بزرگ‌ترین کارخانه فولاد سبز با سوخت هیدروژنی جهان تا سال 2024 در سوئد افتتاح می‌شود

در سال 2020، جهان حدود 1864 میلیون تن فولاد تولید کرد و از آنجا که حدود 75 درصد از انرژی مورد استفاده در فولادسازی از زغال‌سنگ تأمین می‌شود، هر یک تن فولاد حدود 1.9 تن دی‌اکسید کربن را به اتمسفر وارد می‌کند.

به گزارش فولادبان؛ جهان بدون این فلز فراگیر قادر به گذراندن زندگی نیست، اما تولید فولاد سالانه بین 7 تا 8 درصد از انتشار گازهای آلاینده جهانی را بر عهده دارد. این امر صنعت فولاد را به عنوان یک هدف اصلی برای تلاش در مورد کربن‌زدایی درآورده و فولاد یکی از صنایع کلیدی است که انتظار می‌رود هیدروژن در طی یک دهه به عنوان گزینه جایگزین سوخت‌های فسیلی در آن تبدیل شود.

در تولید معمول فولاد، کوره‌های بلند یا قوس الکتریکی، سنگ‌آهن و سنگ‌آهک را با کک (زغال‌سنگی که در دمای بالا پخته‌شده و ناخالصی‌های آن از بین رفته باشد) ترکیب می‌کنند و فولاد تولید می‌کنند؛ اما به جای کک می‌توان هیدروژن را جایگزین کرد، درنتیجه فرایندی حاصل می‌شود که چیزی جز آب ساطع نمی‌کند و همچنین می‌توان از هیدروژن برای تأمین انرژی کوره‌های قوس الکتریکی استفاده کرد و خط تولید فولادی کاملاً عاری از انتشار گازهای آلاینده به دست آورد.

هر تولیدکننده بزرگ فولاد در جهان برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای خود روشی مشابه در نظر گرفته است و انگیزه‌های زیادی برای مشتریان پایین‌دستی مانند خودروسازان وجود دارد تا با در دسترس قرار گرفتن آن از فولاد سبز استفاده کنند.

در همین زمینه در شمال سوئد، به مدیریت مدیرعامل فعلی اسکانیا، قرار است چنین طرحی اجرا شود.

پروژه موسوم به H2 Green Steel (H2GS) با بودجه‌ای در حدود 3 میلیارد دلار قرار است از هیدروژن تولیدشده با انرژی تجدیدپذیر از منطقه Boden-Luleå سوئد استفاده کند و تولید آن قرار است در سال 2024 آغاز شود. پیش‌بینی‌شده تا سال 2030، H2GS سالانه پنج میلیون تن فولاد با کیفیت بالا بدون انتشار گازهای آلاینده تولید کند.

این شرکت می‌گوید که اولین کارخانه تولید فولاد فسیلی در مقیاس بزرگ است که کویل نورد گرم، نورد سرد و گالوانیزه تولید می‌کند و انتظار می‌رود که آن را به بازارهای خودرو، حمل‌ونقل، ساخت‌وساز، خطوط لوله و لوازم خانگی بفروشد.

کارل اریک لاگرکرانتز، رئیس هیئت مدیره H2GS، در یک بیانیه مطبوعاتی گفته است: ما می‌خواهیم تحول در صنعت فولاد اروپا را تسریع کنیم. برق‌رسانی اولین گام در کاهش انتشار دی‌اکسید کربن از صنعت حمل‌ونقل بود. گام بعدی ساخت وسایل نقلیه از فولاد فسیلی با کیفیت بالا است.

این پروژه نشانه دلگرم‌کننده دیگری از افزایش تمایل برای سرمایه‌گذاران کلانی است که برای طرح‌های کربن‌زدایی تلاش می‌کنند که معمولاً شامل ریسک بیشتر و انتظار طولانی‌تر برای بازگشت سرمایه نسبت به مکان‌های دیگر است که می‌توانند پول خود را بگذارند.

اما مانند همه اقدامات مبتنی بر هیدروژن، پروژه H2GS برای تحقق بخشیدن به پتانسیل کامل خود به کاهش چشمگیر قیمت هیدروژن سبز نیاز دارد. اکثریت قریب به اتفاق هیدروژن تولیدشده امروز خاکستری یا کثیف است که اغلب شامل استفاده از سوخت‌های فسیلی مانند گاز طبیعی یا زغال است.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *