گزارش فولادبان از معاملات «پشت خطی»؛

تحلیل روزانه بازار آهن یکشنبه 21 خرداد؛ فولادی‌ها عاصی از نوسان/ فولاد وارد رکود شد

تازه ترین گزارش‌ها از بازار فولاد نشان می دهد: در شرایط تورمی بانک‌ها علاقه‌ای به اعطای تسهیلات ندارند و اگر هم یک بنگاه اقتصادی بتواند وامی دریافت کند، آنقدر شرایط بازگشت وام برای این بنگاه سخت می‌شود که عطایش را به لقایش می‌بخشد.فولادی‌ها اکنون دقیقا در همین نقطه قرار دارند و اگر گفته شود که ادامه این روند منجر به ورشکستگی یرخی بنگاه‌های تولیدی خواهد شد، بیراه نیست.

به گزارش خبرنگار فولادبان، دلار امروز وارد کانال 47 هزار تومان شد و نسبت به دیروز یک پله دیگر عقب نشینی کرد. این موضوع تاثیر زیادی بر بازارهای مختلف از جمله فولاد گذاشته و رکود را فعلا مهمان بخش‌های مختلف اقتصاد کرده است. دلار اکنون با نرخ 47 هزار و 600 تومان به دست متقاضیان می‌رسد.

در این میان، هرچند کاهش نرخ دلار برای عامه جامعه مطلوب است اما بررسی‌ها نشان می‌دهد نوسان قیمت آسیب‌هایی را به بنگاه‌های تولیدی وارد می‌کند و تامین سرمایه آنها را سخت خواهد کرد؛ به این صورت که در شرایط تورمی بانک‌ها علاقه‌ای به اعطای تسهیلات ندارند و اگر هم یک بنگاه اقتصادی بتواند وامی دریافت کند، آنقدر شرایط بازگشت وام برای این بنگاه سخت می‌شود که عطایش را به لقایش می‌بخشد.

فولادی‌ها اکنون دقیقا در همین نقطه قرار دارند و اگر گفته شود که ادامه این روند منجر به ورشکستگی یرخی بنگاه‌های تولیدی خواهد شد، بیراه نیست. همچنین تامین انرژی چالش دیگر فولادی‌هاست و دولت بر خلاف سال گذشته هنوز نتوانسته نظر فولادی‌ها را جلب کند. اکنون محدودیت برق برای فولادی‌ها در حال تبدیل شدن به یک معضل است که البته وزارتخانه های نیرو و صمت قول مساعدت داده‌اند اما هنوز هیچ خبری نیست.

ادامه این روند برای صادرات بازار ایران مطلوب نیست؛ به این دلیل که ترکیه در حال نفس تازه کردن برای ورود به بازارهای اقتصادی جدید است و روسیه نیز به دلیل جبران هزینه‌های جنگ بازارهای صادراتی را می‌یابد و اگر ایران با کاهش تولید و صادرات مواجه شود، قطعا جایگاه خود را در این زمینه از دست می‌دهد.

نکته قابل توجه اینجاست که بازار منتظر صادرات و عرضه یک کشور نمی‌ماند و رقابت در این شرایط معنا پیدا می‌کند. آمارهای رسمی گمرک چین نیز نشان می‌دهد اغلب محصولات فولادی به خاورمیانه صادر شده که این روند بیانگر آن است که ایران باید با احتیاط بیشتری به دنبال حفظ بازارهای خود تلاش کند.

آخرین وضعیت بازار آهن چه خبر؟

بررسی  بازار آهن در یکشنبه نشان می دهد

در همین حال، بررسی بازار آهن در روز چهارشنبه نشان می دهد امروز در بازار میلگرد شاهد افزایش قیمت 100 تومانی یک شرکت و کاهش 500 تومانی یک شرکت هستیم.

همچنین در بازار نبشی تا این لحظه قیمت یک شرکت 800 تومان کاهش پیدا کرده است.

در بازار تیرآهن در بخش کیلویی قیمت محصولات شرکت ها ثابت بوده است ، ضمن اینکه در این بازار در بخش شاخه ای از 50 تا 1560 تومان کاهش قیمت مشاهده می‌شود.

علاوه بر این، در بازار پروفیل شاهد کاهش 100 تومانی قیمت هستیم.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *