جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اخبار 13 مرداد 1402 - 9 ماه پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0
یک کارشناس صنعت فولاد به فولادبان عنوان کرد:

دلار و فولاد در یک مسیر/ عوامل تعیین کننده قیمت جهانی فولاد چیست؟

یک کارشناس صنعت فولاد گفت: فولاد، به عنوان یک کالای جهانی که قیمت آن روزانه تغییر می‌کند، براساس دلار آمریکا قیمت‌گذاری می‌شود.

دلار و فولاد در یک مسیر/ عوامل تعیین کننده قیمت جهانی فولاد چیست؟ اخبار آمار معاملات بورس کالا, آینده قیمت دلار در ایران, پیش بینی قیمت دلار, قیمت جهانی فولاد, قیمت فولاد کیلویی

حسن طاهری در گفتگو با فولادبان با اشاره به اینکه در حال حاضر قیمتها در بورس کالا و بازار آزاد اختلاف معناداری ندارند و معامله‌گران بورس کالا قیمت را به نزدیکی بازار رسانده‌اند اظهار داشت: در بازار آزاد اما قیمت به طور دقیقی براساس قیمت دلار تغییر می‌کنند.

وی گفت: معامله‌گران بازار فولاد طی دو سال گذشته حساسیت شدیدی نسبت به نرخ دلار پیدا کرده‌اند و قیمت محصولات خود را هم با قیمت دلار تغییر می‌دهند.

این فعال بازار فولاد تصریح کرد: هرچند که این تغییر قیمت ممکن است دلایل دیگری نیز داشته باشد، در نتیجه ممکن است گاهی تغییراتی که در بازار می‌بینیم در کنار چند عامل دیگر هم‌افزایی کنند و روند قیمت بازار فولاد را تغییر دهند.

به گفته وی, در دو سال گذشته بازار قیمت ارز به قدری نوسان داشت که عواملی همچون تغییر تقاضا یا تغییر قیمت‌های جهانی اثر کمرنگی داشتند و به طور نسبی اثر آنها بسیار کمرنگ‌تر از دلار بود.

طاهری در ادامه با تاکید بر اینکه در مورد رابطه قیمت ارز و قیمت ریالی فولاد در بازار آزاد، همواره بحث‌های زیادی وجود دارد، خاطرنشان کرد: در دو سال گذشته نرخ ارز و نرخ‌های جهانی فولاد نوسانات شدیدی داشته‌اند از این رو در بازه‌های کوتاه مدت، رابطه قیمت ارز و قیمت فولاد تغییر کرده و همواره مستقیم نبوده است، اما به‌طورکلی رابطه این دو مستقیم است و با تحلیل تغییرات قیمت دلار و قیمت‌های جهانی فولاد می‌توان روند پیش‌رو بازار فولاد را تحلیل کرد.

این فعال فولادی خاطر کرد: مهم‌ترین و استراتژیک‌ترین کالا و فلز اساسی، فولاد است. فولاد، به عنوان یک کالای جهانی که قیمت آن روزانه تغییر می‌کند، براساس دلار آمریکا قیمت‌گذاری می‌شود. در نتیجه در تحلیل قیمت فولاد به نسبت ریال باید حتما نسبت قیمت ریال و دلار را بررسی کرد.

حسن طاهری افزود: دو مورد بر قیمت شمش آهن و فولاد تاثیرگذار است که تعیین‌کننده قیمت نهایی فولاد هستند:
ارزش واحد پول کشورهای مختلف در مقابل دلار آمریکا هر عامل طبیعی و غیرطبیعی تاثیرگذار بر حجم عرضه و تقاضا می‌باشد اما شاخص قیمت جهانی فولاد از هر دو حرکت قیمت خود و نوسانات قیمت نفت خام تاثیر می‌پذیرد. پس هنگامی که شاخص قیمت نفت رو به بالا می‌رود قیمت آهن کیلویی نیز افزایش می‌یابد.

وی گفت: البته باید به این نکته توجه کرد که بسیاری از اوقات روند کلی قیمت کامودیتی‌ها تعیین‌کننده کاهش یا افزایش قیمت فولاد در بازارهای جهانی است. در واقع شاخص قیمت دلار و به طور کلی تقاضای کلان اقتصاد جهانی، قیمت کومودیتی‌ها را تغییر می‌دهد.

 

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors