فولادبان گزارش می دهد:

مصوبه هیأت مدیره سازمان بورس در خصوص «زیرساخت‌های اختصاصی شركت‌های كارگزاری» چیست؟

مصوبه هیأت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص «زیرساخت‌های اختصاصی شركت‌های كارگزاری» ابلاغ شد.

به گزارش فولادبان، مصوبه هیأت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص «زیرساخت‌های اختصاصی شركت‌های كارگزاری» ابلاغ شد.

در این راستا، بند ۳ هشتصد و شصتمین صورتجلسه هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار به شرح زیر می باشد:

«3گزارش شماره ۲۱۹۳۵۳ /۱۲۱ مورخ ۱۵ /۱۲ /۱۴۰۱ اداره کنترل و نظارت فناوری اطلاعات با موضوع بررسی و ارائه پیشنهاد در خصوص زیرساخت های اختصاصی شرکت های کارگزاری (موضوع بند ۴ پیوست شماره ۲ دستورالعمل صدور مجوز تأسیس و فعالیت شرکت کارگزاری مصوب مورخ ۱۰ /۰۳ /۱۴۰۰ هیئت مدیره سازمان با اصلاحات بعدی آن) مطرح و به شرح زیر تصمیم گیری شد:

۱– ۳– بند ۴ پیوست شماره ۲ دستورالعمل صدور مجوز تأسیس و فعالیت شرکت کارگزاری مصوب مورخ ۱۰ /۰۳ /۱۴۰۰ هیئت مدیره سازمان با اصلاحات بعدی آن لغو گردید.

۲– ۳– منظور از سامانه مدیریت سفارش اختصاصی (OMS اختصاصی)، سامانه یا مجموعه ای از سامانه هاست که تمامی سرویس های سخت افزاری، نرم افزاری و شبکه ای آن توسط شرکت یا تیم فنی متعلق به شرکت کارگزاری یا شرکت پیمانکار به صورت اختصاصی و صرفاً برای همان کارگزاری تولید، راه اندازی و پشتیبانی شده و به صورت مستقیم و بدون واسطه به هستۀ معاملات متصل می گردد.

۳ –۳– شرکت های کارگزاری مکلفند پس از رسیدن تعداد کل مشتریان آنها به سیصد هزار مشتری، برای معاملات برخط اوراق بهادار خود اعم از عادی و گروهی، نسبت به راه اندازی و بهره برداری از سامانه مدیریت سفارش اختصاصی (OMS اختصاصی) اقدام نمایند. در غیر این صورت شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه از افتتاح حساب برای مشتریان جدید نزد این دسته از شرکت های کارگزاری ممانعت به عمل می آورد. معاملات ابزارهای مشتقه از شمول این تکلیف مستثنی می باشد.

۴– ۳– شرکت های کارگزاری که در تاریخ این مصوبه، دارای بیش از سیصد هزار مشتری هستند، لکن فاقد سامانه مدیریت سفارش اختصاصی (OMS اختصاصی) می باشند، ۱۸ ماه از تاریخ ابلاغ این مصوبه، مهلت خواهند داشت تا نسبت به راه اندازی و بهره برداری از سامانه مدیریت سفارش اختصاصی (OMS اختصاصی) خود مطابق قوانین و مقررات مرتبط اقدام نمایند. در غیر اینصورت مشمول اعمال محدودیت های مقرر در بند ۲-۶ هشتصد و پنجمین صورتجلسه مورخ ۱۳ /۰۴ /۱۴۰۱ هیئت مدیره سازمان خواهند شد.

۵ –۳– شرکت های کارگزاری در صورت راه اندازی و بهره برداری از سامانه مدیریت سفارش اختصاصی (OMS اختصاصیبرای معاملات برخط اوراق بهادار خود اعم از عادی و گروهی، مجازند از سامانه های غیر اختصاصی نیز به صورت موازی با سامانه اختصاصی خود بهره برداری نمایند. در این صورت مکلفند حداکثر ظرف مهلت ۶ ماه، ارائه خدمات به حداقل ۸۰ درصد از کل مشتریان خود را (به استثنای مشتریان معاملات ابزارهای مشتقه) به سامانه اختصاصی خود انتقال دهند. شرکت مدیریت فناوری بورس تهران مکلف است نسبت به پایش و کنترل این موضوع اقدام نموده و در صورت عدم رعایت آن توسط شرکت کارگزاری، ضمن ارسال اخطار به آن شرکت، نسبت به ارسال گزارش به مدیریت نظارت بر کارگزاران جهت پیگیری انضباطی اقدام نماید. تخلف کارگزاری در این خصوص، مشمول ضمانت اجرای مقرر در ماده ۲۱ دستورالعمل اجرایی معاملات برخط مصوب ۰۶ /۰۶ /۱۳۹۸ هیئت مدیره سازمان با إصلاحات بعدی آن می باشد.

۶ –۳– شرکت مدیریت فناوری بورس تهران مکلف است حداکثر ظرف مدت شش ماه از تاریخ ابلاغ این مصوبه نسبت به افزایش تعداد و ظرفیت Subscriber های سامانه معاملات اقدام نماید، به نحوی که سامانه معاملات پاسخگوی درخواست شرکت های کارگزاری بیشتری جهت دریافت Gap Server اختصاصی باشد.»

 

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *