طرح جامع مجلس برای فولاد/ ورود تمام زنجیره فولاد به بورس کالا

نمایندگان کمیسیون صنایع مجلس با اشاره به مشکلات و عدم شفافیت در زنجیره فولاد اعلام کردند تنها راه حل منطقی و دائمی بازار فولاد ورود همه محصولات از سنگ آهن تا مقاطع به بورس کالا است.

به گزارش فولادبان؛ از سال گذشته تمام طرح های دولت برای تنظیم بازار فولاد به شکست انجامیده است؛ از تعیین سقف و ابطال معاملات تا آزاد کردن قیمت ها که موجب رکورد میلگرد 10 هزار تومانی در بازار هستیم؛ این روزها که جلسات چانه زنی برای اصلاح ضرایب فولاد در جریان است کمیسیون تخصصی مجلس نسخه جدیدی برای حل مشکلات صنعت فولاد اعلام کرده است. نمایندگان معتقدند باید با طرحی جامع تمام زنجیره فولاد را به بورس کالا وارد کرد تا جلو تخلفات،اختلافات و مشکلات دیکر گرفته شود.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس عرضه تمام نهاده‌های بالادستی زنجیره فولاد در بورس کالا را راهکاری برای منطقی شدن قیمت‌ها، ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضا و حذف رانت از بازار فولاد دانست.

حجت‌الله فیروزی در گفت‌وگو با فولادبان با تاکید بر لزوم اتخاذ سیاست‌گذاری مناسب برای منطقی شدن نرخ محصولات فولاد عنوان کرد: اگر ما بخواهیم به سمت منطقی شدن قیمت‌ها و حذف رانت از بازار فولاد حرکت کنیم و در عرضه و تقاضا نیز تعادل ایجاد کنیم، حتما باید نهاده‌های بالادستی را نیز در زنجیره فولاد عرضه کنیم.

وی همچنین ناقص بودن زنجیره فولاد در برخی مناطق کشور را به عنوان یکی از علت‌های گرانی نرخ محصولات فولادی ارزیابی کرد و ادامه داد: یکی از ریشه‌های بالا بودن نرخ محصولات فولادی این است که در برخی مناطق کشور مواد اولیه لازم برای تولید محصولات فولادی تولید نمی‌شود و فولادسازان ناچارند خوراک مورد نیاز کارخانه‌های خود را از مناطق دورتر تهیه کنند و به همین دلیل، هزینه اضافه‌ای در زمینه حمل‌ونقل به این شرکت‌ها تحمیل می‌شود. این نشان می‌دهد زنجیره فولاد در بیشتر مناطق کشورمان ناقص است و اگر ما بتوانیم نقاط ضعف این زنجیره را در مناطق مختلف کشورمان برطرف کنیم، قیمت محصولات فولادی در بازار آزاد نیز منطقی‌تر خواهد شد.

فیروزی همچنین با اشاره به وجود برخی رانت‌خواران در بازار فولاد عنوان کرد: اصولا اقتصاد ما دچار آسیب اساسی حضور برخی افراد سودجو در گلوگاه‌های عرضه محصولات گوناگون است. افرادی که نظیر آنها در بخش‌های مختلف زنجیره فولاد نیز حضور دارند و گاهی گلوگاه‌های عرضه محصولات یا نهاده‌های فولادی به کارخانه ها و بازار آزاد را تنگ می‌کنند. همین آسیب اساسی نیز موجب شکل‌گیری رانت و بر هم خوردن تعادل میان عرضه و تقاضا در بازار می‌شود.

وی با تاکید بر تلاش نمایندگان جدید مجلس برای حذف رانت از بازار فولاد تصریح کرد: ما در مجلس جدید حتما موضوع حذرانت از بخش‌های مختلف زنجیره فولاد را مد نظر قرار می‌دهیم؛ هم با تدوین طرحی به دنبال ورود همه زنجیره فولاد به بورس هستیم و هم به کمک دستگاه قضایی دست افراد سودجو را از گلوگاه‌های عرضه مواد اولیه صنایع مختلف از جمله صنعت فولاد قطع می‌کنیم.

الهو یردی دهقانی عضو دیگر کمیسیون صنایع مجلس هم به فولادبان گفت: قیمت فولاد باید بر اساس نرخ جهانی مشخص می شود و اگر ما به دنبال حمایت از مصرف کننده یا صنعت دیگر مثل صنایع ساختمان یا خودرو هستیم باید با مثل دیگر کشورها با مشوق های اقتصادی این کار را انجام دهیم.

وی با بیان اینکه دو نرخی بودن بازار محصولات فولاد باعث ایجاد رانت و فساد می شود؛ افزود: یکی از مهمترین راهکارهای ایجاد شفافیت در صنعت فولاد عرضه همه محصولات از ابتدای تا انتها زنجیره در بورس کالا است.

فرهاد طهماسبی عضو دیگر کمیسیون صنایع و معادن مجلس به فولادبان گفت: مجلس به دنبال ایجاد طرح جامع برای حذف رانت و فساد از صنعت فولاد است چون وضعیت فعلی هم به تولیدکننده هم به مصرف کننده آسیب جدی وارد کرده است.

وی افزود: نمی توان کتمان کرد که متاسفانه در بخش های دولتی و خصوصی صنعت فولاد یکسری رانت ها ایجاد شده است. واسطه های ایجاد شده است بین تولید کننده اصلی مواد اولیه با مصرف کننده واقعی مواد اولیه باید از بین برود.

طهماسبی با اشاره به مشکلات سهمیه بندی در صنعت فولاد افزود: برخی از مواقع در اختصاص این سهمیه ها سلیقه ای عمل می شود. مثلا به اسم سهمیه تولیدی از دادن مواد اولیه به برخی از مجموعه ها سر باز می زند که باعث مراجعه تولیدکننده زنجیره های بعدی به بازار آزاد و سود واسطه ها و دلالان می شود.

مصطفی طاهری عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس هم به فولادبان گفت: نوسانات قیمت محصولات فولادی دردسرهای زیادی برای صنایع دیگر از جمله لوازم خانگی؛ خودروسازی و ساختمان ایجاد می کند که این مشکلات با مدیریت ضعیف وزارت صنعت هر روز بدتر می شود.

وی با بیان اینکه توزیع سود بین زنجیره فولاد نامتوزان است؛ افزود: مجلس به دنبال حذف دو نرخی بودن محصولات فولادی و البته جلوگیری از خام فروشی است.

طاهری بر عزم مجلس به ورود تمام زنجیره فولاد به بورس تاکید کرد و گفت: البته مکانیسیم کشف قیمت بورس و ابزارهای بورس هم دارای ایراداتی است که باید قبل از ورود همه زنجره فولاد به بورس، برطرف شود؛ چون در غیر این صورت بورس نیز به محل توزیع رانت تبدیل خواهد شد.

روح الله عباس پور عضو دیگر کمیسیون صنایع و معادن مجلس هم به خبرنگار فولادبان گفت: در حال حاضر به علت عدم توزان زنجیره فولاد بسیاری از تولیدکنندگان پایین دستی مانند نوردکاران برای تامین شمش با مشکلات زیادی رو به رو هستند.

وی با اشاره به مشکلات عرضه خارج از بورس محصولات زنجیره فولاد؛ گفت: هر جا دو نرخی بوده و  محصولات  در بورس عرضه نشده شاهد فساد بودیم؛ خیلی از ظرفیت هایی که در حال حاضر سهمیه می گیرند اسمی است در حالی که تولیدکنندگان اصلی به علت کمبود مواد اولیه با ضرر سنگینی مواجه هستند.

عباس پور رقابتی شدن صنعت فولاد در گرو ایجاد عدالت در تامین مواد اولیه دانست و افزود: اگر بنا باشد عده ای به رانت دسترسی داشته باشند و برخی تولیدکننده ها برای تهیه شمش یا دیگر مواد اولیه مجبور به خرید از بازار ازاد باشند؛ هیچ وقت شاهد رقابتی شدن این صنعت نخواهیم بود سید جواد حسینی کیا عضو کمیسیون صنایع مجلس و نماینده کرمانشاه هم به فولادبان گفت: شفافیت در فولاد می تواند به سرمایه گذاری کمک بکند و لازمه این کار قطع دست مافیاهای پشت پرده این صنعت است .

وی با اشاره به ضرورت پرهیز از تصمیمات یک شبه و مقطعی در صنعت فولاد گفت: بورس می تواند شفافیت لازم را در صنعت فولاد احیا کند.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *