چقدر است و تعهد بانک مرکزی نیز در قبال دستگاه‌ها مشخص است. اکنون دقیقا مشخص است که وزارت صنعت، معدن و تجارت چقدر می‌تواند تا پایان سال ثبت سفارش کند و تعهد ارزی بانک مرکزی به آن چقدر است. همچنین به دنبال این هستیم که در هر فصل تعهد بانک مرکزی به هر کدام از دستگاه‌ها برای تامین ارز مشخص شود تا هیچ کس بیشتر از میزان تعیین شده ثبت سفارش نکند.

همچنین در بخش تقاضا، امروز خبر رسید «وام مسکن ۵۵۰ میلیون تومان می‌شود»، این خبر مهم را مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی خبر داده و اعلام کرده است که پیشنهاد افزایش وام مسکن به ۵۵۰ میلیون تومان در حال بررسی است و احتمالا همین رقم نیز تصویب خواهد شد.

در همین حال، تازه ترین آمارهای رسمی از رشد صادرات معدنی ها در اولین ماه سال حکایت دارد به طوری که حوزه معدن و صنایع معدنی در فروردین 1402 موفق به صادرات بیش از 951 میلیون دلار انواع محصولات خود به دنیا شده که از نظر ارزشی 12 درصد بالاتر از سال قبل و از نظر وزنی افزایش 55 درصدی دارد. در این میان، زنجیره فولاد با رشد 4 درصدی و صادرات 876 هزار تنی (491 میلیون دلار) در صدر صادرات حوزه معدن قرار گرفت. محدودیت گازطبیعی باعث اوج گیری صادرات گندله آهن به 125 میلیون دلار در فروردین شده و برای اولین بار، صادرات گندله از زنجیره مس (58 میلیون دلار) فراتر رفته و رشد 10 برابری وزنی (1.12 میلیون تن) دارد. همچنین در این مدت شاهد جهش صادرات آهن اسفنجی به حدود 50 هزار تن و فروآلیاژ  9.2 میلیون دلار با رشد 47 درصدی هستیم.

علاوه بر این، شاخص کل بورس امروز در زمان بسته شدن معاملات ۸ هزار و ۵۸۱ واحد افت داشت و به ۲ میلیون و ۳۰۵ هزار و ۸۲۷ واحد رسید. شاخص کل هم ‌وزن نیز تا پایان معاملات ۲۱ هزار و ۷۲ واحد کاهش یافت و در ارتفاع ۷۸۲ هزار و ۲۵۲ واحدی قرار گرفت. همچنین شاخص فلزات اساسی با رشد ۷ هزار و ۶۹۵ واحدی، رقم یک میلیون و ۶۸۱ هزار و ۶۸۶ واحد را نشان داد. نمادهای «فولاد»،«وبملت»،«میدکو»،«شپنا»،«نوری»،«اخابر»و«خودرو» بیشترین تاثیر را در روند نزولی شاخص کل داشتند. علاوه بر این، نمادهای «شپاکسا»،«واعتبار»،«فنوال»،«دکوثر»و«وبملت» بیشترین افزایش قیمت را تجربه کردند. همچنین نمادهای «حفاری»،«قنیشا»،«ثشاهد»،«واتی»و«غسالم» بیشترین کاهش قیمت را در بازار امروز رقم زدند.

از سوی دیگر، نگاهی به بازار جهانی فولاد، ثبات قیمت اسلب و بیلت ایران در بازار جهانی را نشان می دهد. برهمین اساس، هر تن اسلب صادراتی ایران فوب خلیج فارس بدون تغییر، با قیمت 480 دلار در هر تن و بیلت صادراتی ایران بدون تغییر، با نرخ میانگین 485 دلار مبادله شد. علاوه بر این، بیلت صادراتی منطقه CIS بدون تغییر، با نرخ 438 دلار به ازای هر تن مبادله شد در حالی که اسلب صادراتی این منطقه بدون تغییر، به قیمت 560 دلار در هر تن به فروش رسید.

علاوه بر این، بررسی آخرین به‌روزرسانی معاملات بورس فلزات بندر شانگ‌های حاکی از آن است که معاملات نیمی از محصولات مهم فولادی در این بازار با افزایش و نیمی دیگر با کاهش قیمت مواجه شدن به طوری که قیمت متوسط میلگرد با افزایش 33 یوآنی، با قیمت 3 هزار و 672  یوآن به فروش رفت که این نرخ نسبت به روز قبل، رشد 0.2 درصدی را نشان می دهد. علاوه بر این، متوسط قیمت ورق گرم در بازار بندر شانگ‌های نسبت به روز قبل، 101 یوآن افزایش یافت و به 3 هزار و 804  یوآن رسید. به عبارت دیگر، متوسط قیمت این محصول نسبت به روز قبل از رشد 1.0 درصدی حکایت دارد. همچنین قیمت میلگرد کلاف در این بازار امروز با کاهش 99 یوآنی و 1.03 درصد افت نسبت به روز قبل، با نرخ 4 هزار و 306  یوآن معامله شد.

در ادامه سری به بازار جهانی دلار و طلا زدیم. در حالی که مصرف‌کنندگان آمریکایی در ماه گذشته گفتند که انتظار دارند تورم اندکی در یک سال آینده کاهش یابد، گزارش فدرال رزرو نیویورک نشان داد که فشارهای بانکی ماه مارس بر روحیه آمریکایی‌ها تاثیر چندانی نداشت و سرمایه‌گذاران با احتمال ۹۲ درصدی نرخ‌های فدرال رزرو را در سطح فعلی خود در ماه ژوئن قیمت‌گذاری می‌کنند. جانت یلن، وزیر خزانه‌داری گفت که شکست کنگره در افزایش سقف بدهی فدرال ۳۱.۴ تریلیون دلاری ضربه بزرگی به اقتصاد ایالات‌متحده وارد می‌کند و دلار به عنوان ارز جهانی تضعیف می‌کند. در همین حال، آجی کدیا، مدیر شرکت Kedia Commodities در بمبئی گفت که گزارش داغ تورم و نگرانی درباره افزایش مجدد نرخ بهره فدرال رزرو در ماه ژوئن می‌تواند منجر به کاهش قیمت طلا به سطح ۱۹۵۰ تا ۱۹۲۰ دلار شود. البتاگر اخباری از فشار بیشتر بخش بانکی به گوش برسد، شاهد حرکت طلا به سمت سطح ۲۱۰۰ دلار خواهیم بود.

از بازار جهانی نفت چه خبر؟ درحالی بازار نسبت به انتشار نرخ تورم آمریکا در ماه آوریل محتاط است که قیمت نفت در معاملات امروز کاهش یافت. این آمار می‌تواند برای تصمیم‌گیری بانک مرکزی آمریکا برای تعیین نرخ بهره بعدی این بانک موثر باشد. هر بشکه نفت برنت با 55 سنت کاهش 76.46 دلار فروخته شد و هر بشکه نفت خام آمریکا با 51 سنت کاهش 72.65 دلار معامله شد. هر دو شاخص نفتی در روز گذشته بیش از 2 درصد افزایش قیمت ثبت کرده بودند. در همین حال، سورو سرکر، تحلیلگر بازار انرژی گفت، قیمت نفت تقریبا در دو جلسه گذشته افزایش یافته است و باتوجه به اینکه هیچ آمار مثبت واقعی بیرون نیامده، اکنون زمان توقف این روند است، در آستانه انتشار آمار تورم، بازار امروز محتاط است.

همچنین آژانس بین‌المللی انرژی در جدیدترین گزارش ماهانه خود اعلام کرد: ایران در ماه مارس یعنی سومین ماه سال 2023 بدون تغییر نسبت به ماه فوریه روزانه 2 میلیون و 650 هزار بشکه نفت تولید کرده است. ایران در ماه فوریه نیز 2 میلیون و 650 هزار بشکه نفت تولید کرده بود.

در عین حل، از معاملات بورس کالا هم خبر رسید: در معاملات امروز سه‌شنبه ۱۹ اردیبهشت ماه، استقبال مشتریان از ورق های فولادی به خوبی انجام شد اما برای ورق قلع اندود شاهد تقاضای پایین از سوی خریداران بودیم. در مجموع امروز قرار بود ۱۳ هزار و ۸۰۰ تن محصول فولادی در تالار صنعتی بورس کالا معامله شود که ۱۳ هزار و ۷۰۰ تن از این حجم روی تابلوی معاملات قرار گرفت و تنها ۰٫۸ درصد محصولات از تابلوی معاملات حذف شدند. در همین حال، برای یک‌هزار تن ورق رنگی، ۸۵۰ تن تقاضا وجود داشت و قیمت میانگین ۴۷۸ هزار و ۱۲۶ ریال را روی تابلو معاملات به ثبت رساند. همچنین ۶ هزار و ۳۰۰ تن تقاضا برای ۴ هزار و ۴۰۰ تن ورق سرد B وجود داشت و قیمت میانگین ۲۸۰ هزار و ۶۷۱ ریال روی تابلوی به چشم می خورد. علاوه بر این، ورق قلع اندود که به طور کامل یعنی به میزان ۲ هزار تن به تابلوی معاملات راه پیدا کرد، با تقاضای پایین ۵۰ تنی مواجه شد. در پایان مشتریان ۱۱ هزار و ۶۵۰ تن تقاضا برای ورق گالوانیزه G ببه ثبت رساندند که ۵ هزار و ۶۵۰ تن بیشتر از حجمعرضه شده این محصول است.

علاوه بر این، خبر مهم دیگر که می تواند بازار فولاد را تحت تاثیر قرار دهد، احیای وزارت بازارگانی است. در این راستا، نشست کمیسیون اجتماعی مجلس به منظور بررسی لایحه دوفوریتی تشکیل وزارت بازرگانی با حضور اعضای این کمیسیون، سیدمحمد حسینی معاون پارلمانی رئیس جمهور، میثم لطیفی رئیس سازمان اداری و استخدامی و سیدمهدی نیازی سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزار شد و پس از بررسی‌های کارشناسانه، کلیات آن به تصویب رسید.  در این میان، سیدمهدی نیازی سرپرست وزارت صمت گفت: تجربه‌ای که از سال ۸۵ داشتم، نشان می‌دهد وقتی در گذشته وزارت بازرگانی داشتیم، معاون اول رئیس جمهور و معاون اجرایی رئیس جمهور مسئولیت تنظیم بازار را برعهده داشتند، تا سال ۹۷ که حوزه بازرگانی و تنظیم بازار به وزارت صمت واگذار شد. هم‌اکنون منطق دولت این بود که تمرکز بیشتری بر حوزه بازرگانی صورت گیرد و هدف از تشکیل این وزارتخانه راهبری این حوزه توسط یک وزیر بود، ضمن اینکه در اداره این بخش اصل بر تعامل بین دستگاه‌ها است تا بتوانیم از تولید حمایت کنیم و بازار رها نباشد.

به هر حال، برخی کارشناسان نسبت به عواقب احیای وزارت بازرگانی ابراز نگرانی می‌کنند و می‌گویند درصورتی احیای این وزارتخانه، بازار فولاد قطعا با چالش‌های جدیدی مواجه خواهد شد.

آخرین وضعیت بازار آهن چه خبر؟

بررسی  بازار آهن در روز سه شنبه نشان می دهد امروز قیمت میلگرد در اکثر شرکت‌ها ثبات بود و فقط در دو شرکت از 500 تا 1200 تومان کاهش قیمت مشاهده می شود.

در همین حال، در بازار محصولات نبشی و ناودانی، قیمت محصولات اکثر شرکت‌ها بدون تغییر اعلام شد. البته در این بازار قیمت محصولات یک شرکت کاهش 1200 تومانی را تجربه کرد.

همچنن در بازار تیرآهن در بخش کیلویی قیمت محصولات ثابت باقی ماند، ضمن اینکه در این بازار در بخش شاخه ای نوسان قیمت مشاهده می‌شود.

علاوه بر این، در بازار پروفیل شاهد ثبات قیمتی محصولات اکثر شرکت‌ها هستیم و فقط در دو شرکت از 300 تا 1100 تومان کاهش قیمت مشاهده شده است.

 

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors