کاهش تقاضای فولاد چین در نیمه دوم سال 2020

به گزارش فولادبان؛ به گفته ژو ژیانگچون، تحلیلگر ارشد Mysteel، مازاد عرضه فولاد در چین با کاهش مصرف در نیمه دوم سال 2020، بیشتر به چشم خواهد آمد.

این سخنان هم‌زمان شده با پیش‌بینی انجمن جهانی فولاد درباره اینکه تقاضای فولاد در سطح دنیا در سال جاری میلادی با کاهش 6.4 درصدی به 1.65 میلیارد تن خواهد رسید که تبعات بیماری کرونا مهمترین علت این سقوط خواهد بود.

این هشدارها در حالی داده می‌شود که برخی کارشناسان معتقدند اقتصاد جهانی در سال جاری با بحران مالی شدیدتری نسبت به بحران مالی سال 2009 مواجه خواهد شد.

رشد چشمگیر مصرف فولاد در بازار چین از اواسط ماه مارس و پس از رکود در ماه فوریه، بسیاری از تحلیلگران بازار را به شگفتی واداشت و بسیاری از آنها چشم‌انتظار رشد بالاتری در ادامه سال بودند اما این انتظارات تاکنون محقق نشده است.

بررسی‌های روزانه Mysteel از قیمت محصولات فولادی موردنیاز صنعت ساخت‌وساز از جمله میلگرد و میلگرد کلاف در بین 237 تاجر در سراسر چین، نشان می‌دهد میزان تراکنش‌های روزانه طی ماه‌های آوریل تا مه به میانگین 234 هزار و 572 تن در روز رسید در حالی که در مدت مشابه سال 2019 که خبری از کرونا هم نبود این رقم 206 هزار و 588 تن در روز بود.

ماه‌های آوریل و مه، دوره طلایی مصرف فولاد در صنعت ساخت‌وساز در چین بودند زیرا شرایط آب و هوایی مناسب بود و اجرای پروژه‌های عمرانی سرعت گرفت؛ اما به نظر می‌رسد ماه‌های آوریل و مه ماه‌های استثنایی برای فروش فولاد در چین بوده‌اند زیرا همه قراردادهایی که در سه‌ماهه اول 2020 امکان انعقاد و اجرای آنها نبود، به این دو ماه موکول شد و موجب رشد چشمگیر فروش فولاد در این مقطع گردید.

علاوه بر این، پس از تاکید دولت چین بر تزریق نقدینگی بیشتر به اقتصاد این کشور بخصوص در بخش ساخت‌وساز، تقاضای داخلی فولاد خصوصاً محصولات فولادی بلند در ماه‌های آوریل و مه به شدت بالا رفت.

ژو در این باره گفت: در سه‌ماهه اول سال جاری میلادی، به علت شیوع بیماری کرونا، تقاضای فولاد در چین 20 درصد کم شد و در سه‌ماهه دوم رشد کرد اما بازار فولاد چین در نیمه دوم سال به علت تأثیرپذیری اقتصاد جهان از بحران کرونا، دیگر نخواهد توانست رشد خود را ادامه دهد.

انجمن جهانی فولاد هم تأیید کرده که برخلاف بحران مالی سال 2009، بحران اقتصادی فعلی به اقتصادهای در حال توسعه به اندازه اقتصادهای توسعه‌یافته، آسیب خواهد زد.

برخی تحلیلگران هم می‌گویند وضعیت بد آب و هوایی و گرمای بالا در جنوب چین طی ماه‌های ژوئن تا آگوست مانع اجرای پروژه‌های عمرانی و ساخت‌وساز خواهد شد و مصرف فولاد را پایین خواهد آورد.

علاوه بر مشکلات آب و هوایی، پیش‌بینی می‌شود تقاضای فولاد در چین از جانب پروژه‌های ساختمان‌سازی تجاری و مسکونی هم در ماه‌های آینده چندان تقویت نشود؛ زیرا به علت مشکلات رکود اقتصادی در چین و جهان، خرید مسکن در چین کاهش پیدا کرده و جذابیت بازار مسکن را کاهش داده است.

 

 

 

منبع: Mysteel

 

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *