شیوه‌نامه باید نظارت‌پذیر شود

دبیر انجمن سنگ آهن ایران با اشاره به فرصت 15 روزه وزارت صمت برای اصلاح شیوه‌نامه فولادی اخیر دولت تصریح کرد: این شیوه‌نامه باید به گونه‌ای تغییر کند که نظارت‌پذیر باشد، چراکه در حال حاضر، دستورالعمل‌ها خلق‌الساعه شده‌اند و از طرف دیگر، نظارتی بر اجرای کامل آن‌ها وجود ندارد.

به گزارش فولادبان؛ از 28 آبان امسال که شیوه‌نامه ساماندهی عرضه و تقاضای زنجیره فولاد ابلاغ شد تا امروز که نزدیک 80 روز از ابلاغ این شیوه‌نامه می‌گذرد، تازه‌ترین دستورالعمل دولتی برای تنظیم بازار فولاد در مسیر اجرا با چالش‌های زیادی مواجه شده و این چالش‌ها نیز دو مسئول مهم دولتی را از مرکب مدیریت به زیر کشانده است.

شیوه‌نامه‌ای که البته از همان نخستین روزهای ابلاغ آن با نقدهای زیادی در میان حلقه‌های مختلف زنجیره فولاد بخصوص در میان فولادسازان روبه‌رو شد و همین مخالفت‌ها نیز اجرای بخش‌های زیادی از آن مانند عرضه محصولات بالادستی زنجیره فولاد در بورس کالا و برنامه‌ریزی دولت برای انتقال حداقل 20 درصد از صادرات محصولات فولادی به انتهای زنجیره را ابتر نگه داشته است.

اگرچه که در 80 روز اخیر شاهد بهبود محسوس حجم عرضه محصولات میانی و پایانی زنجیره فولاد در بورس کالا بودیم و حتی در ایام اجرای شیوه‌نامه، بسیاری از تولیدکنندگانی که پیش از این کمتر حاضر به عرضه محصولاتشان در بورس بودند، پایشان در بورس باز شده، اما بازار فولاد کشور هنوز هم بعد از گذشت حدود سه ماه از ابلاغ و البته اجرای ناقص شیوه‌نامه فولادی اخیر دولت به‌درستی تنظیم نشده و همچنان دست دلالان از طول زنجیره فولاد کوتاه نشده است.

در این شرایط اما بعد از آن که هفته گذشته معاون اول رئیس‌جمهور در پاسخ به نامه وزیر کار، به معاون اقتصادی رئیس‌جمهور دستور داد که شیوه‌نامه فولادی اخیر دولت را اصلاح کند، دوشنبه این هفته نیز اردشیر سعدمحمدی، سرپرست جدید معاونت امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت در سخنرانی خود در همایش استیل پرایس 7 از این خبر داد که طبق رایزنی‌هایش در جلسه روز یکشنبه با نمایندگان کمیسیون صنایع و معادن مجلس قرار شده است که شیوه‌نامه ظرف 15 روز با هم‌فکری فعالان زنجیره فولاد اصلاح شود و ظاهرا بنا بر این شده که نمایندگان مجلس نیز نهایی کردن جزئیات طرح فولادی خود و ارسال آن به صحن علنی را به بعد از ایجاد تغییرات لازم در شیوه‌نامه موکول کنند.

در این میان براساس اعلام روابط عمومی انجمن نوردکاران فولادی ایران، شنبه آینده قرار است سعدمحمدی جلسه‌ای مشترک را با برخی فعالان صنفی زنجیره فولاد در ساختمان اصلی وزارت صمت تشکیل دهد و با آن‌ها پیرامون بررسی عرضه‌های فولادی و اصلاحات شیوه‌نامه به گفت‌وگو بنشیند. با توجه به این موضوع، فولادبان با طرح این پرسش که دولت چه اصلاحاتی را باید در شیوه‌نامه اعمال کند به سراغ فعالان زنجیره فولاد کشور رفته است.

در همین راستا، سعید عسگرزاده، دبیر انجمن سنگ آهن ایران به خبرنگار فولادبان گفت: نظم‌بخشی به فرآیند عرضه و تقاضای بازار فولاد داستان درازی شده است و مشخصا ما به یک دستورالعمل شفاف نیاز داریم. این اتفاقات همواره تا قسمتی به‌درستی پیش رفته، اما متأسفانه در مقاطع گوناگون به دلایل مختلف به ایده‌آل خود نرسیده و عملیاتی نشده است.

وی افزود: در جلسه این هفته کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی فرصت دیگری به وزارتخانه داده شد تا بتواند شیوه‌نامه مطرح‌شده را به کمک تشکل‌ها اصلاح و دستورالعملی قابل قبول را به مجلس ارائه کند؛ البته ما معتقدیم مجلس نیازمند این است که به جزئیات تنظیم بازار وارد نشود و در عین حال، فرآیندی تعریف شود که هم ریل‌گذاری توسط مجلس به‌درستی انجام شود و هم اصل فرآیند نظارت‌پذیر باشد.

دبیر انجمن سنگ آهن ایران با تأکید بر اینکه دولت‌ها لزوم نظارت‌پذیری دستورالعمل‌های مربوط به زنجیره فولاد را نادیده می‌گیرند، تصریح کرد: در حال حاضر، دستورالعمل‌ها خلق‌الساعه شده‌اند و از طرف دیگر، نظارتی بر اجرای کامل آن‌ها وجود ندارد. آن چیزی که مورد نظر است، این است که بتوانیم پیشنهادی را تنظیم کنیم که همه تشکل‌ها به آن پایبند باشند و این شیوه‌نامه مورد تأیید آن‌ها باشد و از طرفی، وزارتخانه هم آن را تأیید کند و به کمیسیون صنایع و معادن مجلس ارائه شود تا به عنوان پیشنهاد کمیسیون در صحن علنی مطرح شود و شرایط مطلوبی برای همه فعالان حوزه صنعت فولاد فراهم گردد.

عسکرزاده درباره تغییراتی که باید در شیوه‌نامه در حوزه سنگ آهن انجام شود نیز اظهار داشت: ما باید یک دستورالعمل اجرایی برای تمام زنجیره فولاد ارائه کنیم و بحث سنگ آهن از سایر حلقه‌های زنجیره جدا نیست و کار باید به نحوی پیش برود که برای کل زنجیره تسهیل تجارت داشته باشیم و عدالت را به مجموعه زنجیره فولاد در بخش سنگ آهن و محصولات فولادی بازگردانیم که این کار صرفا با تعامل اتفاق خواهد افتاد.

وی افزود: پیش از این هم یک شورای آهن و فولاد تشکیل شده بود، اما هیچ‌وقت از این قابلیت استفاده نشد. حالا امیدوار هستیم که بتوانیم به یک جمع‌بندی برسیم و دستورالعملی تهیه شود که همه تشکل‌ها روی آن اتفاق نظر داشته باشند و از ظرفیت مجلس برای این موضوع استفاده کنیم.

دبیر کل انجمن سنگ آهن کشور با بیان این که جزئیات طرح فولادی مجلس نیاز به اصلاحات جدی دارد، اضافه کرد: واقعیت این است که در این طرح انسجام در کل ماده‌ها وجود ندارد، یعنی این طرح در مقطعی از حالت قانون خارج شده و شبیه یک بخشنامه دولتی شده و حتی در برخی موارد به دستورالعمل اجرایی تبدیل شده است.

عسکرزاده در پایان تصریح کرد: در حال حاضر، نمی‌توانم بگویم که تغییر کدام بند و کدام تبصره در شیوه‌نامه یا طرح مجلس قطعی است، اما ما پیشنهادات خود را داده‌ایم. به نظر می‌رسد در جلسه تشکل‌ها، خیلی از موارد مورد تأیید همگان قرار گیرد. محورهای اصلی ما این است که به صادرات دقت کنیم و همچنین باید به موضاعاتی مانند تأمین نیاز داخل و عدالت در زنجیره فولاد نیز توجه داشته باشیم و این مسائل باید بند به بند مطابق قانون باشد و وارد وظایف دولت نشویم.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *