امضای توافق‌نامه برای مسیر ترانزیتی از خلیج فارس به اروپا

نخست وزیر عراق و رئیس جمهور ترکیه دوشنبه 22 آوریل توافق نامه ابتدایی بین عراق، ترکیه، قطر و امارات برای همکاری در پروژه راه توسعه امضا کردند.

به گزارش فولادبان و به نقل از رویترز(Reuters)، عراق سال گذشته پروژه ۱۷ میلیارد دلاری خود را آغاز کرد تا بندر بزرگ کامودیتی در سواحل جنوبی خود را از طریق ریل و جاده به مرز خود با ترکیه متصل کند و دوشنبه ۲۲ آوریل تفاهم‌نامه‌ای میان کشورهای ترکیه، امارات و قطر برای اتصال خلیج فارس به اروپا امضا شد. پروژه راه توسعه با طول ۱۲۰۰ کیلومتر شامل زیرساخت‌های جاده‌ای و ریلی است و هدف اصلی آن تبدیل عراق به یک مرکز ترانزیت اصلی است که آسیا و اروپا را به هم متصل می‌کند. این طرح، انتقال کالا از اروپا تا خلیج فارس را از ۳۵ روز فعلی (کانال سوئز و دریای سرخ) به ۲۵ روز کاهش می دهد.
این پروژه ارتباط حیاتی بین بندر فاو عراق در جنوب و مرز با ترکیه در شمال را برقرار می‌کند. حین بازدید کوتاه رئیس جمهور ترکیه، رجب طیب اردوغان، مقامات عراقی و ترکیه‌ای ۲۴ تفاهم‌نامه امضا کردند و اردوغان در یک کنفرانس خبری مشترک در کنار نخست وزیر عراق محمد شیعاء السودانی، به اهمیت این توافقات در پیشبرد سیاست های منطقه تأکید و به نقش اساسی توافق راه توسعه اشاره کرد.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *