تحلیل روزانه بازار آهن 31 مرداد 1401

بررسی بازار آهن امروز، سی‌ و یکم مرداد ۱۴۰۱ نشان می‌دهد، تغییر ریل نرخ دلار بازار آهن را دچار شوک کرد.
به گزارش فولادبان بررسی بازار آهن امروز، سی‌ و یکم مرداد 1401 نشان می‌دهد، اسکناس دلار امروز با حدود یک هزار تومان افزایش به قیمت 29 هزار تومان معامله می‌شود و خبرها از احتمال افزایش جزئی نرخ ارز در معاملات فردای حکایت دارد.
لورا روزن خبرنگار مستقر در وین صبح امروز در توییتی نوشت: منبع من می‌گوید که می‌داند ایالات متحده احتمالاً تصمیم خود را در مورد پیشنهاد ایران گرفته است، اما در حال مشورت با متحدانش هست و یکشنبه با تروئیکا و احتمالاً اسرائیل و غیره هم قبل از ارسال پاسخ گفتگو خواهد کرد.
از طرفی دیگر ایران حتی برای پاسخ منفی طرف غربی نیز پلنی را موسوم به پلن B معرفی کرده؛ کنعانی وزیر امور خارجه می‌گوید در صورت عدم پاسخ آمریکا، پلن B ایران استمرار سیاست خارجی با جدیت و قوای بیشتر بدون توجه به مذاکرات رفع تحریم‌ها خواهد بود.
در ادامه ایشان بیان کرده تعلل آمریکا در ارائه پاسخ و بی عملی طرف اروپایی، فشار تندروها در داخل آمریکا و لابی رژیم صهیونیستی و یا فرسایشی کردن مذاکرات باعث نخواهد شد ایران بایستد. اگر نیاز به توافق است این طرف آمریکایی و اروپایی هستند که بیشتر به مذاکره نیاز دارند.
با در نظر گرفتن این شرایط مواضع ایران مشخص است و طرف غربی همچنان تکلیفش را معلوم نکرده و احتمالا مذاکره واشنگتن با دیگر متحدانش از جمله رژیم صهیونیستی می‌تواند کار را سخت  فاصله رسیدن به توافق را بیشتر کند.
امروز هم طیب نیا مجددا اظهار دارد گزارش‌های منتشر شده درخصوص تحقیق و تفحص فولاد مبارکه به تایید مراجع رسمی نرسیده و فاقد اعتبار است، از سوی دیگر حجت‌اله فیروزی، عضو کمیته تحقیق و تفحص مجلس در حمایت از ایشان اعلام کرده که تحقیق و تفحص مربوط به دوره قبلی مدیریتی فولاد است و ربطی به مدیران فعلی شرکت فولاد ندارد و محورهای این تحقیق و تفحص مشخص است.
وزیر وقت صمت در مهرماه ۹۸، تلاش‌هایی جهت برکناری وی انجام داده که این بار با مخالفت صریح معاون اول رییس جمهور و همچنین رییس دفتر ریاست جمهوری مواجه شده است.
یکی از چالش‌های بزرگ صنایع بزرگ مانند صنعت فولاد کشور، بررسی مالکیت آنها از منظر حقوقی و مدیریتی است، اهمیت این موضوع تا به آنجاست که این شرکت‌ها برای دور ماندن از حسابرسی دائما بر طبل خصوصی بودن خود می‌کوبند.
اما آیت الله سید ابراهیم رئیسی ضمن تشکر از وزیر صمت در ایجاد تغییرات مدیریتی در فولاد مبارکه در جلسه امروز یکشنبه هیأت دولت با اشاره به انتشار گزارش نتیجه تحقیق و تفحص مجلس از شرکت فولاد مبارکه، تاکید کرد: دولت، ایجاد شفافیت و نظارت بر شرکتهای دولتی را افزایش می دهد و خود را موظف می داند با هرگونه مصادیق فساد برخورد کند.
با این تفاسیر باید منتظر ادامه این زنجیره تحقیق و تفحص از شرکت‌ها بزرگ دیگر در بخش فولاد و بخش‌هایی مانند بورس‌ کالا باشیم که از 7 اعضای هیئت مدیره این شرکت 5 عضو مربوط به زنجیره فولاد هستند.
روند قیمت‌ها در بازارهای جهانی همچنان آرام با اندکی نوسان است،هم با اینکه با افزایش بیش از ۶۰ درصدی حجم عرضه شمش بلوم در بورس کالا حجم این محصول به 8 هزار 50 تن رسید اما از این حجم تنها 7 هزار 300 تن مورد معامله قرار گرفت.
در هر صورت اکثر بازار‌ها خوابیده است و در حال حاضر تنها عامل تاثیرگذار بر بازار آهن روند مذاکرات وین است که اینطور که از شواهد پیداست چیز تا رسیدن به نتیجه مثبت یا منفی آن باقی نمانده.
از بازار آهن چه خبر؟
قیمت میلگرد در اکثر مبادی فروش ثابت است، اما در برخی شرکت‌ها شاهد اصلاح قیمت تا سقف 100 تومان هستیم.
نرخ محصولات نبشی در شرکت نورد آریان فولاد 200 تومان کاهش یافت و مابقی شرکت‌ها در حوزه نبشی و ناودانی تغییر قیمت نداشتند.
قیمت تیرآهن کیلویی ثابت است، در شرکت ذوب آهن شاهد نوسان نزولی اکثر محصولات شاخهای هستیم از دو مبدا فروش نگین فولاد فرهنگ و فراطرح فولاد هستیم، قابل توجه است که کاهش قیمت در شرکت ذوب آهن در برخی سایزهای سنگین به 330 هزار تومان نیز رسید.
قیمت پروفیل در دو شرکت 300 تا 500 تومان کاهش داشت و دو شرکت نیز با ثبات اعلام قیمت کردند، این افت قیمت میانگین نرخ پروفیل 2 را با خروج از کانال 20 هزار تومانی به 19 هزار 967 تومان رساند.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *