براساس تحلیل هفتگی بازار آهن؛

پیشروی بازار فولاد به دنبال نرخ ارز

همزمان با قرار گرفتن دلار در بازار آزاد در محدوده ۶۵ هزار تومانی، تقریبا در تمام زیرمجموعه‌های بازار فولاد کشور، مبادی فروش با نگاه به نرخ دلار در بازار آزاد، بدون توجه به هر عامل منطقی و اثرگذار دیگر، به دنبال افزایش قیمت بودند.

به گزارش خبرنگار فولادبان، معاملات بورس کالا نشان می‌دهد از ۲ میلیون و ۴۴۳ هزار و ۷۳۵ تن محصول فولادی عرضه‌شده در بورس، ۹۹۱ هزار و ۱۹ تن یعنی حدود ۴۱ درصد به فروش رفتند. این درحالیست که میزان تقاضا برای هفته جاری یک میلیون و ۵۴۷ هزار و ۳۱۵ تن به ثبت رسیده است.

در هفته جاری محصول آهن اسفنجی در مجموع ۱۵۵ هزار تن عرضه شد که نسبت به هفته گذشته ۵۰ هزار تن کمتر است. همچنین با وجود تقاضای ۱۵۶ هزار و ۸۰۰ تنی، ۱۲۵ هزار و ۵۰۰ تن آن یعنی بیش از ۸۰ درصد را به فروش رساند. قیمت میانگین معاملات این محصول ۱۲ هزار و ۸۹۸ تومان بود که نسبت به هفته گذشته حدود ۹۰۰ تومان افت داشت. از طرفی، آهن اسفنجی در هفته جاری رقابت ۲٫۳ درصدی را به ثبت رساند که میزان آن از هفته گذشته کمتر است.

شمش فولادی نیز با ۳۵۴ هزار و ۷۸۸ تن عرضه و تقاضای حدود ۵۰۲ هزار و ۳۱۵ تن، در نهایت توانست ۲۵۸ هزار و ۳۹۸ تن را به فروش برساند. این محصول با قیمت میانگین ۲۱ هزار و ۳۰۹ تومان در هفته جاری، رقابت ۲٫۵ درصدی را تجربه کرد.

محصول میلگرد در هفته سوم بهار ۱۱۰ هزار و ۲۴۳ تن عرضه داشت. همچنین این محصول تنها ۵۲ هزار و ۵۲۴ تن تقاضا را به ثبت رساند که در نهایت ۳۸ هزار و ۶۱۲ تن آن را با میانگین ۲۷ هزار و ۲۰ تومان به فروش رساند.

از طرفی، معاملات انواع ورق در بورس کالا ۷۷ هزار و ۹۳۰ تن عرضه داشت که با کاهش عرضه، انواع ورق در بورس توانست ۳۹ هزار و ۵۰۰ تن فروش را به ثبت برساند و در واقع حدود ۵۱ درصد آن معامله شد.

همچنین، برای گندله عرضه کمتری نسبت به هفته گذشته یعنی ۶۷۸ هزار تن به ثبت رسید که نسبت به هفته گذشته ۱۶۷ هزار تن کمتر بود. بر همین اساس، این محصول با تقاضای ۵۱۸ هزار تنی، حدود ۳۰۰ هزار تن را به قیمت میانگین ۵ هزار و ۱۸۰ تومان در هر کیلوگرم به فروش رساند.

وضعیت کنسانتره نیز به همین منوال بود و برای ۵۱۵ هزار تن، ۲۲۵ هزار تن تقاضا را به ثبت رساند که در نهایت تنها ۲۰۵ هزار تن آن به فروش رفت. ناگفته نماند این محصول نسبت به هفته گذشته ۳۰۱ هزار تن حجم کمتری در عرضه تجربه کرده است.

نبشی و ناودانی در معاملات هفته جاری بورس کالا به ترتیب ۲۰۰ تن و ۳۰۰ تن عرضه داشتند که نبشی تمام محصولات عرضه شده و ناودانی ۵۳ درصد را به فروش رساندند. ناگفته نماند هیچ یک از این دو محصول در هفته جاری رقابتی در قیمت نداشتند.

همچنین تختال C در هفته جاری عرضه کمتری در محدوده ۹۰ هزار تنی با اختلاف ۲۳۱ هزار تن نسبت به هفته گذشته ثبت کرد که در نهایت با ۲۷ هزار تن تقاضا، ۲۲ هزار تن آن را با قیمت میانگین ۲۳ هزار و ۶۰۰ تومان به فروش رساند و لازم به ذکر است که نرخ میانگین این محصول نسبت به هفته گذشته حدود ۳۲۰ تومان افزایش داشت.

پیشروی بازار فولاد به دنبال نرخ ارز اتحادیه صنفی آهن و فولاد ایران

بر همین اساس، هفته جاری برخلاف هفته گذشته روند صعودی در قیمت میلگرد مشاهده شد؛ نرخ این محصول در طول هفته به صورت میانگین رشد ۱۰۰ تومان تا یک هزار تومانی را در هر کیلوگرم به ثبت رساند که در آخرین روز هفته در روند رشد ۱۰۰ تا ۳۰۰ تومانی تثبیت شد.

همچنین نرخ تیرآهن در سومین هفته فروردین ماه روند افزایشی را تجربه کرد؛ به گونه‌ای که قیمت این محصول طی این هفته رشد ۱۰۰ تا یک هزار و ۵۰۰ تومانی در هر کیلوگرم داشت و تنها روز دوشنبه افت اندکی حدود ۱۵۰ تومان را به ثبت رساند.

بازار پروفیل نیز در روند افزایشی قرار گرفت که در اواسط هفته تثبیت شد. این محصول در طول هفته جاری، رشد بیش از ۶۰۰ تومانی را در هر کیلوگرم ثبت کرد و تا پایان هفته نیز به روند ثابتی خود ادامه داد.

از طرفی، قیمت محصولات نبشی و ناودانی از ابتدای هفته در کلیه مبادی فروش در روند افزایشی قرار گرفتند که پس آن همین روند را تثبیت کردند؛ در واقع این دو محصول هفته خود را با رشد ۱۰۰ تا یک هزار و ۸۰۰ تومانی آغاز کردند.

گزارش‌ها از اوضاع بازار آهن و فولاد نشان می‌دهد، رشد بی‌وقفه نرخ ارز در بازار آزاد و تبعات منفی آن در تمامی عرصه‌ها و بازارهای مالی در هفته جاری به وضوح قابل مشاهده بود؛ بازار فولاد نیز از این قاعده مستثنی نبوده و شاهد التهابات گسترده و افزایش قیمت‌ آهن الات در تمامی سطوح بودیم.

در واقع همزمان با قرار گرفتن دلار در بازار آزاد در محدوده ۶۵ هزار تومانی، تقریبا در تمام زیرمجموعه‌های بازار فولاد کشور، مبادی فروش با نگاه به نرخ دلار در بازار آزاد، بدون توجه به هر عامل منطقی و اثرگذار دیگر، به دنبال افزایش قیمت بودند.

ناگفته نماند در شرایط و برهه زمانی کنونی که بازار آهن اسفنجی می‌توانست با برطرف شدن محدودیت‌های مصرف برق و گاز و روند نزولی قیمت‌ها در بازارهای جهانی، رو به فراوانی و مازاد تقاضا سوق پیدا کند، فقط عاملی مانند التهابات دلار و تشدید نگرانی‌ها از کاهش ارزش پول ملی می‌توانست چنین حمایتی را صورت دهد.

از سوی دیگر، بازار ارز در تمام طول هفته در کانال ۶۳ تا ۶۴ هزار تومانی در حال حرکت بود که نهایتاً در روز سه‌شنبه ۲۱ فروردین ماه در محدوده ۶۳ هزار و ۵۵۰ تومانی تثبیت شد. در هفته جاری، بانک مرکزی با پایین نگه داشتن نرخ دلار نیما و رها کردن دلار بازار آزاد باعث ایجاد شکاف و رانت ۶۰ درصدی شد که قاعدتا این رانت نصیب افراد عادی نخواهد شد.

پیشروی بازار فولاد به دنبال نرخ ارز اتحادیه صنفی آهن و فولاد ایران

در این راستا، به نظر می‌رسد حداقل دلار تا کانال حدود ۶۲ هزار تومانی پایین بیاید و اگر در ادامه کف حمایت این روند را بشکند، انتظار کاهش‌های بیشتری نیز ایجاد خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *