جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اخبار 02 بهمن 1399 - 3 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

عراق و کره اراده‌ سیاسی برای آزادسازی پول‌های ایران ندارند/ اگر اقدامات ما نبود، تورم بیش از 150 درصد می‌شد!

رئیس‌کل بانک مرکزی با تأکید بر اینکه عراق و کره‌جنوبی اراده سیاسی برای آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده ایران ندارند، گفت: اگر اقدامات بانک مرکزی نبود همان سال ۹۷ دلار ۵۰ هزار تومان می‌شد و الان تورم از ۱۵۰ درصد عبور کرده بود.

به گزارش فولادبان و به نقل از تسنیم؛ عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی روز گذشته با حضور در برنامه اقتصادی عیار شبکه افق سیما، به بیان توضیحاتی درباره رایزنی ایران با مقامات عراق و کره جنوبی برای آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده کشورمان پرداخت و گفت: از 2 سال قبل رایزنی‌ها با کره جنوبی برای آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده آغاز شد، ولی به‌نظر می‌رسد کره اراده سیاسی برای این کار را ندارد هرچند که در دیدار اخیر،‌ به ما قول دادند که با خبرهای خوب برگردند، ولی تجربه مذاکرات قبلی نشان داد که چنین اراده‌ای ندارند.

وی به پیشنهادهای پوچ پیشین طرف‌های کره‌ای اشاره و تصریح کرد: به ما گفتند که شنیدیم نیاز به آمبولانس و کیت کرونا دارید و حاضریم اینها را به شما بدهیم، ولی ما با جدیت گفتیم خودمان صادرکننده آمبولانس و کیت هستیم و نیازی به اینها نداریم و باید 7 میلیارد دلارمان را به‌همراه خسارت مالی بدهید؛ این پول قبل و بعد از آغاز مسئولیت من در آنجا بود.

همتی با تأکید بر اینکه مشکل اصلی کره جنوبی این است که حتما باید برای تبدیل پول به‌سراغ بانک‌های آمریکایی بروند، ادامه داد: قبلا از کره کالا می‌آوردیم، ولی وقتی تحریم شد دیگر نتوانستیم از کره کالا بیاوریم و همه آنها متوقف شد؛ به‌صورت کلی تجارت ما با کره با صادرات نفت و واردات کالا بود.

رئیس‌کل بانک مرکزی همچنین درباره مذاکرات با عراق برای آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده در این کشور هم از نبود اراده سیاسی گفت و تأکید کرد که پشت همه اینها فشارهای آمریکاست و همین موضوع موجب شده است این کشورها اراده‌ای برای آزادسازی پول‌های ایران نداشته باشند.

وی افزود: درآمدهای نفتی عراق بعد از حمله آمریکا به‌نحوی طراحی شد که اول باید برود واشنگتن و تأیید بگیرند و چون بانک مرکزی آنها تهدید می‌شود، عملا دستشان بسته است. ما به‌صورت سنتی برای کالاهای اساسی منابع را استفاده می‌کنیم و همه اینها که عراق هم نتوانست پشت قضیه آمریکا است و ما از همه ابزارها جلو رفتیم ولی کاملا بسته بودند.

اگر اقدامات بانک مرکزی نبود، تورم بیش از 150 درصد می‌شد

همتی در ادامه به کاهش شدید درآمدهای نفتی کشور در سال‌های گذشته اشاره کرد و گفت: در دو سال اخیر رقم درآمدهای ارزی ناشی از نفت بسیار کاهش یافت و در دو سال زیر 20 میلیارد شد، در حالی که میانگین درآمد نفتی در سال‌های گذشته بالای 40 میلیارد بود. ما سالانه بیش از 40 میلیارد دلار درآمد نفتی داشتیم که همین هم دست عراق و کشورهای دیگر است که نتوانستیم وصول کنیم.

وی تاکید کرد: از وقتی که بنده آمدم سیاست ما این بود که ارزپاشی نکنیم و اجازه بدهیم که نرخ ارز در دست بازار باشد و برای ما تنها تأمین دارو و کالاهای اساسی اولویت اول باشد که آمریکایی‌ها می‌خواستند که این اولویت از دست ما خارج شود و ما ارزپاشی کنیم که با مدیریت بانک مرکزی این اتفاق نیفتاد.

رئیس‌کل بانک مرکزی ادامه داد: سال قبل 15 میلیارد دلار برای واردات دارو و مواد اولیه ارز اختصاص دادیم و در سال 99 نیز تا کنون نزدیک به هشت میلیارد دلار برای این موضوع تخصیص داده شده است، بنابراین ما توانستیم اقتصاد را بدون نفت اداره کنیم.

همتی با تأکید بر اینکه می‌دانم فشار روی مردم زیاد است و طبقات پایین خیلی سختی می‌کشند، اما هدف ما جلوگیری از ابرتورم بالای 120 درصد بود که خوشبختانه محقق شد، اظهار داشت: در سال 97 که قیمت دلار 19 هزار تومان شده بود،‌ خیلی‌ها به ما می‌گفتند حرص نخور، نمی‌توانی جلوی بازار را بگیری و پیش‌بینی دلار 40ـ50 هزار تومانی را در همان سال مطرح می‌کردند، ولی ما جلوی آن را گرفتیم و در یک بازه طولانی دلار را نزدیک 11 هزار تومان متوقف کردیم.

وی اضافه کرد: اگر جلوی بسیاری از زیاده‌خواهی‌ها و پول‌پاشی‌ها را نمی‌گرفتیم، تورم بسیار شدیدی را لمس می‌کردیم، به‌طوری که دلار بالای 50 هزار تومان و تورم فراتر از 120 تا 150 درصد پیش می‌رفت.

همتی با تأکید بر اینکه ما همه تلاشمان را شبانه‌روز انجام می‌دهیم و تمام فکر و ذکرمان کنترل تورم است، در پاسخ به افزایش حجم نقدینگی در دولت دوازدهم، گفت: میانگین رشد نقدینگی در 20 سال گذشته 27.9 بوده، در حالی که در سال 97 که بدترین شرایط را داشتیم تنها کمتر از 3 درصد افزایش رشد نقدینگی داشتیم و این عدد بالایی نیست.

رئیس کل بانک مرکزی ضمن اظهار اینکه با اخباری که از آزادسازی پول‌هایمان داریم، امیدوارم که بتوانیم پایه پولی را تقویت کنیم، ادامه داد: اگر یک‌میلیارد دلار از پول بلوکه‌شده کشور برگردد، قول می‌دهم 40 هزار میلیارد تومان از پایه پولی ایجادشده را جمع کنم.

همتی تأکید کرد: پول‌هایی نظیر آنچه برای کرونا اختصاص داده‌ایم اثر خود را روی پایه پولی می‌گذارد و نمی‌توان سلب مسئولیت کرد و باید تمام ابعاد را کنار هم دید.

دلار 15هزارتومانی آقای روحانی، شدنی است؟

وی بار دیگر به مردم توصیه کرد که روی دلار سرمایه‌گذاری نکنند، چراکه به‌نفع منافع ملی نیست و ادامه داد: دوسه ماه پیش که دلار بالای 32 هزار تومان شد، گفتم دلار نخرید، کسانی که گوش نکردند الآن 10 هزار تومان ضرر کرده‌اند، البته اگر در روزهای آینده این ضرر بیشتر نشود.

همتی همچنین از عرضه روزانه 150 تا 160 میلیون دلار در بازار نیما خبر داد و درباره ارزش واقعی قیمت دلار گفت: نمی‌توانم برای دلار قیمت مشخص اعلام کنم ولی از این رقم‌هایی که الآن هست کمی کمتر است.

رئیس کل بانک مرکزی درباره دلار 15 هزارتومانی وعده‌داده‌شده از سوی رئیس جمهور هم سعی کرد تأیید یا تکذیبی نکند و این‌طور توضیح داد: آقای روحانی هم گفتند اگر پول‌های بلوکه‌شده آزاد شود قیمت دلار به این رقم می‌رسد، ان‌شاءالله که برسد!

بانک مرکزی باعث ریزش بورس شد؟

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره انتقادات بورسی‌ها به بانک مرکزی درباره تأثیر افزایش نرخ بهره بین‌بانکی در ریزش بورس گفت: زمانی که با حجم انباشت پول در بانکها و موضوع کرونا و توقف فعالیت‌های اقتصادی روبه‌رو شدیم، طبیعی است که نرخ کاهش یافت، اما نرخ سود سپرده 15 درصد و گواهی سپرده هم 18 درصد است و سود بانکی را هیچ تغییری ندادیم. بانک‌ها ناترازی خود را براساس نرخ سود بین‌بانکی جبران می‌کنند و وقتی حجم پول زیاد باشد نرخ سود بین‌بانکی کاهش می‌یابد، زمانی هم این نرخ حدود 28 درصد بود، اما چون ملزم هستیم براساس بازار باز این نرخ را کنترل کنیم آن را در حدود 20 درصد تنظیم کردیم.

همتی با اشاره به اظهارات اخیر وزیر اقتصاد گفت: وزارت اقتصاد مسئولیت مجمعی بانک‌های دولتی را دارد، اما براساس قانون سیاستگذار پولی و بانکی، بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار به‌عنوان یکی از ارکان مهم بانک مرکزی است، به‌هرحال باید به وزارت اقتصاد هم کمک کرد، چراکه وزیر اقتصاد نیز همه تلاش خود را می‌کند و فشارهای مختلفی وجود دارد و ما نیز کمک کرده و می‌کنیم، ضمن اینکه اختلاف نظری هم بین بانک مرکزی و وزارت اقتصاد وجود ندارد.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors