کاهش ۲ درصدی مالیات بر تولید برای دومین سال پیاپی در بودجه ۱۴۰۲

با توجه به گفته‌های وزیر اقتصاد، این وزارتخانه برای سال دوم پیشنهاد کاهش مالیات بر تولید را مطرح کرده است و سال آینده نیز شاهد کاهش 2 درصدی مالیات تولید خواهیم بود.

به گزارش فولادبان، ساختار مالیاتی کشور طی سالیان اخیر به گونه‌ای بود که همواره فشار اصلی مالیات را به دوش افراد شفاف قرار داده است. از جمله عواملی که سبب این موضوع می‌شد، نقص جدی در اطلاعات بود، به گونه‌ای که امکان شناسایی فراریان مالیاتی وجود نداشت.

در نتیجه معمولا بار تامین مالیات در بودجه دولت بر دوش فعالان اقتصادی شفاف سنگینی می‌کرد. با توجه به رشد سهم مالیات در بودجه عمومی دولت در سال گذشته و کاهش تاب‌آوری فعالان اقتصادی، شاید بتوان گفت که دیگر امکان افزایش افزایش فشار بر روی فعالان اقتصادی شفاف وجود نداشت. بنابراین سازمان امور مالیاتی با تغییر رویکرد به سراغ جمع‌آوری اطلاعات قابل استناد، در چارچوب قانون پایانه‌های فروشگاهی و شناسایی مودیان جدید رفته است. در کنار این موضوع شاهد کاهش 5 درصدی ضریب 25 درصدی مالیات بر تولید در بودجه سال 1401 بودیم.

کاهش دو درصدی مالیات تولید با وجود پیشنهاد پنج درصدی وزارت اقتصاد

طبق گفته‌های احسان خاندوزی وزیر اقتصاد و دارایی، در لایحه بودجه 1402 دولت مصوب شده که نرخ ‎مالیات شرکت‌های تولیدی برای دومین سال پیاپی کاهش یابد. مالیات بر تولید در سال آینده 7 درصد کمتر از سال 1400 خواهد بود.

وی روز گذشته و در صحبت‌های خود به عنوان سخنگوی اقتصادی دولت نیز گفت: رویکرد بودجه سال آینده بر کاهش وابستگی به نفت و نگاه به سایر درآمدهای پایدار است که این به معنای فشار مالیاتی نیست. البته پیشنهاد وزارت اقتصاد این بود که 5 درصد مالیات بر تولید برای سال آینده نیز کاهش یابد که دولت آن را تأیید کرد.

سهم مالیات در بودجه کاهش خواهد یافت؟

با توجه به اینکه همچنان جزئیاتی از بودجه سال آینده ارائه نشده است و با در نظر گرفتن اعداد اعلام شده در خصوص توافق سازمان امور مالیاتی بر روی مالیات 700 تا 750 هزار میلیارد تومانی و رسیدن کل بودجه عمومی به 2 هزار میلیارد تومان، سهم مالیات در بودجه حدود 37.5 درصد خواهد بود.

در همین رابطه یکی از مدیران سازمان امور مالیاتی گفته بود: پاک‌ترین درآمد دولت‌ها، درآمد مالیاتی است و باید به سمتی برویم که دولت به قدر کفایت از این درآمدها بهره‌مند شود. در سال جاری حدود 52 درصد منابع درآمدی دولت از مالیات تامین می‌شود. رقمی که در بودجه سال آینده در نظر گرفته شده، حدود 700 تا 750 هزار میلیارد تومان است و اگر سقف بودجه 2 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شود، این نسبت برای سال بعد به حدود 37 درصد می‌رسد.

رییس مرکز دادرسی مالیاتی سازمان امور مالیاتی تاکید کرد: کاهش این نسبت منطقی نیست و باید برای سال بعد نیز این نسبت بالاتر از 50 درصد تثبیت شود. از طرفی هوشمند شدن فرآیند اخذ مالیات‌ها این ظرفیت را ایجاد کرده و به عقیده من سقف وصول درآمدهای مالیاتی برای سال 1402 بالاتر از 750 هزار میلیارد تومان است. حداقل باید نسبت مالیات به بودجه سال 1401، در سال 1402 نیز محقق شود و برای تحقق این نسبت، درآمدهای مالیاتی در بودجه سال 1402 باید در حدود هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شود.

ناگفته نماند پیشنهادهایی برای رسیدن سهم مالیات به هزار میلیارد تومان نیز مطرح شده است، اما همچنان مشخص نیست که به طور دقیق چه سهمی برای مالیات برای سال آینده تعیین خواهد شد. باید توجه داشت اعداد تعیین شده در لایجه دولت که هفته آینده به مجلس ارائه خواهد شد، ممکن است در کمیسیون تلفیق و صحن مجلس دستخوش تغییراتی شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *