تولید سالیانه 100 هزار تن ریل در ذوب آهن اصفهان/ تولید ملی ریل زبانه سوزن جلوی خروج مبالغ زیادی ارز را از کشورمان گرفت

مدیر مهندسی نورد ذوب آهن ضمن تاکید بر این که تولید ملی ریل زبانه سوزن موجب جلوگیری از خروج مبالغ زیادی ارز از کشورمان می‌‌شود، عنوان کرد: برنامه امسال ذوب آهن تولید 100 هزار تن ریل تا پایان سال است که بدون شک بیش از نیاز مصرفی کشور محسوب می‌شود و در سال آینده هم قطعا تولید محصولات ریلی ما به دو برابر نیاز کشور خواهد رسید.

به گزارش فولادبان؛ در سال‌های اخیر تولید انبوه ریل آهن به عنوان یکی از مهمترین دستاوردهای صنعت فولاد کشور، حمل‌ونقل ریلی ایران را از واردات این محصول استراتژیک بی‌نیاز کرده است. به‌ویژه از سال 1395 که اولین شاخه ریل ملی با استانداردهای جهانی در کارخانه ذوب آهن اصفهان تولید شد، رفته رفته ساخت ریل ایرانی با رفع مشکلات و تکیه بر توان و دانش داخلی افزایش چشمگیری یافت.

در ادامه این مسیر نیز ذوب آهن اصفهان از 10 آذر امسال در راستای خودکفایی و بومی‌سازی حمل‌ونقل ریلی کشور، موفق به تولید انبوه ریل زبانه سوزن شد و با این موفقیت، ایران به جمع چهار تولیدکننده ریل زبانه سوزن در جهان پیوست. این در حالی است که ریل زبانه سوزن، قطعه‌ای راهبردی در صنعت حمل‌ونقل ریلی کشور محسوب می‌شود که تا پیش از این هر سال برای واردات آن حدود ۲۲ میلیون یورو ارز از کشور خارج می‌شد.

ریل زبانه سوزن در واقع آن بخشی از خطوط ریلی است که دو خط راه‌آهن با یکدیگر تلاقی دارند و قطار از یک خط به روی خط دیگری جا‌به‌جا می‌شود و در ایستگاه‌های مختلف که مسیر‌های ریلی ۲ شاخه می‌شود، ریل زبانه سوزن نقش تعویض خطوط راه آهن را ایفا می‌کند. تولید این محصول 13 متری دشوارتر از تولید ریل‌های دیگر است، چون این نوع ریل هیچ محور تقارنی ندارد و تولید آن از پیچیدگی‌ها و حساسیت‌های خاصی برخوردار است.

با این حال، ذوب آهن اصفهان اکنون با تولید ریل زبانه سوزن، پازل تولید انواع ریل در کشور را تکمیل کرده است، چراکه پیش از این، این کارخانه فولادی به دانش فنی تولید چهار نوع ریل استراتژیک دیگر شامل ریل خطوط کندرو، ریل خطوط پرسرعت، ریل خطوط مترو و ریل خطوط معادن نیز دست یافته و این محصولات را هم به صنایع دیگر ایران عرضه کرده بود.

از این رو، ذوب آهن اصفهان هم‌اکنون توانایی تولید انواع ریل را دارد و متناسب با درخواست مشتری این محصول استراتژیک را وارد بازار می‌کند. این در حالی است که تولید ریل از مرحله شمش تا نورد، مطابق با آخرین استانداردهای جهانی در این شرکت مادر صنعت فولاد کشور صورت می‌پذیرد و تمام آزمایش‌ها و اندازه‌گیری‌ها در فرآیند تولید آن به صورت اتوماتیک انجام می‌شود.

محمد امین یوسف‌زاده، مدیر مهندسی نورد ذوب آهن اصفهان درگفت‌وگو با فولادبان در تشریح برنامه این شرکت برای تولید ریل ملی عنوان کرد: برنامه امسال ذوب آهن تولید 100 هزار تن ریل تا پایان سال است که بدون شک بیش از نیاز مصرفی کشور محسوب می‌شود و در سال آینده هم قطعا تولید محصولات ریلی ما به دو برابر نیاز کشور خواهد رسید.

وی افزود: شرکت ذوب آهن اصفهان هم‌اکنون به طور متوسط ماهانه حدود 9 تا 10 هزار تن محصولات ریلی به راه‌آهن جمهوری اسلامی تحویل می دهد. البته حجم مصرف راه‌آهن در سال آینده مشخص نیست، ولی اگر در سال 99 بودجه راه آهن افزایش داشته باشد، ذوب آهن هم می‌تواند در صورت اعلام نیاز آنها به هر میزان که درخواست شود، تامین‌کننده محصولات ریلی باشد.

مدیر مهندسی نورد ذوب آهن در ادامه اظهار داشت: در حال حاضر ذوب آهن اصفهان ماهانه حدود هشت هزارتن ریل UIC60 به درخواست راه‌آهن تولید می‌کند. این محصول ریل عمومی و استاندارد تمام دنیا در خطوط بین شهری محسوب می‌شود و ما نه تنها تولیدکننده این محصول در ایران هستیم، بلکه در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا نیز هیچ کارخانه دیگری این ریل منحصر به فرد را تولید نمی‌کند.

یوسف‌زاده با اشاره مصرف محدود خطوط ریلی درون‌شهری در کشور گفت: چون مصرف ریل در خطوط مترو چندان زیاد نیست، حجم تولید این محصول نسبت به ریل راه‌آهن کمتر است و ذوب آهن هر دو یا سه ماه یک بار حدود 2 تا 3 هزار تن ریل درون‌شهری برای استفاده در خطوط متروی شهرهای مختلف تولید می‌کند.

وی درباره علت حجم مصرف پایین ریل در خطوط ریلی درون‌شهری توضیح داد: علت اینکه حجم مصرف ریل در خطوط مترو محدود است، این است که پیش از این بخشی از ریل‌های مترو را از خارج از کشور تامین کرده بودیم و ما هم مدت زمان زیادی نیست که به عرصه تولید و تامین ریل مترو وارد شده‌ایم. البته کمبود تخصیص بودجه برای توسعه مترو است نیز به محدود شدن فعالیت ما در زمینه تولید خطوط ریلی درون‌شهری بسیار دامن زده است و چنانچه بودجه مترو با سرعت بیشتری تامین شود، ذوب آهن هم می‌تواند حجم تولیدات خود در این زمینه را افزایش دهد.

مدیر مهندسی نورد ذوب آهن در بخش دیگری از صحبت‌هایش به تولید جدید این شرکت در زمینه محصولات ریلی یعنی ریل زبانه سوزن نیز اشاره کرد و گفت: مصرف ریل زبانه سوزن در کشورمان حدود ۲ هزار تن در سال است که البته همین مقدار هم جهت تعویض سوزن‌های قدیمی استفاده می‌شود.

یوسف‌زاده با اشاره به این که سوزن یک قطعه حیاتی در خطوط راه‌آهن محسوب می‌شود، ادامه داد: ریل سوزن در بین اجزای مختلف سوزن، از اهمیت بیشتری نسبت به دیگر قسمت‌ها برخوردار است، به نحوی که استفاده از ریل سوزن استاندارد در عملکرد صحیح سوزن و جلوگیری از بروز حوادث ریلی بسیار موثر است.

وی در ادامه بیان کرد: ریل زبانه سوزن به صورت عمده برای تغییر مسیر قطار استفاده می‌شود و تا کنون ایران برای تامین این محصول استراتژیک به واردات متکی بود؛ به نحوی که این محصول برای سال‌های طولانی از کشورهای خارجی از جمله فرانسه تامین می‌شد. لذا تولید ریل زبانه سوزن موفقیت بزرگی برای کشورمان محسوب می‌شود و ضمن تسهیل توسعه حمل‌ونقل ریلی ایران، مانع خروج مبالغ کلانی ارز از کشور می‌شود.

مدیر مهندسی نورد ذوب آهن یوسف زاده تولید ریل ملی و قطعات سوزن راه‌آهن را موجب ایجاد چشم‌انداز جدیدی در توسعه صنعت حمل‌ونقل ریلی کشور دانست و اظهار داشت: تولید ریل زبانه سوزن با توجه به دانش فنی و تجربه پرسنل بخش‌های فولادسازی و نورد شرکت ذوب آهن و در انطباق با الزامات استانداردهای جهانی این محصول انجام شده است.

یوسف‌زاده در پایان تصریح کرد: صفر تا صد ریل زبانه سوزن در داخل کشورمان طراحی شد و تولید آن نسبت به ساز محصولات ریلی، بسیار دشوارتر بودیم که اکنون با همت صنعتگران کارخانه ذوب آهن اصفهان توانسته‌ایم به تولید انبوه این محصول دست پیدا کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *