آخرین پیش بینی انجمن جهانی فولاد از چشم انداز تقاضای فولاد برای سال ۲۰۲۴-۲۰۲۵

انجمن جهانی فولاد در تازه ترین گزارش خود پیش‌بینی این انجمن را برای تقاضای جهانی فولاد در سال‌های 2024 و 2025 در یک تجدید نظر به سطح پایین تری تنزل داده است.

به گزارش فولادبان و به نقل از نشریه جهانی متال اکسپرت (Metal Expert)، انجمن جهانی فولاد باتوجه به نرخ رشد تقاضا درسایه نوسانات بازار ، هزینه‌های تولید بالا و تنش های ژئوپلیتیکی میزان تقاضای جهانی را در سال جاری کمتر از پیش بینی قبلی برآورد کرده است. این انجمن اکنون انتظار دارد تقاضای جهانی فولاد در سال ۲۰۲۴ با رشد ۱٫۷ درصد به ۱٫۷۹۳ میلیارد تن (که قبلا ۱٫۸۴۹٫۱ میلیارد تن پیش‌بینی شده بود) و در سال ۲۰۲۵ با افزایش ۱٫۲ درصد به ۱٫۸۱۵ میلیارد تن افزایش یابد. در سال ۲۰۲۳، تقاضای فولاد ۱٫۱ درصد کاهش یافته بود. مارتین تورینگر، رئیس کمیته اقتصادی در این باره اظهار داشت: بعد از دو سال رشد منفی و نوسانات شدید بازار از زمان بحران کرونا در سال ۲۰۲۰، ما نشانه‌های اولیه از تقاضای جهانی فولاد در مسیر رشد در سال‌های ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵ را مشاهده می‌کنیم. وی همچنین اشاره کرد تأثیر باقی‌مانده از بحران ویروس کرونا و حمله روسیه به اوکراین، تورم بالا، هزینه‌های بالا و کاهش قدرت خرید خانوار، افزایش تنش های ژئوپلیتیکی همچنان بر دوش صنعت فولاد سنگینی می کند.
در چین، تقاضای فولاد در سال ۲۰۲۴ انتظار می‌رود در حدود سال ۲۰۲۳ باقی بماند چراکه افول سرمایه‌گذاری در املاک افزایش متناظر با رشد تقاضا برای بخش های زیرساختی و صنعتی خنثی خواهد شد. انتظار می‌رود تقاضای فولاد چین در سال ۲۰۲۵ با کاهش ۱ درصدی به روند نزولی بازگردد و به نزول ادامه دهد، چراکه مدل اقتصادی چین به تدریج درحال فاصله گرفتن از یک مدل توسعه اقتصادی وابسته به املاک و سرمایه‌گذاری در بخش های زیرساخت است.
انتظار می‌رود تقاضای فولاد در کشورهای توسعه یافته با رشد ۱٫۳ درصدی در سال ۲۰۲۴ و ۲٫۷ درصدی در سال ۲۰۲۵، جان بگیرد. درحالی تقاضای فولاد، از رشد معنی‌دار در اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۵ حمایت می کند که در ایالات متحده، ژاپن و کره این حمایت بی رمق است. هند از سال ۲۰۲۱  قوی‌ترین رشد تقاضای فولاد را داشته و انتظار دارد تقاضای فولاد هند در طول سال‌های ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵ با افزایش قابل توجه ۸ درصدی ادامه یابد. تقاضای روزافزون درسایه افزایش مداوم در تمام بخش‌های استفاده‌کننده از فولاد و به ویژه در سرمایه‌گذاری‌های زیرساخت درحال رشد و شکوفایی است. پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۰۲۵، تقاضای فولاد در هند ۷۰ میلیون تن بیشتر از سال ۲۰۲۰ باشد. در منطقه خاورمیانه، شمال آفریقا و آسیای شرقی نیز انتظار می‌رود پس از یک افت قابل توجه در طول سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ در طول سال‌های ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵ رشد شتاب‌زده‌ای در تقاضای فولاد صورت بگیرد.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *