در گفتگو با فولادبان ارائه شد؛ 

کنترل مدیریت‌شده بحران انرژی نسبت به سال ۱۴۰۱/ حفظ جایگاه دهم تولید فولاد جهانی با وجود رقابت شدید 

کارشناس ارشد بازارهای جهانی گفت: در سال 1402 با وجود رقابت شدید جهانی، توانستیم رتبه و جایگاه قبلی خود را در بازارهای جهانی فولادی حفظ کنیم؛ همچنین در برهه‎ای از زمان در برخی از ماه‌های 2023 توانستیم حتی به جایگاه نهم تولید فولاد جهانی دست پیدا کرده و صعود کنیم. 

کیوان جعفری طهرانی در گفتگو با فولادبان در خصوص تحلیل بازار آهن و فولاد بیان کرد: بحث عوارض صادراتی که اواخر تیرماه ۱۴۰۲ وضع شد، تأثیر بسیار منفی در صنعت فولاد داشت و انرژی وحشتناکی از این صنعت گرفت. از طرفی، با توجه به شرایط، می‌توان گفت اتفاق خوبی در صنعت فولاد امسال رخ نداده است. البته پروژه‌های جدیدی در این حوزه وارد مدار شد که تمام آنها امتیاز مثبتی برای صنعت فولاد کشور محسوب می‌شود و می‌توان آنها را موقعیت مناسبی برای اقتصاد دانست.

وی در ادامه افزود: ناگفته نماند در سال ۱۴۰۲ با وجود رقابت شدید جهانی، توانستیم رتبه و جایگاه قبلی خود را در بازارهای جهانی فولادی حفظ کنیم. همچنین در برهه‎ای از زمان در برخی از ماه‌های ۲۰۲۳ توانستیم حتی به جایگاه نهم تولید فولاد جهانی دست پیدا کرده و صعود کنیم.

کارشناس ارشد بازارهای جهانی با اشاره به اینکه بحران انرژی در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال گذشته بهتر مدیریت شد، گفت: بر همین اساس، وضعیت سال آینده صنعت فولاد به روند سیاست‌های وزارتخانه و حاکمیت بازمی‌گردد و امیدواریم تصمیمات سال ۱۴۰۳ به تمام تولیدکنندگان زنجیره فولاد، کمک شایانی داشته باشد.

به گفته طهرانی، عراق در تابستان سال گذشته برای واردات میلگرد عوارض ۳۰ درصدی و ترکیه در ژانویه ۲۰۲۴ برای واردات مفتول عوارض ۱۷۵ دلاری در هر تن وضع کرد که تمام این اتفاقات تأثیرات منفی در صادرات محصولات پایین دستی زنجیره و نوردکاران کشور داشت.

وی در پایان خاطرنشان کرد: چنین اقدامی نشان می‌دهد کشورهای منطقه، برای واردات فولاد گارد دفاعی به خود گرفته‌اند و به همین دلیل نباید عوارض صادراتی را اضافه بر سازمان وضع کنیم که خود تحریمی محسوب می‌شود. البته نمی‌توانیم به وضع واردات سایر کشورها اعتراض داشته باشیم؛ چرا که این اقدامات در راستای حمایت از تولید داخلی کشورها است.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *