هشت تصمیم اثرگذار اجلاس سالانه دولت چین بر بازار جهانی فلزات

 اجلاس سالانه کنگره ملی خلق چین و کنفرانس مشورت سیاسی خلق چین که به اجلاس دوقلوی حزب کمونیست این کشور معروف است، در یک هفته اخیر در پکن برگزار شد و تاکنون بر اساس تصمیمات اتخاذشده در این اجلاس، قرار شده دولت چین چندین بسته محرک اقتصادی برای مقابله با تبعات بیماری کرونا اجرا کند.

به گزارش فولادبان؛  فعالان بازار فولاد واکنش متفاوتی نسبت به آثار این سیاست‌ها داشته‌اند. در این مطلب، هشت سیاست مدنظر اجلاس دوقلوی سران چین که بر بازار جهانی فلزات تأثیر خواهد گذاشت را می‌خوانید:

1- چین نرخ کسری را به بیش از 3.6 درصد افزایش می‌دهد

چین می‌خواهد نرخ کسری خود را به بیش از 3.6 درصد در سال 2020 افزایش دهد که معادل رشد یک تریلیون یوآنی (139.7 میلیارد دلاری) در مقایسه با سال 2019 است. همچنین قرار است یک تریلیون یوآن اوراق قرضه دولتی ویژه ضدکرونایی منتشر شود که به معنای افزایش بیش از 2 تریلیون یوآنی حجم نقدینگی در این کشور است. البته حزب کمونیست به مقامات محلی هشدار داده که برای کنترل مخارج و هزینه‌ها از اقدامات مسرفانه در ساخت‌وسازها پرهیز کنند.

2- تسهیل سیاست‌های پولی

چین استفاده از سیاست‌های کاهش نرخ بهره و تأمین مالی با هدف افزایش عرضه پول را توسعه خواهد داد و همچنین تلاش خواهد کرد نرخ یوآن را باثبات حفظ کند. چین دسترسی شرکت‌های داخلی خصوصاً شرکت‌های کوچک و متوسط به وام‌های بانکی را تسهیل خواهد کرد و نرخ بهره را کاهش خواهد داد.

پکن قصد دارد نرخ مالیات بر ارزش افزوده و نرخ‌های بیمه‌ای را به 500 میلیارد یوآن کاهش دهد ضمن آن که از اوایل امسال، بخش‌های حمل‌ونقل عمومی، گردشگری، تفریحات و ورزش را از مالیات بر ارزش افزوده معاف کرد و هزینه‌های توسعه در بخش‌های مسافرت هوایی و ساخت‌وساز بنادر را کاهش داد.

دولت چین پیش‌بینی می‌کند که درآمد مالیاتی در سال جاری حداقل 2.5 تریلیون یوآن کاهش پیدا کند ضمن آن که نرخ برق صنعت و تجارت هم 5 درصد کمتر خواهد شد. به گفته یک تاجر مقیم شانگهای، با این اقدامات احتمالاً نرخ تورم در سال جاری زیاد خواهد شد.

3- اجرای طرح‌های زیرساختی عظیم

چین بالغ بر 100 میلیارد یوآن برای توسعه راه‌آهن اختصاص خواهد داد و قصد دارد در این زمینه 3.75 تریلیون یوآن اوراق قرضه ویژه منتشر کند که 1.6 تریلیون یوآن بیشتر از سال 2019 است. قرار است 600 میلیارد یوآن از این محل برای سرمایه‌گذاری داخلی استفاده شود.

توسعه زیرساخت‌ها، گسترش حمل‌ونقل و شبکه فاضلاب، گسترش شبکه‌های نسل پنجم مخابراتی، توسعه شهرسازی و بهبود خدمات عمومی در مناطق حومه‌ای، از جمله برنامه‌های مدنظر دولت چین است.

یک تاجر چینی معتقد است که اگر دولت این طرح‌ها را اجرا نکند تقاضای چین برای فولاد در ماه‌های آینده تضعیف خواهد شد. یک تاجر دیگر هم می‌گوید هرچند موجودی انبار فولاد چین در ماه‌های اخیر به علت احیای تقاضا، کاهش پیدا کرده اما حجم آن‌ها همچنان بالا است و اگر به سطح قبل از شیوع کرونا نرسد، بی‌ثباتی در بازار ادامه خواهد یافت.

4- حمایت از تقاضای فولاد

فعالان بازار انتظار دارند دولت چین از تقاضای فولاد در سال 2020 حمایت کند اگرچه به سطح سال 2019 بازنخواهد گشت. چین در سال 2019 بالغ بر 1.15 میلیارد تن محصولات نهایی فولاد مصرف کرد که 9.9 درصد بیشتر از سال 2018 بود.

یک تحلیلگر صنعتی در چین می‌گوید که با اجرای سیاست‌های مدنظر دولت چین، تقاضای فولاد در بخش‌های زیرساختی و تولیدی در سطح مطلوب باقی خواهد ماند.

یک تاجر میلگرد در شرق چین هم معتقد است که بخش زیادی از منابع حاصل از فروش اوراق قرضه، در بخش ساخت‌وساز و طرح‌های عمرانی هزینه خواهد شد که جزو مهم‌ترین مصرف‌کنندگان فولاد هستند.

دولت چین همچنین اعلام کرد که قصد دارد جریان سرمایه را با ابزارهای مالی مثل کاهش نرخ ذخیره قانونی و افزایش نرخ بهره، بیشتر کند. با افزایش جریان سرمایه، کارخانجات توان بیشتری برای بازگشت به رونق به دست خواهند آورد.

5- تسریع در توسعه  شهرسازی

دولت چین قصد دارد توسعه تمامی شهرهای بزرگ در شرق، غرب، شمال شرق و مرکز این کشور را تسریع ببخشد. بر این اساس قرار است طرح‌های عظیم ساخت و توسعه کمربند بین پکن، تیانجین و هیبئی، منطقه خلیجی گواندگدونگ-ماکائو-هنگ‌کنگ و دلتای رودخانه یانگ‌تسه را تسریع پیدا کند. با اجرای این طرح‌ها، شهرسازی توسعه پیدا می‌کند و موجب ایجاد صنایع جدید در این مناطق و اشتغال‌زایی جدید می‌شود.

6- مدیریت آلودگی

چین همچنان قصد دارد با آلودگی‌های زیست‌محیطی مبارزه کند و کنترل آلودگی هوا در مناطق مهم را تقویت کند.

فعالان بازار معتقدند که این سیاست‌ها تأثیر زیادی بر غول‌های فولادسازی چین خواهد گذاشت و این کارخانجات را خصوصاً برای کاهش آلودگی‌های زیست‌محیطی در بخش‌های کوره‌های ذوب‌آهن یا استحصال سنگ‌آهن، تحت فشار قرار خواهد داد.

7- رفتار عادلانه با شرکت‌های داخلی و خارجی

چین قصد دارد که مناطق آزاد تجاری خود را توسعه دهد و در همین راستا ساخت بندر آزاد تجاری Hainan تسریع خواهد شد و مناطق محصور در مرکز و غرب این کشور نیز توسعه پیدا خواهد کرد. چین تصمیم دارد فضایی برای کسب‌وکار راحت شرکت‌های داخلی و خارجی فراهم کند.

چنین همچنین برنامه اجرای سرمایه‌گذاری‌های مشترک با کشورهای همسو را نیز در دستور کار قرار داده است. توسعه نظام تجاری چندجانبه و انجام اصلاحات مدنظر سازمان تجارت جهانی، دیگر برنامه کاری دولت چین برای افزایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری و تجاری در این کشور است. امضای موافقتنامه‌های اقتصادی منطقه‌ای و پیگیری مذاکرات آزاد دوجانبه با ژاپن و کره‌جنوبی هم دیگر برنامه پکن است. پیگیری اولین فاز از توافق تجاری با آمریکا هم در دستور کار پکن است.

8- آزادسازی مجدد واردات قراضه آهن

لی لیژانگ، رئکارخانه فولاد Sangang Group در غرب چین، در جریان اجلاس دوقلوی سران پکن، پیشنهاد آزادسازی مجدد واردات قراضه آهن با هدف صرفه‌جویی در مصرف انرژی و کاهش آلودگی و ایجاد تراز در تجارت خارجی این کشور را مطرح کرده است.

انجمن بهره‌برداری از قراضه‌های فلزات چین و موسسه استاندارد و اطلاعات فلزات چین هم به طور مشترک در حال تجدیدنظر در استانداردهای واردات قراضه آهن هستند که البته تاکنون جزئیات آن منتشر نشده است. استانداردهای جدید با هدف جلوگیری از واردات قراضه آهن با مواد خطرناک و نامرغوب تدوین خواهد شد.

از جولای 2019 با وضع سهمیه‌های وارداتی، واردات قراضه آهن به چین به شدت کاهش پیدا کرد. تا ماه مه امسال، فقط 11540 تن قراضه آهن به چین وارد شد که بسیار کمتر از رکورد 13.69 میلیون تن در سال 2009 است.

تسهیل واردات قراضه آهن موجب کاهش واردات سنگ‌آهن به چین خواهد شد.

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *