جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اخبار 23 دی 1400 - 2 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 0 دقیقه
کپی شد!
0

بازار همچنان درگیر ابهام‌های متعدد/ انتظار رشد کوتاه‌مدت اشتباه است

یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه ابهام‌های هفته گذشته، این هفته هم روی بازار سایه انداخته بود، گفت: نرخ سود بانکی و عرضه اوراق توسط دولت دو مانع اصلی رشد بورس هستند و سرمایه‌گذاران نباید انتظار رشد سریع و شارپی از شاخص داشته باشند.

بازار همچنان درگیر ابهام‌های متعدد/ انتظار رشد کوتاه‌مدت اشتباه است اخبار

به گزارش فولادبان، بازار سرمایه این هفته یکی از پرنوسان‌ترین هفته‌های خود در سال جدید را طی کرد، اما این نوسان رو به کاهش رفت و در نهایت، بازار این هفته نیز قرمز بسته شد. حرکت سینوسی شاخص کل در هفته اخیر بیشتر از افت ناگهانی قیمت دلار تا مرز 27 هزار تومان و نامطمئن بودن سهامداران خرد بازار از سرنوشت مذاکرات برجام نشئت می‌گرفت. در این میان، نبود ثبات اقتصادی نیز باعث شده است که تحلیل و پیش‌بینی را برای بسیاری از فعالان سخت کرده است.

شاخص کل در این هفته با 28 هزار و 830 واحد ریزش، بازدهی منفی 2.1 درصدی داشت و در نهایت، روی نقطه یک میلیون و 334 هزار و 265 واحدی به هفته پرنوسان خود پایان داد. شاخص کل هم‌وزن نیز همین روند را طی کرد و با 1.5 درصد افت نسبت به هفته گذشته، در ارتفاع 353 هزار و 768 واحدی قرار گرفت. علاوه بر این، شاخص فلزات اساسی هم‌قدم با شاخص کل بازار سرمایه حرکت کرد یعنی از ابتدا تا انتهای هفته با 2.1 درصد ریزش، در ایستگاه یک میلیون و 81 هزار و 6 واحدی متوقف شد.

فردین آقابزرگی، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با فولادبان در رابطه با معاملات هفته گذشته بورس گفت: بازار هفته هفته گذشته مملو از ابهاماتی از جمله مذاکرات برجام و آزاد شدن دارایی‌های ارزی ایران و همچنین حذف ارز 4200 تومانی بود که سایه آن روی صنایعی از جمله صنایع غذایی، دارو و برخی شرکت‌های هلدینگی که این سهم‌ها را در پرتفوی خود داشتند، افتاده بود.

وی با اشاره به اینکه بازار پس از اتفاقات سال 99 حاضر به پذیرش ریزش‌های پیاپی نیست، افزود: ارز 4200 تومان می‌تواند گزینه‌ای در دست دولت باشد تا اگر منابع لازم برای جبران کسری بودجه در اختیار قرار بگیرد، ممکن است تصمیم‌های دیگری در مجلس و لوایح دولت صورت بگیرد؛ در غیر این صورت، با جبران این میزان یارانه که تورمی را ناخودآگاه ایجاد می‌کند، در سطح کشور حاکم کند بنابراین، هنوز ابهاماتی که هفته گذشته بر بازار حاکم بود، روی معاملات این هفته هم اثر گذاشت.

این کارشناس بازار سرمایه تأکید کرد: هر قدر بنیه مالی دولت به عنوان بزرگترین بنگاه اقتصادی و لیدر اقتصاد کشور قوی‌تر باشد، این بنیه مالی به سایر بنگاه‌ها و بخش خصوصی سرایت خواهد کرد و در غیر این صورت، چیزی که در حال حاضر مشاهده می‌کنیم، تراز عملیاتی و کسری عملیاتی واقعی ودجه بر اساس عملکرد 9 ماهه بالغ بر 700 همت است که این میزان بیش از 50 درصد کسری بودجه به دنبال خواهد داشت.

آقابزرگی ادامه داد: بر اساس برنامه ششم توسعه بنا بر این بود که در سال 1400، میزان کسری بودجه به صفر برسد لذا کماکان بحث افزایش نقدینگی و در خوش‌بینانه‌ترین حالت، بر اساس پیش بینی اکونومیست که 2 درصد رشد اقتصادی برای سال 2022 و 2023 کشور ایران در نظر گرفته است، همچنان روند فزونی جم نقدینگی نسبت به رشد اقتصادی کشور که حکم تورم و افزایش قیمت ارز را دارد پیش روی ماست و بورس متأثر از این جریانات نخواهد شد.

وی ضمن تأکید بر اینکه نرخ بهره مؤثر اوراق یکی از موانع رشد و کاهش سرعت معاملات در بورس است، گفت: در کنار عرضه اوراق دولتی، نرخ بهره بانکی که تا کنون به حدود 20 درصد رسیده است و مسئولان از این مسئله راضی به نظر می‌رسند، از عوامل اصلی هستند که مانع از رشد شاخص کل خواهند شد.

این کارشناس بازار سرمایه در پیش‌بینی از معاملات هفته آینده تصریح کرد: روند معاملات با وضعیتی که در حال حاضر در بازار وجود دارد، به نوعی راکد خواهد بود، اما باید به این مسئله توجه کرد که برخی از افرادی که تجربه کمتری دارند، خوبی یا بدی بازار را در افزایش شاخص می‌بینند، در صورتی که وضعیت بازار زمانی خوب یا بد است که سطح ارزندگی سهام تا چه میزان جذاب است که در حال حاضر در همین مقطع قرار داریم.

آقابزرگی در پایان افزود: انتظار برای رشد شدید شاخص کل کاملا اشتباه است و بعید به نظر می‌رسد که دولت با تجربه‌ای که از سال قبل داشت، اجازه دهد چین اتفاقی در بازار سرمایه بیفتد بنابراین، انتظار رشد کوتاه‌مدت بازار، یک انتظار اشتباه است.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors