تداوم سقوط نرخ مقاطع در عین رشد قیمت دلار

به نظر می‌رسد با وجود رشد محسوس نرخ دلار در بازار آزاد، موج سقوط قیمت مقاطع فولادی و محصولات حوزه لوله و پروفیل همچنان ادامه دارد.

به گزارش فولادبان؛ امروز در شرایطی که نرخ دلار در بازار آزاد از همان ابتدای صبح رو به صعود گذاشته و هم‌اکنون برای قیمت دلار نقدی، ارقامی بین 26 هزار و 300 تا 26 هزار و 400 در بازار تهران و مشهد رصد می‌شود و آخرین نرخ دلار دستوری نیز 26 هزار و 300 تومان اعلام شده است، اما قیمت مقاطع فولادی همچنان با شیبی ملایم روی ریل نزولی حرکت می‌کند. یعنی رشد 450 تا 550 تومانی نرخ دلار نسبت به روز پنجشنبه نیز نتوانسته مانع افت قیمت مقاطع شود و البته به دلیل ثابت اعلام شدن نرخ‌ها از سوی بخش زیادی از نوردکاران، کمی شیب کاهش نرخ مقاطع نسبت به روزهای گذشته آرام‌تر شده است.

همچنین آن‌طور که فعالان بازار فولاد در تهران و شمال کشور به ما خبر داده‌اند، بازار آزاد آهن همچنان در رکود شدیدی به سر می‌برد و بسیاری از خریداران نهایی و حتی بنگاه‌داران از خرید مقاطع دست کشیده‌اند؛ چراکه آنها از تداوم ریزش نرخ‌ها در روزهای آینده هراس دارند و نسبت به فروش سریع محصولات خود پیش از ریزش شدید نرخ‌ها مطمئن نیستند و بنابراین فعلا ترجیح می‌دهند عطای خرید را به لقایش ببخشند.

در این میان اما بیشتر نودرکاران، چه آن دسته که در روز جاری نرخ‌هایشان را ثابت اعلام کرده‌اند و چه آن دسته که قیمت‌هایشان را بازهم پایین کشیده‌اند، اغلب به ارائه تخفیف‌های قابل توجه 200 تا 300 تومانی روی نرخ‌های اعلامی محصولاتشان می‌پردازند، اما به نظر می‌رسد که این تخفیف‌ها هم همچنان نتوانسته است مانع رکود بازار شود.

از سویی دیگر، به نظر می‌رسد بازاریان فولاد در پس دعواهای جاری میان انجمن‌های صنفی بخش‌های مختلف زنجیره، هنوز در بلاتکلیفی ابلاغ شیوه‌نامه جدید ساماندهی عرضه و تقاضای فولاد از سوی دولت به سر می‌برند و فعلا تکلیف خود را با آینده نرخ‌ها نمی‌دانند؛ گرچه که احتمالا متولی دولتی حداقل برای حفظ ظاهر هم که شده در روزهای آینده حتی در صورت رشد نرخ دلار، مانع افزایش قیمت مقاطع فولادی شود و همین مساله می‌تواند در روزهای آتی حباب نرخ مقاطع را هرچه بیشتر تخلیه کند.

هم‌اکنون (ساعت 13:45 روز شنبه یکم آذر) در میان قیمت‌های اعلام‌شده از سوی نوردکاران فولادی، شاهد ثبات نسبی بیشتر انواع میلگرد آجدار و کاهش 100 تا 500 تومانی برخی انواع آن در بازار آزاد هستیم. در این میان عمده محصولات حوزه نبشی و ناودانی نیز ثابت اعلام شده‌اند و البته کاهش 50 تا 300 تومانی نیز در میان برخی محصولات مشاهده می‌شود.

در روز جاری همچنین بیشتر تیرآهن‌فروشان کیلویی قیمت محصولاتشان را نسبت به روز پنجشنبه ثابت نگه داشته‌اند و نرخ تیرآهن شاخه‌ای ذوب آهن اصفهان و سایر شرکت‌ها هم در سایزهای مختلف بین 50 تا 100 هزار تومان کاهش داشته‌اند. در این میان، قیمت برخی انواع محصولات حوزه لوله و پروفیل نیز ثابت اعلام‌شده، اما بیشتر قیمت‌ها بین 100 تا 500 تومان کاهش داشته‌اند و تقریبا دیگر نرخ 21 هزار تومان برای ورق با ضخامت 2 فولاد مبارکه در میان نرخ‌های اعلامی شرکت‌ها مشاهده نمی‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *