معاون اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد به فولادبان عنوان کرد:

به خطر افتادن بازار صادراتی فولاد ایران با تقویت فولاد کشورهای عربی/ شعار «اقتصاد معدن به جای نفت» در حد حرف باقی ماند

معاون اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران گفت: در چند سال اخیر، کشورهای عربی مانند عمان، قطر، عربستان و امارات توسعه فعالیت‌های معدنی و صنایع معدنی به ویژه فولاد را با استفاده از سرمایه‌گذارهای خارجی و شرکت‌های بزرگی مانند وله که بزرگترین تولیدکننده سنگ آهن دنیاست، آغاز کرده‌اند. 

وحید یعقوبی در گفتگو با فولادبان با اشاره به تقویت تولید فولاد کشورهای عربی در منطقه و تهدید آن برای بازارهای فولاد ایران، بیان کرد: در چند سال اخیر کشورهای عربی مانند عمان، قطر، عربستان و امارات توسعه فعالیت‌های معدنی و صنایع معدنی به ویژه فولاد را با استفاده از سرمایه‌گذارهای خارجی و شرکت‌های بزرگی مانند وله که بزرگترین تولیدکننده سنگ آهن دنیاست، آغاز کرده‌اند.

وی گفت: تداوم این روند در منطقه برای فولاد ایران و بازارهای صادراتی کشورمان تهدید محسوب می‌شود و صنعت فولاد کشور باید با حواس جمع با این موضوع برخورد کند.

معاون اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران تصریح کرد: استراتژی توسعه معدن و صنایع معدنی در کشورهای منطقه به وضوح مشخص است که در رأس امور قرار گرفته و در حال اجرایی شدن است اما در کشور ما علی‌رغم شعارهای داده شده مانند «اقتصاد معدن به جای نفت» عمل جدی در این زمینه صورت نگرفته است. بر همین اساس، هنوز با موانع تولید متعددی در معدن و صنایع معدنی به ویژه فولاد مواجه هستیم.

یعقوبی خاطرنشان کرد: این تغییر رویه برای فولادسازان ایرانی به معنای ظهور رقیبی جدید و احتمال تصاحب بازارهایی است که فولاد ایران در اختیار دارد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در این راستا، امارات متحده عربی موفق شده با تامین گاز مورد نیاز، طرح‌های فولادی تعریف کند و عمان و عربستان نیز طرح‌های جدید فولادی را در دستور کار دارند؛ همه اینها به معنای شکل‌گیری جریانی از رشد تولید فولاد در منطقه خاورمیانه است که می‌تواند تهدیدی برای صادرات فولاد ایران در سال‌های پیش رو باشد.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *