یک کارشناس فوئلادی در گفتگو با فولادبان عنوان کرد:

اوضاع نابسامان فولادی‌ها با قطعی برق/ سال گذشته 8 میلیون تن از تولید فولاد عقب افتادیم

یک کارشناس فولادی معتقد است کاهش تولید فولاد در سال ۱۴۰۱ سه میلیون تن به برق، چهار میلیون تن به گاز و یک میلیون تن نیز به سوءمدیریت صادرات مربوط است.

آیدین زینال زاده در گفتگو با فولادبان در خصوص وضعیت احتمالی ناترازی برق در تابستان امسال اظهارداشت: با توجه به شرایط، به نظر می‌رسد در سال جاری در حوزه برق وضعیت بدتر از سال گذشته شود، چرا که مصرف کل عمومی بالاتر می‌رود و متاسفانه سرمایه‌گذاری‌هایی که باید برای افزایش تولید صورت می‌گرفت، انجام نشده است.

وی گفت: اتفاق بدی که سال گذشته افتاد و بین خصولتی‌ها و خصوصی‌ها ناعدالتی شکل گرفت، این بود که برق ارائه شده فقط به خصولتی‌ها داده شد.

این کارشناس صنعت فولاد با اشاره به میزان زیان کشور از قطعی برق صنایع فولاد، تصریح کرد: در سال ۹۹ کشور ۳۰ میلیون تن تولید داشت که در سال ۱۴۰۰ تولید به ۲۸ میلیون تن افت پیدا کرد. یک میلیون از این دو میلیون تن کاهش، مربوط به کمبود برق و یک میلیون نیز به کمبود گاز مربوط می‌شد. در سال ۱۴۰۱ که برای تولید 38 میلیون تن برنامه ریزی کردیم، به کمتر از ۳۰ میلیون تن رسیدیم و این یعنی ۸ میلیون تن از برنامه اصلی عقب افتادیم.

زینال زاده خاطرنشان کرد: در واقع کاهش تولید فولاد در سال ۱۴۰۱ سه میلیون تن به قطعی برق، چهار میلیون تن به قطعی گاز و یک میلیون تن نیز به سوءمدیریت صادرات مربوط می شد. امسال هم به نظر می‌رسد که در همان حوالی تولید داشته باشیم، این در حالی ست که تولید باید به ۴۳ میلیون تن برسد.

زینال زاده درباره راهکار حل بحران ناترازی برق صنایع گفت: سیاست کلی باید این‌طور باشد که معمولا همه جای دنیا بخش شهری را بهینه می‌کنند تا صنایع کار کنند. ما باید قیمت برق را برای کم مصرف‌ها کاهش دهیم اما به مصرف بالا که می‌رسد، شدت قیمت افزایش یابد. از سوی دیگر، راندمان نیروگاه‌هاباید با سرمایه گذاری بخش خصوصی افزایش یابد و برق مازاد تولید شده را به بخش خصوصی بدهند.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *