رشد 7.5 میلیون تنی ظرفیت تولید گندله با سرمایه‌گذاری بیش از 6 هزار میلیارد تومانی

صبح امروز در مراسمی که با حضور حسن روحانی، رئیس‌جمهور و علیرضا رزم‌حسینی، وزیر صمت برگزار شد، دو طرح فولادی مهم در حوزه تولید گندله در استان‌های کرمان و هرمزگان با مجموع سرمایه‌گذاری 6 هزار و 150 میلیارد تومان به بهره‌برداری رسید و ظرفیت تولید گندله سنگ آهن کشور با افتتاح این دو طرح به میزان 7.5 میلیون تن در سال افزایش یافت.  

به گزارش فولادبان و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت صنعت، معدن و تجارت؛ صبح امروز در آیین افتتاح این طرح‌های ملی صنعتی و معدنی در قالب پنجاه و یکمین برنامه پویش تدبیر و امید برای جهش تولید، فاز نخست مجتمع گندله‌سازی مادکوش بندرعباس در استان هرمزگان به ظرفیت تولید سالیانه ۲٫۵ میلیون تن گندله سنگ آهن به بهره‌برداری رسید.

در سال‌های آینده و پس از افتتاح فاز دوم این طرح، ظرفیت تولید گندله سنگ آهن مجتمع مادکوش به 5 میلیون تن در سال خواهد رسید. برای افتتاح فاز نخست این طرح دو هزار و ۳۲۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده که اشتغال‌زایی برای ۳۶۰ نفر را به دنبال خواهد داشت.

همچنین در بخش دیگری از این مراسم که با شرکت ویدئوکنفرانسی وجیه‌الله جعفری، رئیس هیات عامل ایمیدرو که در سیرجان حضور داشت نیز همراه بود، واحد گندله‌سازی شماره یک شرکت گهر زمین در شهرستان سیرجان استان کرمان با هدف تولید سالیانه پنج میلیون تن گندله در سال افتتاح شد. برای اجرای این طرح سه هزار و ۸۳۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری شد و موجبات اشتغال به کار ۵۰۰ نفر را فراهم می‌کند.

رشد تولید فولاد؛ نشان‌دهنده جهش تولید کشور

حسن روحانی، رئیس‌جمهور در مراسم افتتاح این سه طرح، رشد 70 و 80 درصدی تولید در بخش‌هایی از زنجیره فولاد را از معجزات قدرت ملت بزرگ ایران دانست و تاکید کرد: افتتاح طرح‌های ملی در کشور از جمله افتتاح خط تولید 7.5 میلیون تن گندله فولاد در یک روز به غم همه تحریم‌ها، جنگ اقتصادی و کرونا، نشان‌دهنده جهش تولید و زنده و فعال بودن کشور است.

وی همچنین در خصوص پروژه ملی شیرین‌سازی و انتقال آب خلیج فارس به فلات مرکزی و شرق کشور نیز گفت: این طرح جزو طرح‌های بی نظیر تاریخ ایران است که تحولی عظیم و بزرگ در شرق کشور ایجاد خواهد کرد.

روحانی انتقال آب از خلیج فارس به سیرجان به عنوان فاز اول طرح انتقال آب خلیج فارس را تحولی بزرگ دانست و گفت: انشاالله فاز دوم این طرح به اصفهان و فاز سوم به بیرجند، مشهد و سنگان خواهد رسید تا تحول عظیم و بزرگی در شرق کشور ایجاد شود. عملیات اجرایی خطوط دوم و سوم در همین دولت شروع می‌شود و جلو می‌رود.

افزایش 77 درصدی تولید فولاد خام در دولت روحانی

علیرضا رزم‌حسینی، وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در بخش دیگری از این مراسم با ارائه آمارهایی درباره میزان رشد تولید فولاد در دولت تدبیر و امید عنوان کرد: تولید فولاد خام کشور در دولت های‌یازدهم و دوازدهم 77 درصد رشد کرده است و در حوزه محصولات فولادی نیز در این مدت افزایش تولید 83 درصدی داشته‌ایم.

وی افزود: افتتاح دو طرح گندله‌سازی شرکت‌های مادکوش و سنگ آهن گهر زمین مجموعا با ظرفیت سالیانه 7.5 میلیون تن موجب افزایش ظرفیت در صنعت گندله‌سازی حدودا به میزان ۱۴ درصد خواهد شد و تکمیل زنجیره ارزش صنعت فولاد و تامین مواد اولیه مورد نیاز صنایع پایین‌دستی و اشتغالزایی در منطقه را به همراه خواهد داشت.

وزیر صمت با تاکید بر افزایش ظرفیت تولید گندله آهن و فولاد خام کشور ادامه داد: با افتتاح این دو طرح ظرفیت تولید گندله سنگ آهن تا پایان سال به 61 میلیون و 200 هزار تن می‌رسد و ظرفیت تولید فولاد خام نیز 38 میلیون و 800 هزار تن تا پایان سال خواهد بود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه ایران جزو کشورهای مهم و صادرکننده فولاد هستیم، گفت: ایران براساس آمار انجمن جهانی فولاد، رتبه 16 صادرات فولاد را در دنیا دارد و در سال 2019، صادرات فولاد ایران بیش از 9 میلیون تن صادرات فولاد کشور بوده است.

3.3 میلیارد تن ذخیره سنگ آهن در کشور

وجیه‌الله جعفری، معاون وزیر صمت و رئیس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) نیز در این مراسم ضمن ارائه گزارشی از توسعه زنجیره فولاد و زیرساخت‌های آن به رئیس‌جمهور اظهار داشت: رئیس هیات عامل ایمیدرو گفت: با اکتشافات انجام‌شده در سال‌های اخیر از سوی ایمیدرو، ذخایر سنگ آهن کشور ۴۵۰ میلیون تن افزایش یافته و به ۳.۳ میلیارد تن رسیده است.

وی افرود: ذخیره سنگ آهن ناحیه گل گهر نیز ۱.۵ میلیارد تن است که ۱۵۲ میلیون تن آن از اکتشافات اخیر حاصل شده است.

معاون وزیر صمت با اشاره به مشکلات ناشی از تحریم‌ها، تصریح کرد: به رغم چالش‌های تحریم، ۴۷ درصد از تجهیزات و قطعات گندله‌سازی ۵ میلیون تنی گهر زمین توسط سازندگان داخلی بومی‌سازی شده است.

جعفری ادامه داد: طرح گندله گهر زمین  در سال ۹۳ شروع شد، اما تحریم‌ها سبب تاخیر در راه‌اندازی آن شده بود که خوشبختانه این طرح امروز به بهره‌برداری رسید.

رئیس هیات عامل ایمیدرو میزان سرمایه‌گذاری در واحد گندله سازی گهرزمین را 3 هزار و 830 میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: با راه‌اندازی این کارخانه ۶۰۰ شغل مستقیم و ۱۳۰۰ شغل غیرمستقیم ایجاد خواهد شد.

وی درباره میزان تحقق اهداف ظرفیت‌سازی در زنجیره فولاد کشور براساس چشم‌انداز 1404 توضیح داد: تاکنون ۷۲ درصد اهداف این چشم‌انداز در فولاد خام، ۶۸ درصد در آهن اسفنجی، ۸۲ درصد در گندله‌سازی و ۷۶ درصد در کنسانتره سنگ آهن محقق شده است.

جعفری در پایان تصریح کرد: با مجموعه اقدامات و حمایت‌های انجام شده از ابتدای دولت یازدهم تا کنون، ظرفیت تولید فولاد خام ۷۷ درصد، آهن اسفنجی ۸۴ درصد، گندله سازی ۷۶ درصد و کنسانتره سنگ آهن ۱.۸ برابر رشد ایجاد شده است.

گفتنی است در مراسم امروز، فاز نخست اسکله شماره ۵ بندر منطقه ویژه صنایع انرژی‌بر پارسیان جنوب در استان هرمزگان با ظرفیت تخلیه و بارگیری 11.6 میلیون تن نیز به بهره‌برداری رسید و پایانه صادراتی محصولات کشاورزی «روماک گستر پارس» جویبار در استان مازندران نیز افتتاح و بهره‌برداری از آن آغاز شد.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *