ثبات قیمت عمده محصولات فولادی در روز پنجشنبه/ سه ابهام مهم درباره آینده بازار فولاد

امروز بازار آهن کشور طبق روال عادی بیشتر پنجشنبه‌های اخیر در آرامشی نسبی به سر می‌برد و به‌ویژه با نوسان اندک نرخ دلار در دو روز اخیر، فعلا دلیلی برای نوسان محسوس قمیت محصولات فولادی در بازار آزاد وجود ندارد.

به گزارش فولادبان، این هفته با وجود این که در روزهای ابتدایی قیمت محصولات فولادی روی موج صعودی دلار رو به رشد گذاشته بود، اما در روزهای بعدی بازهم عدم استقبال طرف تقاضا مانع از شکل‌گیری موج جدید افزایش قیمت‌ها در بازار فولاد شد و هر نوع جرقه‌ای برای گرانی بخصوص در حوزه مقاطع طویل فولادی خیلی زود فروکش می‌کرد.

اکنون اما سه مساله اساسی بازاریان فولاد کشور را نسبت به آینده این بازار بلاتکلیف کرده است؛ مهمترین موضوع، بحث برجام است که این روزها تمام بازارهای کشور را سردرگم نگاه داشته و البته با توجه به تعلل طرف آمریکایی در روشن کردن تکلیف این مساله و اظهارات اخیر مقامات ایالات متحده درباره امتیازات جدیدی که برای بازگشت به برجام از ایران می‌خواهند، به نظر نمی‌رسد حداقل خیلی زود شرایط برجامی به نحوی پیش برود که گشایش مهمی در اقتصاد ایران پدید آید.

البته باید توجه داشت به گزارش برخی منابع رسانه‌ای ظاهرا یک منبع نزدیک به دولت آمریکا اعلام کرده که ممکن است جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا فردا در جریان سخنرانی خود در کنفرانس امنیتی مونیخ، قصد خود را برای بازگشت آمریکا به توافقنامه برجام اعلام کند. البته میزان صحت این خبر چندان مشخص نیست، اما بعید هم نیست که برخی رسانه‌های ایران در شب آرزوها، رویاهای خود را در قالب خبری قطعی اعلام کرده باشند؛ گرچه که حتی اعلام قصد بازگشت به برجام از سوی آمریکا نیز در شرایط سیاسی کنونی جز روشن کردن چراغ سبزی برای نشاندن ایران پای میز مذاکره جهت گرفتن امتیازات بیشتر ارزیابی نمی‌شود.

دومین موضوعی که باعث بلاتکلیفی بازاریان آهن شده، تغییر مداوم شیوه قیمت‌گذاری محصولات فولادی در بورس کالاست؛ به نحوی که این هفته در عرضه‌های ورق گرم در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه شاهد این مساله بودیم که ظاهرا مبنای قیمت‌گذاری ورق به کلی تغییر کرده و نه تنها فرمول تعیین‌شده در شیوه‌نامه فولادی اخیر دولت در این زمینه اجرا نمی‌شود، بلکه بورس کالا برای تعیین نرخ ورق فولادی از فرمول پیشنهادی شورای رقابت استفاده می‌کند.

پیشنهاد شورای رقابت نیز از قرار معلوم مبنی بر این بوده است که قیمت پایه ورق فولادی بر مبنای ضریب 100 درصد میانگین نرخ‌های صادراتی چین و CIS ضربدر دلار نیمایی تعیین شود که همین مساله در هفته جاری موجب رشد چشمگیر قیمت پایه ورق فولادی شد. این اتفاق نیز ظاهرا با توجه برخی توافقات صورت‌گرفته میان مجلس و دولت برای حذف قیمت‌گذاری دستوری فولاد رخ داده است.

البته مشخص نیست که چنین دستورالعملی در آینده نزدیک برای قیمت پایه شمش و محصولات بلند فولادی نیز در بورس کالا اعمال شود، ولی از طرفی باید توجه داشت که ظاهرا تعیین نرخ‌های پایه محصولات بورسی براساس دستور معاون اول رئیس‌جمهور به خود بورس کالا واگذار شده و با توجه به نفوذ فولادسازان در این شرکت، این مساله می‌تواند سیگنالی برای افزایش قیمت محصولات فولادی جهت نزدیکتر شدن نرخ فولاد بازار داخلی به قیمت‌های جهانی باشد، اما از طرف دیگر با توجه به این که بازار آزاد همچنان در رکودی نسبی به سر می‌برد، بعید به نظر می‌رسد چنین افزایشی در قیمت‌های بورسی در آینده‌ای نزدیک از سوی بازارساز اعمال شود.

سومین ابهام دیگر بازاریان آهن در این روزها نیز آن است که با وجود این که در یکی دو هفته گذشته طرف تقاضا در برخی روزها از ترس رشد بیشتر قیمت‌ها و با تحریک طرف عرضه به میدان خرید و فروش آمده است، اما مشتریان محصولات فولادی بخصوص در حوزه مقاطع طویل بر اثر رکود ساخت‌وساز و جو بلاتکلیفی و رکودی کلی حاکم بر اقتصاد کشور، همچنان چندان تمایلی به حضور در بازار ندارند و اطلاعات دریافتی از سراسر کشور نیز از پر بودن انبارهای عمده آهن‌فروشان خرد و کلان حکایت دارد؛ حال این که دقیقا چه زمانی این وضعیت رکود و بلاتکلیفی به پایان خواهد رسید و آیا فرا رسیدن ایام نزدیک به شروع سال نو می‌تواند به روال سال‌های گذشته تکانی به طرف تقاضای مقاطع طویل بدهد یا خیر، همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

در هر صورت، هم‌اکنون (13:15 پنجشنبه 30 بهمن) براساس قیمت‌های اعلامی درب کارخانه نوردکاران فولادی؛ قیمت عمده انواع میلگرد آجدار در بازار آزاد نسبت به روز گذشته تغییری نکرده است و البته به صورت پراکنده برخی تولیدکنندگان این حوزه نرخ محصولاتشان را بین 50 تا 100 تومان کاهش و برخی دیگر هم بین 50 تا 150 تومان افزایش داده‌اند؛ محدوده قیمتی میلگرد 14 آجدار نیز در کانال 12 هزار و 650 تا 13 هزار و 550 تومان قرار گرفته است.

امروز همچنین عمده تولیدکنندگان تیرآهن از جمله فولاد ظفر بناب، پروفیل صنعت ماهان و فولاد کرمانشاه نرخ محصولاتشان را ثابت اعلام کرده‌اند و شنیده‌های ما از بنگاه‌های تهران نیز از ثبات نسبی نرخ بیشتر سایزهای تیرآهن ذوب آهن اصفهان حکایت دارد و البته قیمت هر شاخه از سایز 16 و 18 تیرآهن ذوبی با افزایش محدود 10 هزار تومانی مواجه شده است.

امروز همچنین عمده تولیدکنندگان محصولات حوزه نبشی و ناودانی قیمت محصولاتشان را ثابت اعلام کرده‌اند و البته به روال پنجشنبه‌های قبلی برخی تولیدکنندگان این حوزه نیز فروش محصولاتشان را به روز شنبه موکول کرده‌اند. در این میان، شنیده‌های ما از برخی مبادی فروش سپری آهنی از رشد 50 تا 100 تومانی قیمت این محصولات در بازار آزاد حکایت دارد.

امروز همچنین بازار حوزه قوطی و پروفیل فولادی در ثبات نسبی قرار دارد و عمده تولیدکنندگان این حوزه یا نرخ محصولاتشان را اعلام نکرده‌اند، یا قیمت محصولاتشان را نسبت به روز گذشته تغییری نداده‌اند؛ محدوده قیمتی پروفیل با ضخامت 2 نیز بسته به ورق استفاده‌شده و شرکت تولیدکننده در کانال 21 هزار و 600 تا 23 هزار و 100 تومان قرار گرفته است.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *