اگر مواد اولیه به اندازه کافی عرضه شود، نیازی به هیچ شیوه‌نامه‌ای نیست

رئیس اتحادیه آهن‌فروشان استان یزد با تاکید بر تاخیر دولت در تدوین شیوه‌نامه ساماندهی زنجیره فولا عنوان کرد: شیوه‌نامه جدید هم مزایایی دارد و هم حفره‌هایی؛ اما نکته اصلی اینجاست است که این شیوه‌نامه با توجه به شرایط موجود در صنعت فولاد کشور، نمی‌تواند تمام انتظارات، نیازها و توقعات همه فعالان زنجیره فولاد را تامین کند. در مجموع هم اگر دولت بتواند صنایع بالادستی‌تر زنجیره فولاد را طوری مدیریت کند که عرضه محصولاتشان به اندازه کافی باشد، دیگر به این دست از شیوه‌نامه‌ها، نشست‌ها و مذاکرات طولانی احتیاجی نیست.

به گزارش فولادبان؛ بیش از دو هفته از ابلاغ شیوه‌نامه جدید دولت برای ساماندهی عرضه و تقاضای زنجیره فولاد می‌گذرد و در این مدت حلقه‌های گوناگون این زنجیره مخالفت‌ها و حمایت‌های متفاوتی را نسبت به این شیوه‌نامه اظهار داشته‌اند. در این میان اما دوشنبه هفته گذشته تعیین نابهنگام قیمت شمش در معاملات بورس کالا براساس شیوه‌نامه جدید، باعث ایجاد آشفتگی در بازار فولاد کشور شد؛ به نحوی که حتی تا پایان معاملات امروز بازار آزاد آهن نیز شاهد رشد افسارگسیخته نرخ مقاطع طویل فولادی و محصولات حوزه لوله و پروفیل به دلیل بالا بودن قیمت پایه فولاد در بورس کالا بودیم. در مجموع هم افزایش قیمت محصولات فولادی در بازار داخلی پس از اجرای شیوه‌نامه جدید آن هم در چنین زمان نامناسبی که روال طبیعی عرضه و تقاضا در وضعیت رکودی بازار آزاد آهن، قیمت میلگرد را رفته‎رفته به زیر مرز ۱۰ هزار تومان سوق می‌داد، موجب انتقاد بسیاری از کارشناسان و فعالان بازار فولاد شده است.

محمد صادق مدرسی، رئیس اتحادیه آهن‌فروشان استان یزد در این‌باره با تاکید بر تاخیر دولت در تدوین شیوه‌نامه ساماندهی زنجیره فولا به خبرنگار ما گفت: شیوه‌نامه جدید هم مزایایی دارد و هم حفره‌هایی؛ اما نکته اصلی اینجاست است که دولت برای تدوین این شیوه‌نامه خیلی دیر دست به کار شد. همچنین این شیوه‌نامه با توجه به شرایط موجود در صنعت فولاد کشور، نمی‌تواند تمام انتظارات، نیازها و توقعات همه فعالان زنجیره فولاد را تامین کند. البته با توجه به اینکه در چهار ماه پایانی سال قرار داریم و فصل سرما پیش روی ماست، شاید این شیوه‌نامه در ماه‌های آینده بتواند تا حدودی در کنترل قیمت‌ها نقش داشته باشد، اما به نظر می‌رسد که در سال آینده این شیوه‌نامه کارآیی لازم را نداشته باشد.

وی با تاکید بر نادیده گرفته شدن وضعیت موجود بازار فولاد در شیوه‌نامه جدید دولت اظهار داشت: در بندهایی از این شیوه‌نامه برای تولیدکنندگان خُرد مقاطع طویل هیچ‌گونه سیاستی تدوین نشده است. همچنین برای افراد یا صاحبان کارخانه‌هایی که در سطح پایین فعالیت می‌کنند و امکانات ضعیفی دارند و توانایی‌شان برای عرضه محصول در بورس کالا اندک است، هیچ موضع خاصی اتخاذ نشده است.

رئیس اتحادیه آهن‌فروشان استان یزد ادامه داد: دولت باید پاسخگوی این سوالات باشد که کارخانه‌های کوچک براساس شیوه‌نامه جدید باید چه کار کنند؟ آیا این‌ها هم می‌توانند مواد اولیه خود را از بورس کالا تامین کنند؟ آیا بورس می‌تواند به کارخانه‌هایی که سال‌هاست در این حوزه فعالیت می‌کنند، مواد اولیه تزریق کند یا باید این کارخانه‌ها تعطیل شوند؟

مدرسی همچنین با انتقاد از دستوری بودن تعیین قیمت پایه محصولات فولادی در بورس کالا در شیوه‌نامه جدید عنوان کرد: دستوری بودن قیمت‌ها، به نوعی موجب دخالت دولت در بازار آزاد خواهد شد و با این شرایط، دیگر مایحتاج روزمره بازار فولاد قابل کنترل نیست و کارها لنگ خواهد زد.

وی در پایان تصریح کرد: اگر دولت بتواند صنایع بالادستی‌تر زنجیره فولاد را طوری مدیریت کند که عرضه محصولاتشان به اندازه کافی و مناسب باشد، مشکلات بازار فولاد تا حد زیادی حل خواهد شد و دیگر به این دست از شیوه‌نامه‌ها، نشست‌ها و مذاکرات طولانی احتیاجی نیست.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *