جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اخبار 17 آذر 1399 - 3 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

آهن‌فروشان سیستانی توان خرید محصولات فولادی از بورس کالا را ندارند/ دوری از مرکز و نداشتن کارخانجات فولادی؛ عامل گرانی فولاد در سیستان و بلوچستان

سرپرست اتحادیه‌آهن فروشان استان سیستان و بلوچستان با اشاره به توان مالی اندک آهن‌فروشان این استان تاکید کرد: آهن‌فروشان استان ما به دلیل عدم برخورداری از توانایی مالی کافی، نمی‌توانند سبدهای محصولات عرضه‌شده در بورس کالا را خریداری کنند و ناچار به خرید فولاد از عاملان فروش هستند که همین مساله باعث بالا رفتن نرخ محصولات فولادی در سیستان و بوچستان شده است. همجنین دوری از مرکز، افزوده شدن کرایه حمل‌ونقل و عدم برخورداری از کارخانه تولید محصولات فولادی، به گرانی محصولات فولادی در استان ما دامن زده است.

به گزارش فولادبان؛ بیش از دو هفته از ابلاغ شیوه‌نامه جدید دولت برای ساماندهی عرضه و تقاضای زنجیره فولاد می‌گذرد و در این مدت حلقه‌های گوناگون این زنجیره مخالفت‌ها و حمایت‌های متفاوتی را نسبت به این شیوه‌نامه اظهار داشته‌اند. در این میان اما دوشنبه هفته گذشته تعیین نابهنگام قیمت شمش در معاملات بورس کالا براساس شیوه‌نامه جدید، باعث ایجاد آشفتگی در بازار فولاد کشور شد؛ به نحوی که حتی تا پایان معاملات امروز بازار آزاد آهن نیز شاهد رشد افسارگسیخته نرخ مقاطع طویل فولادی و محصولات حوزه لوله و پروفیل به دلیل بالا بودن قیمت پایه فولاد در بورس کالا بودیم. در مجموع هم افزایش قیمت محصولات فولادی در بازار داخلی پس از اجرای شیوه‌نامه جدید آن هم در چنین زمان نامناسبی که روال طبیعی عرضه و تقاضا در وضعیت رکودی بازار آزاد آهن، قیمت میلگرد را رفته‎رفته به زیر مرز ۱۰ هزار تومان سوق می‌داد، موجب انتقاد بسیاری از کارشناسان و فعالان بازار فولاد شده است.

علیرضا ظفریابی، سرپرست اتحادیه‌آهن فروشان استان سیستان و بلوچستان در گفت‌وگو با خبرنگار ما با انتقاد از افزایش بی‌رویه قیمت محصولات فولادی عنوان کرد: ما نمی‌دانیم چرا فولاد با قیمت 4 تا 5 هزار تومان سال گذشته، ظرف کمتر از یک سال به حدود 12 هزار تومان رسیده است. این در حالی است که قرار بود براساس صحبت‌های وزیر صمت قیمت فولاد به 10 هزار تومان برسد.

وی با ابراز ناراحتی از وضعیت کنونی بازار فولاد تاکید کرد: متاسفانه باید اذعان داشت که با این قیمت‌ها فاتحه بازاری‌های آهن خوانده شده است و آنها هر روز بیش از پیش ورشکسته می‌شوند، چراکه اکنون بازار آهن دچار رکود شده و روند قیمت‌ها نیز افزایشی است.

سرپرست اتحادیه‌آهن فروشان استان سیستان و بلوچستان ادامه داد: چرا در حالی که در ایران مازاد تولید فولاد وجود دارد، نرخ محصولات فولادی در بازار آزاد عمدتا با سیر تصاعدی مواجه است؟ اگر قیمت فولاد ثبات داشته باشد، مثلا روی 11 هزار تومان باقی بماند، آهن‌فروشان می‌توانند با برنامه‌ریزی مناسب در طول یک سال محصولات خریداری‌شده خود را به فروش برسانند؛ اما متاسفانه قیمت میلگرد با ابلاغ شیوه‌نامه جدید، از حدود 10 هزار تومان در هفته قبل، در کمتر از  48 ساعت به 11 هزار و 500 تومان رسید و با این همه نابسامانی قیمتی، نمی‌توان هیچ‌گونه برنامه‌ریزی صحیحی داشت.

ظفریابی درباره نحوه قیمت‌گذاری محصولات فولادی در شهرهای مرزی به‌ویژه استان سیستان و بلوچستان توضیح داد: قیمت فولاد در استان ما به علت دوری از مرکز، افزوده شدن کرایه حمل‌ونقل و عدم برخورداری از کارخانه تولید محصولات فولادی، از سایر استان‌ها بالاتر است. این در حالی است که در بعضی از استان‌ها از جمله کرمان که همسایه سیستان و بلوچستان است، کارخانه‌های فولادی وجود دارد و بنابراین هزینه حمل‌ونقل آنها چندان بالا نمی‌رود.

وی با اشاره به محرومیت استان سیستان و بلوچستان تصریح کرد: سیستان و بلوچستان از نظر صنعتی و اقتصادی محروم است و آهن‌فروشان این استان نیز به دلیل عدم برخورداری از توانایی مالی کافی، نمی‌توانند سبدهای محصولات عرضه‌شده در بورس کالا را خریداری کنند و ناچار به خرید فولاد از عاملان فروش هستند که همین مساله باعث بالا رفتن نرخ محصولات فولادی در استان ما شده است. در این شرایط هم متاسفانه برخی متولیان بازار به جای این که جلوی دزدی‌ها را بگیرند، بازار را آشفته کرده‌اند و به نابسامانی‌ها دامن زده‌اند.

سرپرست اتحادیه آهن‌فروشان استان سیستان و بلوچستان درباره پیش‌بینی خود از روند قیمتی محصولات فولادی در سه ماهه آخر سال نیز بیان کرد: وقتی بازار آشفته باشد، قیمت‌ها نیز ثباتی نخواهند داشت و همه محصولات زنجیره فولاد نیز دچار این نوسانات قیمتی خواهند شد و به همین دلیل، نمی‌توان پیش‌بینی دقیقی از آینده بازار آهن داشت.

ظفریابی اعمال سلایق مختلف در مدیریت بازار فولاد را از جمله عوامل نابسامانی این روزهای بازار دانست و تاکید کرد: متاسفانه مسئولان ما هر کدام یک نظری دارند و کمتر شاهد اتفاق نظری میان متولیان بازار هستیم؛ به نحوی که مجلس یک تصمیم می‌گیرد، بورس کالا تصمیم دیگری می‌گیرد و فولادسازان و نوردکاران هم هرکدام یک عقیده راجع به نحوه مدیریت بازار فولاد دارند؛ تا زمانی هم که نظر مشترکی در میان بخش‌های مختلف تصمیم‌گیر وجود نداشته باشد، این بازار به ثبات نخواهد رسید.

وی در پایان به تاثیر تحولات سیاسی بر بازار آزاد آهن نیز اشاره کرد و گفت: متاسفانه شرایط بازار فولاد ما طوری است که برخی تحولات جهانی از جمله تغییر ریاست جمهوری آمریکا روی آن تاثیر زیادی می‌گذارد. از سوی دیگر، اکنون ساخت‌وسازها تقریبا به صفر رسیده است و برخی این‌طور تحلیل می‌کنند که بازار فولاد در پایان دوره ریاست جمهوری آقای روحانی به رکود خواهد رفت؛ البته صراحتا می‌توان گفت که هیچ‌کس نمی‌داند آینده بازار فولاد چه خواهد شد.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors