استخراج اورانیوم از آب دریاها

آژانس انرژی هسته ای: 4.5 میلیارد تن اورانیوم به صورت یون های اورانیل حل شده در اطراف اقیانوس شناور است.

به گزارش خبرگزاری فولادبان، تحقیقات اخیر منتشر شده در مجله ACS Central Science ماده جدیدی را توصیف می‌کند که از طریق استخراج الکتروشیمیایی، یون‌های اورانیوم را که به سختی به دست می‌آیند از آب دریا به طور موثرتری نسبت به روش‌های موجود جذب می‌کند.

به گفته آژانس انرژی هسته ای، ۴٫۵ میلیارد تن اورانیوم به صورت یون های اورانیل حل شده در اطراف اقیانوس شناور است. این ذخیره بیش از ۱۰۰۰ برابر بیشتر از آنچه در خشکی وجود دارد است. استخراج این یون ها چالش برانگیز است، زیرا مواد برای انجام این کار سطح کافی برای به دام انداختن یون ها را ندارند.
محققان یک الکترود با تعداد زیادی شکاف میکروسکوپی ساختند که می تواند در جذب الکتروشیمیایی یون اورانیوم از آب دریا استفاده شود.

برای ایجاد الکترودها، با پارچه‌های انعطاف‌پذیر بافته شده از الیاف کربن شروع کردند. آنها روی پارچه را با دو مونومر تخصصی پوشاندند که سپس پلیمریزه شدند. سپس، پارچه را با هیدروکسی آمین هیدروکلراید آزمایش کردند تا گروه های آمیدوکسیم را به پلیمرها اضافه کنند. ساختار طبیعی و متخلخل پارچه طوری طراحی شده تا به راحتی یون‌های اورانیل را به دام بیندازد.
در آزمایش‌ها، محققان پارچه پوشش داده شده را به عنوان کاتد در آب دریا با منبع طبیعی یا اورانیوم قرار دادند، یک آند گرافیتی اضافه کردند و یک جریان چرخه‌ای بین الکترودها ایجاد کردند. با گذشت زمان، رسوبات زرد روشن مبتنی بر اورانیوم بر روی پارچه کاتد انباشته می شوند.

از نظر محققان، این کار روشی موثر برای جذب اورانیوم از آب دریا ارائه می‌کند که می‌تواند اقیانوس‌ها را به عنوان تامین‌کنندگان جدید سوخت هسته‌ای باز کند . در آزمایش‌هایی که با استفاده از آب دریا جمع‌آوری‌شده از دریا انجام شد، الکترودها ۱۲٫۶ میلی‌گرم اورانیوم به ازای هر گرم ماده فعال پوشش‌داده شده و فعال را طی ۲۴ روز استخراج کردند.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *