جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اخبار 01 آبان 1399 - 4 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

ترغیب تولیدکنندگان شمش به عرضه در بورس کالا/ جلوگیری از افزایش قیمت هولناک محصولات

بسیاری از تولیدکنندگان مقاطع فولادی معترض نحوه قیمت‌گذاری شمش و دیگر محصولات فولادی در بورس کالا هستند؛ چراکه قیمت پایه محصولات با نرخ دلار نیمایی به دست می‌آید، اما در تاریخ 12 مهر بود که خبر رسید اعضای انجمن فولاد و وزارت صمت صورتجلسه‌ای را امضا کرده‌اند که طی آن، فرمولی برای تعیین قیمت پایه شمش در بورس کالا ارائه شده است؛ با این وجود، به سراغ کارشناسان و فعالان حوزه فولاد رفته‌ایم تا تأثیر این فرمول در قیمت محصولات فولادی را مورد بررسی قرار دهیم.

رضا شهرستانی

عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد در این باره به فولادبان گفت: وزارت صمت اعلام کرده بود که قیمت پایه شمش بر اساس 70 درصد فوب خلیج فارس و سقف قیمت هم 95 درصد این میزان و حاصلضرب آن‌ها در قیمت دلار نیمایی باشد.

رضا شهرستانی تصریح کرد: این روش تعیین قیمت ایرادهایی داشت که با ارائه یک صورتجلسه از طرف انجمن تولیدکنندگان فولاد، سعی در برطرف کردن آن اشکالات داشتیم و براساس این صورتجلسه، ما دو هدف واقعی‌تر کردن قیمت‌ها و حذف اثر دلار از نرخ فولاد را دنبال می‌کردیم.

این فعال صنعت فولاد درباره اثر این فرمول روی قیمت فولاد، تأکید کرد: نوسانات شدیدی که در بازارهای جهانی وجود داشتند، باعث شده بود که بازار در یک شوک فرو برود و تلاطم شدیدی در بازار به وجود بیاید، اما با این فرمول می‌توان از جابجایی شدید قیمت‌ها جلوگیری و یک نرخ حدودی ثابت برای فولاد تعیین کرد.

وی افزود: تعیین قیمت شمش به شیوه ارائه‌شده توسط انجمن تولیدکنندگان فولاد دو مزیت نسبت به سایر روش‌های ارائه شده خواهد داشت؛ یکی اینکه عرضه و تقاضا در بازار به رسمیت شناخته می‌شوند و در صورت صعودی یا نزولی بودن قیمت‌ها، بیش از 5 درصد افزایش یا کاهش قیمت نخواهیم داشت.

عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد با اشاره به اینکه این فرمول نظمی در بازار فولاد ایجاد خواهد کرد، گفت: این طرح مشوق فولادسازان برای عرضه شمش در بورس خواهد شد، زیرا در این روش، سقفی برای معاملات تعیین نشده است.

شهرستانی تصریح کرد: تمام تلاش ما این است که با این روش تمام تولید کنندگان شمش را ترغیب به عرضه در بورس کالا کنیم تا معاملات به صورت شفاف انجام شوند و قیمت‌ها مورد نظارت کافی قرار گیرند؛ از طرفی هم خریداران واقعی مصحولات مورد نیاز خود را دریافت کنند تا از افزایش چشمگیر قیمت‌ها جلوگیری شود.

وی در پایان تأکید کرد: با توجه به تعیین قیمت شمش با نرخ دلار نیمایی، این احتمال وجود دارد که 25 درصد رانت نسبت  به قیمت‌های بین‌المللی در بازار به وجود آید، اما با این روش رانتی را در بازار شاهد نخواهیم بود.

لازم به ذکر است که این گفت‌وگو با رضا شهرستانی در روز 28 مهر انجام شده و در این مصاحبه، رضا شهرستانی در حالی از فرمول ارائه‌شده توسط انجمن تولیدکنندگان فولاد به وزارت صمت دفاع کرده بود که در فرمول پیشنهادی خود انجمن قیمت جهانی فولاد و نرخ ارز نیمایی در آن تأثیر داده نشده بود. اما دو روز بعد از این گفت‌وگو  یعنی در روز 30 مهر، شهرستانی در مصاحبه با رسانه‌های دیگر با طرح پیشنهادی وزارت صمت برای تعیین قیمت محصولات فولادی مخالفت کرد و آن را شیوه‌ای دستوری برای قیمت‌گذاری محصولات فولادی خواند که باعث ایجاد رانت در صنعت فولاد می‌شود.

در هر صورت ظاهرا قرار نیست که فرمول پیشنهادی وزارت صمت برای تعیین نرخ محصولات فولادی که این هفته تصاویر مربوط به جزئیات شیوه‌نامه آن در فضای مجازی منتشر شد، به مرحله اجرا دربیاید؛ چراکه این شیوه‌نامه با مخالفت شدید بعضی از نمایندگان مجلس و برخی فعالان صنعت فولاد و به‌ویژه فولادسازان و اعضای انجمن تولیدکنندگان فولاد مواجه شده است. فولادبان نیز در همین راستا در روزهای آینده در گفت‌وگو با کارشناسان و فعالان صنعت فولاد به بررسی پیشنهادات جایگزین برای اصلاح شیوه قیمت‌گذاری محصولات فولادی خواهد پرداخت.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors