زمین‌لرزه یک سوم تولید فولاد ترکیه را متوقف کرد

یک سوم تولید فولاد ترکیه به علت وقوع زمین‌لرزه سهمگین در این کشور متوقف شده است.

به گزارش فولادبان به نقل از بلومبرگ، کارخانه‌های بزرگ فولاد ترکیه در جنوب این کشور احتمالا چندین هفته تعطیل خواهند بود.

به گفته ویسل یایان، دبیرکل اتحادیه تولیدکنندگان فولاد ترکیه، حدود 12 تاسیسات در اسکندرون و عثمانیه، در نزدیکی مرکز زمین‌لرزه 6 فوریه، یک سوم تولید فولاد این کشور را تشکیل می‌دهند.

وی توضیح داد: هرچند این کارخانه‌ها دچار آسیب فیزیکی نشده‌اند اما بسیاری از کارگران یا اعضای خانواده‌های آنها جان خود را از دست داده‌اند و باقی نیز در تلاشند تا با شرایط موقتی کنار بیایند.

یایان ادامه داد: «تمامی تولیدکنندگان فولاد در این منطقه تعطیل هستند و احتمالا کارخانه‌ها تا پایان ماه جاری یا نیمه ماه مارس تعطیل بمانند.»

براساس این گزارش، ترکیه یکی از 10 تولیدکننده و صادرکننده بزرگ فولاد جهان است. هرچند تاثیر این زلزله بر فعالیت منطقه‌ای ترکیه هنوز مشخص نیست اما براساس برآوردهای بلومبرگ ایکانومیست، پیامدهای پس از زلزله ممکن است به معادل ۵.۵ درصد تولید ناخالص داخلی در هزینه‌های عمومی نیاز داشته باشد.

کنفدراسیون شرکت‌ها و کسب و کارهای ترکیه در گزارش 10 فوریه اعلام کرد: هزینه اقتصادی این زمین‌لرزه شامل خسارت به ساختمان‌ها و درآمدهای ملی را بیش از 84 میلیارد دلار برآورد کرده است. کاهش نیروی کار نیز 2.9 میلیارد دلار دیگر در برهزینه خواهد داشت.

از طرفی، کارخانه‌های فولاد به علت اعزام ماشین‌آلات و تجهیزات برای کمک به زلزله‌زدگان، با اختلال دیگری روبرو هستند.

یایان گفت: «جرثقیل ها و برخی تجهیزات اصلی دیگر پس از پایان کار نیاز به کالیبره شدن (تنظیمات) دارند.»

وی تصریح کرد: تولیدکنندگان فولاد در سایر مناطق این کشور تامین تقاضای داخلی را بر صادرات ارجحیت دهند. ظرفیت تولید سالانه فولاد ترکیه 55 میلیون تن در سال است که بیش از نیاز داخلی است.

دوشنبه هفته گذشته بود که زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۷.۸ درجه در مقیاس ریشتر به مرکزیت ترکیه، بخش‌های زیادی از منطقه غرب آسیا و شرق مدیترانه را به لرزه درآورد. داده‌های مراکز زلزله‌نگاری حاکی از آن بود که این زمین‌لرزه در مرز ترکیه و سوریه و در ۲۶ کیلومتری شمال شرق غازی‌‌عنتاب ترکیه رخ داده است.

زلزله ترکیه شدیدترین زمین لرزه در بیش از ۱۰۰ سال اخیر به شمار می‌رود و رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه در ۱۰ استانی که به شدت آسیب دیده‌اند وضعیت فوق‌العاده سه ماهه اعلام کرده است.

به گفته مقامات ترکیه، بیش از ۱۳.۵ میلیون شهروند در منطقه ای حدود ۲۸۰ مایل که از آدانا در غرب تا دیاربکر در شرق و ۱۸۰ مایل از مالاتیا در شمال تا هاتای در جنوب را پوشش می‌دهد، تحت تأثیر قرار گرفته‌اند.

مارتین گریفیتس، معاون دبیرکل سازمان‌ ملل در امور بشردوستانه و امداد اضطراری که شنبه وارد شهر جنوبی «قهرمان مرعش» ترکیه کانون اولین زمین‌لرزه ۷.۸ ریشتری بامداد دوشنبه هفته گذشته شد، پیش‌بینی کرده که شمار تلفات زمین‌لرزه شدید ترکیه و سوریه «دو برابر یا بیشتر» خواهد شد.

از طرفی، در پی تخریب گسترده ساختمان‌ها این زمین‌لرزه مقامات قضایی این کشور تاکنون برای 113 نفر قرار تعقیب صادر کرده‌اند. پلیس ترکیه اعلام کرده تا این ساعت 12 نفر را بازداشت کرده که تعدادی از آنها پیمانکاران ساختمانی بوده‌اند.

گزارش‌ها حاکی از آن است که باوجود سرما و یخبندان، ده‌ها هزار تن از امدادگران در حال جستجو در میان آوارها هستند و این در حالی است که سرمای شدید، رنج و غم میلیون‌ها نیازمند به کمک در ترکیه و سوریه را تشدید کرده است.

گفته می شود، تعداد جان‌باخته‌گان زمین‌لرزه ترکیه و سوریه به بالای 37 هزار نفر رسیده است.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *