جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اتحادیه صنفی آهن و فولاد ایران 20 شهریور 1402 - 8 ماه پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0
گزارش فولادبان از معاملات «پشت خطی»؛

تحلیل روزانه بازار آهن دوشنبه 20 شهریور؛ تاثیر بریکسی‌ها بر بازار فولاد/ هزینه تولید فولاد ترکیه همچنان بالاست

تازه ترین خبرها از بازار فولاد از بررسی تاثیر بریکسی‌ها بر بازار فولاد حکایت دارد.

تحلیل روزانه بازار آهن دوشنبه 20 شهریور؛ تاثیر بریکسی‌ها بر بازار فولاد/ هزینه تولید فولاد ترکیه همچنان بالاست اتحادیه صنفی آهن و فولاد ایران کاهش قیمت آهن امروز

به گزارش خبرنگار فولادبان، دلار امروز با قیمت 49 هزار و 700 تومان در بازار معامله شد که این نرخ در مقایسه با روز گذشته ثبات نسبی نشان می دهد.در عین حال، امروز قیمت اکثر مقاطع فولادی در مبادی فروش یا ثبات قیمتی را تجربه کردند و یا با افزایش قیمت مواجه شدند.

مهمترین اتفاقی که امروز افتاد، اینکه ترکیه اعلام کرده برای کارخانجات فولادی خود قرار است یارانه انرژی در نظر بگیرد اما این موضوع به واقعیت کمی دور است. در طول سال‌های گذشته بارها اعلام شده برای کارخانجات فولادی یارانه مواد اولیه یا انرژی در نظر گرفته می‌شود اما بررسی‌ها نشان می‌دهد هزینه تولید این کاخانجات هر سال افزایش یافته است. در واقع، دولت نتوانسته در مقابل تورم یارانه‌ بیشتری را به بخش تولید تزریق کند و این موضوع جذابیت تولید فولاد را نسبت به گذشته کاهش داده است.

از سوی دیگر، چین اعلام کرده به دنبال برنامه‌ریزی برای بالا نگه داشتن سطح صادرات محصولات فولادی خود است. آنطور که در آمار و ارقام اعلام شده در سپتامبر و اکتبر انتظار می رود صادرات کمتر شود ولی هنوز در سطوح نسبتا بالایی می ماند، چون تقاضای داخلی ضعیف است و تولید فولاد بالاست. ماه آگوست میزان صادرات فولاد ۱۳ درصد نسبت به ماه قبل و ۳۵ درصد در مقایسه با آگوست سال گذشته رشد داشت و به ۸.۲۸۲ میلیون تن رسید.

بین ژانویه تا آگوست نیز صادرات فولاد چین ۲۸ درصد رشد داشت و ۵۸.۷۸۵ میلیون تن ثبت شد. همچنین میزان واردات فولاد در آگوست ۵.۶ درصد افت ماهانه و ۲۸ درصد کاهش نسبت به سال قبل داشت و ۶۴۰ هزار تن ثبت شد و در ۸ ماه گذشته نیز ۳۲ درصد افت داشت و ۵.۰۵۸ میلیون تن ثبت شد.

در عین حال، تازه‌ترین اتفاق جهانی عضویت ایران در بریکس است. اعضای بریکس، جزو بزرگ‌ترین تولیدکنندگان فولاد جهان هستند که در این میان، چین به تنهایی بیش از ۵۰ درصد تولید فولاد جهان را در اختیار دارد و هند در رتبه دوم قرار گرفته است. برزیل از جمله کشورهای مطرح جهان است که دارای معادن مختلف بوده و یکی از برترین قدرت‌های فولادی دنیاست. همچنین.روسیه کم و بیش پتانسیل صنعتی و معدنی مناسبی داشته و آفریقای جنوبی نیز وضعیت نسبتا مشابهی دارد. قطعا چنین کشورهایی از نظر تکنولوژی حوزه معدن و فولاد از پتانسیل بالایی برخوردارند. در همین راستا، عضویت ایران در این سازمان به عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان فولاد جهان، از اهمیت فراوانی برخوردار است.

برای مثال، در حال حاضر واردات سنگ‌آهن از برزیل به برخی مناطق مقرون به صرفه نیست و عضویت ایران در بریکس، می‌تواند به تعادل در این زمینه منجر شود؛ همچنین انتقال فناوری و تکنولوژی معدنی، می‌‎تواند از نتایج مهم عضویت ایران در این سازمان باشد.

تشکیل یک اتحادیه صنعتی و یا تبادلات معدنی و صنعتی در قالب طرح‌هایی نظیر سوآپ مواد معدنی، جذب سرمایه خارجی و نامین مالی برای پروژه های بخش معدن، صنعت از دیگر نکات حائز اهمیت عضویت ایران در بریکس است. در نظر داشته باشیم که عضویت در سازمان‌ها، فرصت مناسبی برای ورود به بازار کشورهای عضو ایجاد می‌کند و توسعه تجارت، یکی دیگر از موارد عضویت در بریکس است.

آخرین وضعیت بازار آهن چه خبر؟

بررسی بازار آهن در روز دوشنبه نشان می دهد

در همین حال، در بازار میلگرد تاکنون قیمت محصولات از سوی هیچ شرکتی اعلام نشده است.

در بازار تیرآهن قیمت محصولات شاخه ای از 50 تا 100هزار تومان کاهش داشته و قیمت محصولات کیلویی از 400 تا 600 تومان افزایش شده است.

علاوه بر این، در بازار نبشی قیمت محصولات 200 تومان افزایش داشته است، و قیمت محصولات ناودانی تاکنون 185 تومان رشد داشته است.

در بازار پروفیل، قیمت محصولات با 600 تا 700 تومان رشد گزارش شده است.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors