دامنه نوسان نامتقارن؛ ناجی شاخص کل در معاملات امروز

با وجود اینکه امروز شاخص کل در ابتدای معاملات رشد خوبی داشت، در نیمه دوم با افزایش فشار عرضه‌ها رو به پایین حرکت کرد، اما دامنه نوسان نامتقارن باعث شد که شاخص کل بیش از حد سقوط نکند.

به گزارش فولادبان؛ امروز در حالی که بازار سرمایه لباس سبز به تن داشت، نتوانست چندان اثری روی جو روانی بازار بگذارد و سهامداران را به خرید ترغیب کند؛ به نحوی که در ابتدای معاملات امروز، دوباره حقوقی‌ها در صدد حمایت از بازار سرمایه قدم برداشتند، اما بعد از نیمه اول معاملات، حقوقی‌های بازار هم سهم‌های ارزنده را به فروش گذاشتند و دوباره شاخص کل سر خود را پایین انداخت. به گفته کارشناسان بازار سرمایه، کاهش قیمت ارز و افت نرخ‌های جهانی فلزات گرانبها باعث افت بازار در نیمه دوم شده است.

به هر حال، امروز نماگر اصلی بورس در 45 دقیقه ابتدایی معاملات با استقبال خوب سهامداران از سهم‌های ارزنده بازار مواجه شد و در این دقایق، نزدیک 9 هزار واحد رشد کرد، اما بازهم عرضه شدید سهامداران در گروه‌های خودرویی و فرآورده‎‌های نفتی این شاخص را پایین کشید، به گونه‌ای که می‌توان گفت این دامنه نوسان نامتقارن بورس بود که باعث شد بازار دوباره قرمز نشود و سبز بماند. در مجموع هم در انتهای معاملات، شاخص کل با رشد 4 هزار و 645 واحدی توانست روی رقم یک میلیون و 186 هزار و 286 واحدی قرار بگیرد.

شاخص کل هم‌وزن نیز که نشانگر معاملات در سهم‌های کوچکتر است، امروز تقریبا شبیه شاخص کل بازار حرکت کرد و ابتدا با بیشتر شدن خریدها، رشد خوبی را پشت سر گذاشت، اما بعد با بیشتر شدن فروش سهام دچار افت شد، اما این شاخص هم با 0.04 درصد رشد سبز باقی ماند و در انتهای معاملات رکورد 188 واحد رشد را بر جای گذاشت تا رقم 431 هزار و 613 واحد را نشان دهد. شاخص فلزات اساسی هم با درخشش سبزرنگ نمادهای «فولاد» و «فخوز» 9 هزار و 160 واحد رشد کرد و به 886 هزار و 70 واحد رسید، ولی این شاخص هم در مجموع معاملات امروز رفتاری شبیه به دو نماگر اصلی تالار شیشه‌ای داشت.

در معاملات روز جاری، نمادهای «شستا»، «برکت»، «شپنا»، «خساپا»، «فملی»، «ثامید» و «خودرو» پرتراکنش‌ترین‌های بورس بودند و در این میان، نمادهای «کگل»، «فولاد»، «کچاد»، «شبندر»، «فخوز»، «فخوز» و «اپال» بیشترین تأثیر مثبت را داشتند و نماد «فملی» هم تحت تأثیر کاهش قیمت مس در جهان بیشترین اثر منفی را روی روند حرکت بورس گذاشت.

نمادهای فولادی امروز هم مثبت دنبال شدند و هم منفی، اما اکثر نمادهای اثرگذار روی شاخص کل فولادی بودند. در معاملات روز جاری، نمادهای «فجر»، «فخوز»، «فولاد»، «فولاژ» و «کاوه» نسبت به دیگر هم‌گروهی‌های خود رشد قیمت خوبی داشتند. دو نماد معدنی «کگل» و «کچاد» نیز رشد 3 تا 4 درصدی داشتند، ولی نماد «ذوب» حدود 2 درصد افت قیمت سهام را تجربه کرد.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *