درخواست اتاق بازرگانی چین برای مهار سفته‌بازی در بازار سنگ آهن

اتاق بازرگانی شرکت‌های متالورژی چین از دولت این کشور خواست جلوی سفته‌بازی در بازار سنگ‌آهن را بگیرد. این نهاد بخش خصوصی همچنین خواستار کاهش صادرات فولاد شد، چراکه این عامل را سبب رشد سریع قیمت‌های کویل گرم در چین می‌داند.

به گزارش فولادبان و به نقل از متال بولتن؛ در روزهای پایانی هفته گذشته قیمت کویل نورد گرم در چین شرقی (شانگهای) به 4500 تا 4530 یوان (695 تا 700 دلار) در هر تن رسید که 30 یوان در هر تن افت را نسبت به هفته پیش از آن نشان می‌داد.

علت کاهش قیمت کویل نورد گرم، افت نرخ آن در بازار آتی بود. علت افت قیمت کویل نورد گرم در بازار آتی هم گمانه‌زنی فعالان بازار درباره گزارش اتاق بازرگانی در مورد راه‌های کاهش سوداگری در بازار آتی سنگ آهن بود که سبب شد فروشندگان قیمت‌ها را در روز پنجشنبه کاهش دهند.

اتاق بازرگانی شرکت‌های متالورژی چین روز پنجشنبه گزارشی منتشر کرد که به دولت توصیه می‌کند معاملات آتی سنگ آهن را لغو کند و واردات سنگ آهن را برای اطمینان از خودکفایی بیشتر و زنجیره تأمین ایمن‌تر کاهش دهد.

در واکنش به این گزارش، فعالان بازار اظهار داشتند که لغو معاملات آتی سنگ‌آهن غیرممکن است، اما بسیاری هم بر این باورند که دولت ممکن است برای محدود کردن بیشتر سفته‌بازی در بازارهای سنگ‌آهن برای کنترل قیمت‌ها راه‌هایی را انتخاب کند.

پس از انتشار این گزارش، قیمت محصولات فولادی بازار معاملات آتی آهن‌آلات در چین در روز پنجشنبه افت کرد. در بازار معاملات نقدی هم موجودی بالای محصولاتی فولادی، بر بازار تأثیر گذاشت. از سوی دیگر، کاهش تقاضا به علت سرمای هوا هم عامل دیگر مؤثر بر افت نرخ‌ها بود.

در روز پنجشنبه، علی‌رغم افت قیمت کویل نورد گرم در بازار داخلی، قیمت صادراتی آن رو به افزایش بود، زیرا صحبت‌هایی مبنی بر کاهش تخفیف صادرات صورت گرفته است. در این روز، قیمت کویل نورد گرم صادراتی چین به 643.64 دلار در هر تن، فوب رسید که 1.88 دلار در هر تن افزایش را نسبت به هفته پیش از آن نشان می‌داد.

اتاق بازرگانی شرکت‌های متالورژی چین در این باره به دولت توصیه کرد صادرات فولاد را کاهش دهد تا کارخانجات مجبور به کاهش تولید شوند. در این میان اما یک تاجر مستقر در شانگهای از این که دولت با هدف کاهش قیمت سنگ آهن و کاهش آلایندگی دست به چنین اقدامی بزند ابراز تأسف کرد.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *