فولادبان گزارش می دهد:

زلزله در غول فولادسازان ایران؛ داستان فساد در شرکت پویش بازرگان ذوب آهن اصفهان چیست؟/ ورود همه جانبه دستگاه قضایی و سازمان بازرسی به ماجرا

بازداشت عضو هیات مدیره شرکت ذوب آهن اصفهان، زلزله در غول فولادسازی ایران به پا کرده است و همه از زوایای آشکار و پنهان این فساد می‌گویند.

به گزارش خبرنگار فولادبان، اخیرا برخی رسانه‌ها از دستگیری عضو هیات مدیره یک شرکت بزرگ فولاد سازی در کشور به دلایل فساد مالی خبر داده‌اند: «عضو هیات مدیره شرکت ذوب آهن اصفهان توسط ضابطین قضایی به دلیل تخلفات و فساد مالی بازداشت شده است.»

بررسی‌های رسانه‌ای نشان می دهد «در رابطه با این دستگیری پای شرکت پویش بازرگان ذوب آهن اصفهان در میان است.»

در این میان، بازداشت عضو هیات مدیره شرکت ذوب آهن اصفهان، زلزله در غول فولادسازی ایران به پا کرده است و همه از زوایای آشکار و پنهان این فساد می‌گویند و معتقدند که هیات ویژه قوه قضائیه با محوریت سازمان بازررسی کل کشور باید هرچه سریعتر در ذوب آهن اصفهان مستقر شود تا این پرونده به صورت همه جانبه مورد بررسی کارشناسانه قرار گیرد و با تمام مدیرانی فعلی و سابقی که ردپای آنها در این پرونده وجود دارد، برخورد قانونی لازم انجام شود.

حال نکته و پرسش مهمی که دستگاه‌های نظارتی باید مورد توجه قرار دهند، اینکه چرا ابر کمپانی هایی مثل این شرکت باید با داشتن سهامداران خصوصی به رانت فروش و کالای انحصاری در ذوب آهن دست داشته باشند؟

پرسش دوم و کلیدی اینکه ردپای تمام مدیران فعلی و همچنین سابق که قطعا از این قضایا و فساد بی بهره نماده‌اند، دنبال شود؟ در واقع، مسئولان قضایی باید همه جانبه موضوع را بررسی و حتی در صورت لزوم، مدیران قبلی را احضار کنند تا تمام زوایای آشکار و پنهان پرونده فساد مشخص شود.

پرسش سوم و پایانی به ترکیب سهامداران شرکت پویش بازرگان ذوب آهن اصفهان برمی گردد که 60 درصد خصوصی و 40 درصد دولتی است. در این راستا، در 60 درصد چه کسانی هستند و پشت پرده چیست؟ همچنین نحوه اتصال مالی شرکت‌های سهامداران و شرکت پویش بازرگان ذوب آهن اصفهان نیازمند بررسی دقیق در نهادهای نظارتی است.

شرکت پویش بازرگان ذوب آهن اصفهان چیست؟

شرکت پویش بازرگان ذوب آهن اصفهان در سایت رسمی این شرکت نوشته است: « این شرکت در سال 1394 توسط شرکت ذوب آهن اصفهان تاسیس شد. 40 درصد از سهام این شرکت متعلق به ذوب آهن و 60 درصد آن خصوصی است.

در واقع پویش بازرگان حلقه‌ ارتباطی بخش خصوصی با ذوب آهن و سایر تولیدکنندگان محسوب می‌شود. از یک سو اطلاعات و نیازهای بازار را به تولیدکنندگان منتقل می‌کند و از سوی دیگر با فروش محصولات فولادی، از منافع تولیدکنندگان حمایت می‌کند.

این شرکت همچنین با بهره‌مندی از شبکه توزیع گسترده و منسجم، امکان خرید دست اول، بدون واسطه، با بهترین کیفیت و قیمت را برای مصرف کنندگان فراهم می‌نماید.

شرکت پویش بازرگان با هدف تسهیل عرضه مواد اولیه (شامل سنگ آهن، کنسانتره، گندله، آهن اسفنجی و …) و همچنین ایجاد ارزش افزوده در خرید برای تولیدکنندگان فولادی در سال 1397 اقدام به تاسیس شرکت تامین مواد اولیه خاورمیانه کرد. با ایجاد این شرکت، مجموعه پویش بازرگان قادر شد از طریق خرید و فروش مواد اولیه آهن دار و نیز تهاتر مواد اولیه و محصول نهایی، ضمن تسهیل امر تولید و رفع نیاز تولیدکنندگان فولادی، با کامل کردن چرخه‌­ تامین مواد اولیه، تولید محصولات فولادی و فروش، درآمد حاصل از فروش محصولات را سریع‌تر به چرخه‌ی تولید بازگرداند و تامین ­کنندگان و تولیدکنندگان را در تامین بودجه و تسریع جریان نقدینگی یاری رساند.

امکانات مالی، فنی و پتانسیل‌های مجموعه شرکت­‌های پویش بازرگان و تامین مواد اولیه فولاد خاورمیانه، در خرید و فروش مواد اولیه و توزیع محصولات نهایی در سراسر کشور، زمینه‌­­ی مشارکت موثر این مجموعه در فرایندهای بازرگانی زنجیره صنعت فولاد و به ویژه ایجاد ارزش افزوده در قسمت‌های نامتوازن زنجیره را فراهم می‌کند.»

به هر حال، امیدواریم با ورود فوری مقامات ارشد قوه قضائیه به پروند فساد بزرگ فولادی و صدور دستورات لازم، از تکرار این نوع فسادها در صنعت فولاد جلوگیری شود.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *